تبریز مستعد تشکیل قطب سوم خودروسازی ایران

“عصرآزادی” از نقش مهم تبریز در صنعت خودروسازی کشور و مشکلات فرا روی آن گزارش می دهد؛

✔️ رئیس انجمن سازندگان ماشین و قطعات خودروی آذربایجان شرقی:

با فعال کردن واحدهای صنعتی راکد تبریز ثمرات کوتاه مدت آن در رشد و توسعه صنعت خودرو سازی کشور احساس خواهد شد!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آذربایجان و تبریز از دیـربـاز در تـولید قطعـات مهم خودرو از جمله موتور، گیربکس، قطعات آهنگری و غیره فعال بوده است ولـی آنچه تـوان ایـن بخش در عرصه های مختلف را ناتوان جلوه می دهد نبود سرمایه هـای لازم بـرای ارتقـای سطـح کیفی تولیدات و نیز نبود نگرش عمیق و کارشناسانه توسط مدیران بخش های صنعتی است!

صاحبان صنایع کوچک ولـی باتجربه تبریز که در بخش تولید قطعات خودرو فعال هستند معتقدند اگر مهـارت هـای فنی این بخش با سرمایه گذاری های حساب شده در هم آمیزند تحقق آرزوی تـولید یک نوع خودروی خاص در ایـن شهر تحقق خواهد یافت.

صنعتگران باتجربه این منطقه معتقدند ماشین آلات موجود فرسوده در منطقه کفاف نیاز بازارهای جهانی را نمی کند و لازم است بـرای وارد کردن ماشین آلات مدرن و مناسب به آنان تسهیلات ارزی و مشاوره ای اعطا شود!

در صورت تحقق این خواست اصولی و زیربنایی می توان به رویای ورود در عرصه تـولید خودروی مستقل و عاری از وابستگی به خارج از کشور و تصاحب سهم مهمی از بازارهای صادراتی در این بخش نیز امید داشت.

▪️پایه طراحی و ایجاد واحدهای قطعه سازی کشور با توان متخصصان تبریزی شکل گرفت

بیش از نیم قرن پیش که در آذربایجان شرقی صنایع تراکتورسازی، بلبرینگ سازی، ماشین سازی و لیفت تراک سازی پایه گذاری شد، پدیده صنعتی شدن تبریز اتفاق افتاد.

اما بعد از پیروزی انقلاب همه شرکا و مهندسان خارجی این کارخانه ها از ایران رفتند و این، نیروهای متخصص خودمان بودند که چنین صنایع بزرگی را سرپا نگه داشتند و به دنبال آن بخش خصوصی همت کرده و قطعه سازی پا گرفت و توسعه یافت و تا به امروز رسید.

هم اکنون انجمن قطعه سازان آذربایجان شرقی ۵۰۰ عضو فعال دارد و در بخش ریخته گری، صنایع فورج، عملیات حرارتی، مونتاژ و ماشین کاری، تبریز حرف اول را می زند و به جرات می توان گفت که پایه و اساس طراحی و ایجاد واحدهای قطعه سازی همه استانها با توان متخصصان تبریزی شکل گرفته است.

یکی از پیشکسوتان قطعه سازی تبریز که در سال 58 دانشجوی مهندسی نوین در دانشگاه تبریز بود در این زمینه گفت: تازه در ماشین سازی تبریز شاغل شده بودم که انقلاب پیروز شد، مهندسان خارجی که کارخانه های ایران را می گرداندند یکی یکی صنایع کشور را رها کرده و رفتند و مردم، محتاج ساده ترین قطعات یدکی شدند.

یگانه که امروز مدیرعامل یکی از برندهای قطعه سازی کشور است افزود: در همان ایام دست به کار شده و کارمان را از یک کارگاه کوچک ۱۰۰ متری در منطقه قونقاباشی تبریز شروع کردیم.

