از شوک جدید کرونا پشیمان نشویم

“عصرآزادی” از ضرورت پیشگیری مسئولان کشور در رابطه با گونه جدید کووید – ۱۹ گزارش می دهد؛

✔️یک متخصص ویروس شناسی:

تا زمانی که توزیع واکسن در آفریقا و آمریکای جنوبی ناعادلانه باشد همچنان باید منتظر جهش‌های بیشتر کرونا باشیم!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا این روزها نگرانی‌های زیادی را در جهان و کشورمان به وجود آورده است به طوری که متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند این سویه جدید “خطرناک‌ترین و بدترین مورد کرونا” بوده و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند!

سازمان بهداشت جهانی، واریانت جدیدی از ویروس عامل کووید – ۱۹ را در لیست واریانت های نگران کننده موسوم به Varian of concern و با نام Omicron که O همان حرف پانزدهم الفبای یونانی و نه Nu قرار داد و بعد از واریانت های آلفا، بتا، گاما و دلتا، حالا اُمیکرون پنجمین واریانتی است که در لیست واریانت های نگران کننده قرار می‌گیرد.

آنطور که مسئولان بهداشتی می گویند موردی از ویروس جهش یافته جدید در ایران گزارش نشده  است و توصیه می کنند کسانی که واکسن نزده اند به سرعت اقدام نمایند زیرا اگر کرونا تداوم یابد واکسن کرونا نیز مانند واکسن آنفلوآنزا باید سالانه تزریق گردد لذا این بار باید ایران در کنترل و پیشگیری از این سویه جدید موفق عمل نماید زیرا یک ضرورت است!

▪️مبادا که بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی فاجعه دیگری را به بار آورد!

 

با گذشت نزدیک به دو سال از همه گیری کرونا در جهان، مقامات بهداشتی امیدوار بودند بتوانند به این همه گیری پایان دهند اما شناسایی سویه جدید و جهش یافته کووید – ۱۹ در آفریقای جنوبی موسوم به اُمیکرون بار دیگر باعث تشدید نگرانی‌ها درباره این همه گیری شده است.

محققان می‌گویند احتمالاً اُمیکرون بسیار خطرناک‌تر از سویه دلتاست و قابلیت انتقال بیشتری نسبت به سایر سویه‌ها دارد و یافته‌ها نشان می‌دهد اُمیکرون که نخستین بار در بوتسوانا مشاهده شده در آفریقای جنوبی ظهور کرده و متاسفانه در بخش شاخک پروتئینی که به وسیله آن به سلول چسبیده و آن را بیمار می‌کند ۳۲ جهش داشته است!

متخصصان می‌گویند همین امر هشداری است که به احتمال فراوان این ویروس از طریق مسافرت به مناطق بیشتری از جهان سرایت کرده است!

متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند جهش‌ های متعدد سویه اُمیکرون احتمال دارد به آن اجازه مقاومت در برابر واکسن را داده و باعث ناکارآمدی سیستم ایمنی شود.

وقتی کرونا در چین شیوع پیدا کرد برخی کشورها به سرعت و برخی با تعلل بسیار زیاد این پاندمی جهانی را پذیرفتند و در ادامه هر کشوری نتیجه عملکرد مسئولان و سپس مردم خود را با آمار فوتی‌هایش مشاهده کرد؛ متأسفانه کشور ما جزو کشورهایی بود که تعلل مسئولان در اعلام رسمی ورود این ویروس به کشور و در مراحل بعدتر بی‌توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی برای هزاران خانواده فاجعه و فقدان به بار آورد!

باید بپذیریم در ابتدای شیوع کرونا اشتباهات بزرگ مرتکب شده‌ایم زیرا مسئولان ورود کرونا به کشور را بسیار دیر اعلام کردند، محدودیت‌ها دیر اعلام و اعمال شد و واکسن نیز بسیار دیر در اختیار مردم قرار گرفت و برخی از مردم نیز در رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون قصور کرده‌ و مشکلات زیادی برای خود و اطرافیانشان به بار آوردند اما این بار باید هوشمندانه عمل نماییم!

▪️قدرت و شدت بیماری‌ زایی سویه جدید از سویه های قبلی حتی دلتا بیشتر است!

سر و صدای سویه جدید کرونا ویروس حکایت از به صدا در آمدن زنگ خطر بیماری در جهان دارد، شاید اگر این جهش از راه نمی‌رسید، می‌شد روزهای آرام کرونایی را تصور کرد.

حالا با آمدن این مهمان ناخوانده، دوباره باید حالت آماده‌ باش گرفت و مراقبت‌ها را شدت بخشید زیرا آن طور که گفته می‌شود این سویه جدید از جهش‌های قبلی هم خطرناک‌تر است و چه بسا به افراد واکسن زده هم رحم نکند.

شروع این جهش ویروس از کشورهای آفریقای جنوبی بود و متاسفانه اکنون در کشورهای اروپایی و آسیایی هم گزارش شده است، بنابراین نگرانی از آن است که امکان دارد نوع جدید و جهش یافته ویروس باعث به وجود آمدن پیک‌هایی در کشورهای مختلف از جمله ایران‌ شود.