وی اضافه کرد: قطعات کوچک و ساده با ماشین آلات مختصری که با هزار مکافات جور کرده بود، تولید شد و هم اکنون این کارخانه حداقل ۳ هزار نوع قطعه خودروهای سواری تولید می کند. یگانه تاکید کرد: ظرفیت تولید روزانه یک هزار دیفرانسیل خودروهای پژو 405، پژو 206، تیبا و پراید را دارد و ۱۱۰ نفر در این واحد صنعتی شاغل هستند که ۸۰ درصدشان تحصیلات دانشگاهی دارند.

▪️ارسال اتاق رنگ شده به تبریز و بازگشت مجدد بعد از مونتاژ به مرکز هزینه بر است

 

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ضرورت توسعه حلقه های تکمیلی نظیر رنگ و بدنه سازی در تولید خودرو گفت: انتقال بدنه رنگ شده به آذربایجان شرقی منجر به افزایش هزینه تولید و در نهایت افزایش قیمت تمام شده خودرو می‎شود.

محمدرضا شیخ عطار بر ظرفیت های بالقوه آذربایجان شرقی در صنایع خودرو تاکید کرد و افزود: باید با ایجاد هماهنگی بیشتر ظرفیت های حوزه اقتصادی استان در این زمینه را به سمت افزایش بهره وری سوق دهیم و با تنظیم برنامه های مدون طرح های اقتصادی را فعال ترکنیم.

وی با تاکید بر اقتصادی کردن تولید خودرو ادامه داد: ظرفیتی که به آذربایجان شرقی در گروه خودروسازی ایران خودروی آذربایجان اختصاص یافته است، ظرفیت کمی نیست و نیازمند کار بیشتر است.

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایجاد حلقه رنگ و بدنه و استفاده از ظرفیت خالی صنعت خودروسازی کشور در این مورد را از فرصت های سرمایه گذاری برای استان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر صنعت مونتاژ در فرآیند تولید خودرو پاسخگو نیست و هزینه بالایی صرف ارسال قطعات و اتاق رنگ شده به استان و بازگشت مجدد بعد از مونتاژ به مرکز می‌شود.

شیخ عطار با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ هزار دستگاه ظرفیت خالی در بخش رنگ خودرو داریم افزود: در صورت فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت توسط خودروساز، امکان سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی ظرفیت کل حوزه رنگ صنعت خودروسازی کشور را ۲ میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: قسمت اعظم فرآیند یاد شده در تهران، ساوه و کاشان متمرکز است و در سال گذشته زمینه و ظرفیت اجرای رنگ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو داشتیم.

مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از ایجاد هم‌ افزایی بین خودروساز و موتور ساز به عنوان الگویی موفق در صنعت خودروسازی یاد کرد و گفت: با تحقق این هماهنگی افزایش ظرفیت های تولید در حوزه مجموعه سازها تحقق می یابد.

▪️مذاکرات طرف های خارجی در خصوص توانمندی هـای صنعتی تبریز ناکام‌ مانده است!

 

علیرغم آنکه در سالهای اخیر اقدامـاتی در سطـح عـالی برای راه اندازی خطوط تولید انواع خـودرو نظیـر سواری و اتوبوس با طرفهای خارجی و حتی با خودروسازان داخلی در آذربایجان شرقی به عمل آمده است ولی تاکنون این مذاکرات بـا تـوجه بـه توانمندی هـا و وجود امکانات وسیع صنعتی در تبریز به مرحله عملی نرسیده است!

هـم اکنـون افـزون بـر ۳۵ درصد از قطعات خودروهای تولید شده در کشور، به همراه بخش های مهم قوه محرکه انواع کامیون، اتوبوس و وانت در واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی در منطقه صنعتی غرب تبریز تولید می شود.

واحدهایی همانند ایدم، درمن دیزل، ریخته گری، تراکتورسازی، بلبرینگ سازی و چند واحد عمده دیگـر فعال تـرین بخش هـای صنعتی در عـرصه ساخت و تولید خودرو محسوب می شوند.