آن طور که گفته می شود در کشورهای آفریقای جنوبی که شروع سویه جدید از آنجا بوده، میزان واکسیناسیون علیه کرونا زیر ۴۰ درصد بوده است لذا با توجه به نگرانی از ویروس جدید برای کشورهای مختلف و از جمله کشورمان، توصیه بر این است که افراد واکسن نزده، برای انجام واکسیناسیون تشویق شوند زیرا حدود ۲۰ درصد افراد جامعه هنوز واکسیناسیون دُز اول و دوم را انجام نداده‌اند.

با این حال، شواهد امر نشان می‌دهد قدرت و شدت بیماری‌ زایی این سویه جدید از سویه های قبلی حتی ویروس دلتا، باشد!

سازمان بهداشت جهانی سویه B.۱.۱.۵۲۹ کرونا ویروس را به‌ عنوان سویه نگران‌ کننده طبقه‌ بندی کرد و آن را اُمیکرون Omicron نامیده است به طوری که در طبقه‌ بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌ کننده قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلاء به نوع اومیکرون تقریباً در تمام مناطق آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

▪️تا زمانی که توزیع جهانی واکسن ناعادلانه باشد جهش‌های کرونا بیشتر می شود

استاد تمام ویروس شناسی با بیان این موضوع که مقایسه قطعی و قدرت سرایت پذیری واریانت اومیکرون با دلتا زمان بر خواهد بود گفت: به نظر می‌رسد با توجه به چرخش سریع این واریانت در مدت زمان کوتاه، از قدرت سرایت پذیری بالایی برخوردار باشد.

علیرضا ناجی با اشاره به اینکه محققان هنوز هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد بیماری شدید این نوع پیدا نکرده‌اند ادامه داد: هنوز خیلی زود است که بگوییم نوع جدید کووید – ۱۹ چگونه رفتار خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سویه جدید هدف شرکت‌ های داروساز برای واکسن مؤثر است افزود: تولید واکسنی با ترکیب جدید به شکلی که واریانت های omicron را تحت پوشش قرار دهد ضروری است.

ناجی با بیان این مهم که تاکنون پنج کشور omicron را گزارش کرده‌اند اضافه کرد: بوتسوانا، آفریقای جنوبی، آلمان، انگلستان، اسرائیل، هنگ کنگ، ایتالیا و بلژیک از جمله این کشورهاست که این گونه جدید را گزارش کرده‌اند ولی نکته اینجاست که بیشترین موارد مربوط به آفریقای جنوبی است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آمار و میزان شیوع گونه‌های جدید کرونا تماماً وابسته به سیستم‌های ردیابی، نظارتی و پایش ژنتیکی کشورهاست توصیه کرد: برای کاهش خطر ابتلاء به جهش‌های جدی کرونا بهتر است تا کاهش قطع زنجیره کووید – ۱۹ پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهم‌تر واکسیناسیون به بالاترین حد خود نزدیک شود.

وی، توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان را نکته بسیار مهمی توصیف کرد و گفت: تا زمانی که توزیع واکسن در دنیا ناعادلانه باشد کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به طور کامل واکسینه نشوند، همچنان باید منتظر جهش‌های بیشتر کرونا باشیم!

▪️هرچه پوشش واکسیناسیون دو دُز بیشتر شود تاثیر اومیکرون کاهش خواهد یافت

دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی در این زمینه گفت: هر چقدر پوشش واکسیناسیون دو دُز را بیشتر کرده و به عدد ۸۵ درصد نزدیک شویم احتمال اینکه با ورود سویه جدید اومیکرون مشکل پیدا کنیم کمتر خواهد بود.

آمیتیس رمضانی در مورد ویژگی‌های این جهش افزود: جهش‌های این ویروس بیشتر است و  محلی که در ویروس جهش پیدا می‌کند و اینکه چه جهش‌هایی در کنار هم قرار می‌گیرند بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در دلتا مشخصه‌ای که باعث می‌شد سویه‌های کرونایی مانند بتا را با وجود اینکه از دلتا قوی‌تر بود کنار بزند این بود که جهش‌های آن در قسمت‌هایی از اسپایک بودند که همدیگر را تقویت می‌کردند و به ویروس پتانسیلی می‌دادند که ریزش بیشتر و لود بالاتری داشت و این‌ها به آن قدرت سرایت و حتی تا حدی کشندگی بیشتری می‌داد.

رمضانی اضافه کرد: با توجه به بالا بودن تعداد جهش‌ها و در کنار هم قرار گرفتن نوع جهش، جهش جدی‌تر و خطرناک‌ تری محسوب می‌شود و به ویژه در محل‌هایی از ویروس جهش رخ داده است که احتمال فرار از واکسن آن بیشتر است، در دلتا چندان فرار از واکسن نداشتیم و قدرت واکسن‌ها مقداری کم شده بود، اما درباره این سویه نگران میزان کارایی واکسن‌ها هستیم.

دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی اظهار کرد: مشخصه‌ای که کرونا دارد این است که جهش‌هایش بسیار زیاد است، کرونا یک نوع آران‌ای ویروس است و به طور کلی انواع قبلی از این خانواده ویروس‌ها نیز جهش‌های زیادی دارند اما کرونا متفاوت است، زیرا هرچقدر ویروس در جامعه بیشتر بگردد و از فردی به فرد دیگر برسد خودش را با جامعه و محیط تطبیق می‌دهد و جهش‌های بیشتری پیدا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.