در حال حاضر حداقل پنج نوع تراکتور، یک نوع کامیونت و قوه محرکه کامیونها و اتوبوسهای بنز در واحدهای تولیدی تبریز تولید می شوند.

بر اساس اعلام کارشناسان اداره کل صنایع آذربایجان شرقی درحال حاضر افزون بر ۲۲۰ واحد از کارگاه های صنعتی بزرگ و کوچک این استان که تحت پوشش اداره صنایع قرار دارند در زمینه تولید قطعات مختلف خودرو فعال هستند.

مباحث تبدیل تبریز به قطب سوم خودروسازی کشور در حالی مطرح می‌شود که زنجیره تولید خودرو از سال‌ها پیش در این شهر وجود دارد و تنها با ساماندهی واحدهای صنعتی فعال در این حوزه همچون قطعه‌ سازان، تبریز به‌ صورت بالفعل به یکی از قطب‌های اصلی خودروسازی کشور تبدیل خواهد شد زیرا شرکت‌هایی همچون ایران خودروی تبریز، چرخشگر، ایدم، تراکتور سازی و غیره از افتخارات صنعتی آذربایجان هستند.

▪️دولت خیلی زود نتیجه حمایت خود از صنایع خودروسازی تبریز را خواهد دید

 

رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی خودروی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود تکنولوژی تولید بسیار خوب، متخصصان زبده و مهندسان کاربلد در صنایع خودروسازی تبریز گفت: ما به اراده و سیاست های حمایتی دولت برای جهش تاریخی در صنعت خودروسازی کشور نیاز داریم.

یونس اکبرپور پایدار در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت های عظیم صنایع خودروسازی در تبریز افزود: تبریز مرجع صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور است و وجود صنایع استراتژیکی زمینه را برای جهش بخش صنعت خودرو در تبریز و کشورمان فراهم می کند.

وی با بیان اینکه امروز بزرگترین مشکل خودروسازان داخلی تامین موتور و گیربکس است ادامه داد: در حالی که ظرفیت های بسیار بزرگ، منحصربفرد و آماده ای در تبریز فعالند نباید در تامین موتور و گیربکس خودروهای داخلی با مشکل مواجه باشیم.

پایدار از انعقاد تفاهم نامه مشترک انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی خودرو آذربایجان شرقی با چندین شرکت مرتبط با صنعت خودروسازی تبریز خبر داد و اضافه کرد: دولت باید حمایت ویژه ای از شرکت های قطعه ساز و مجموعه ساز در تبریز داشته باشد تا یک بار برای همیشه وابستگی صنعت خودروسازی کشور به شرکت های خارجی قطع شود.

رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی خودرو آذربایجان شرقی تاکید کرد: دولت خیلی زود نتیجه حمایت خود از صنایع خودروسازی تبریز را خواهد دید و اولین سود آن برای دولت افزایش درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده و کاهش چشمگیر مصرف سوخت دیزل خواهد بود که افزایش اشتغال، کاهش واردات و مصرف ارز، جهش در صنعت خودرو سازی و صنایع مرتبط و غیره در ادامه آن قرار دارند.

پایدار بر لزوم تقویت واحدهای تحقیق و توسعه صنایع خودروسازی تبریز تاکید کرد و گفت: موفقیت های اخیر گروه تراکتورسازی نمونه بسیار خوبی از توجه به تحقیق و توسعه است چرا که واحدهای تحقیق و توسعه قلب تپنده صنایع هستند و با فعال کردن این واحدها خیلی زود نتیجه و ثمرات شیرین آن را در رشد و توسعه صنعت قطعه سازی، مجموعه سازی و خودروسازی تبریز و کشور خواهیم دید.

وی تبریز را مرجع صنعت خودروسازی کشور دانست و افزود: این ظرفیت های بزرگ و آماده به کار در تبریز وجود دارند و فعال هستند و ما باید همت کنیم و از این امکانات برای رشد و توسعه داخلی سازی صنعت خودروسازی بهره بگیریم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.