“عصرآزادی” از آلودگی هوای شهر تبریز در سایه مازوت سوزی نیروگاه ها گزارش می دهد؛ مازوت سوزی (تبریز) ممنوع!

 عضو هیئت رئیسه مجلس: مردم آذربایجان نسبت به سنوات گذشته صرفه جویی کردند و باید ثمره آن را ببینند در حالی که سایر نیروگاه‌ها از گاز استفاده می کنند و مصرف مازوت در آنها ممنوع است!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

شهر تبریز به عنوان بزرگترین قطب صنعت، جمعیت و اقتصاد شمالغرب کشور و واقع شدن در میان کو‌ه های شمال و جنوب با چالش‌های مختلف محیط زیستی مواجه می باشد زیرا آلودگی هوا نگرانی‌های زیادی را در بین اقشار مختلف مردم به وجود آورده است.

کارشناسان محیط زیست تردد بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه از انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری در تبریز و استفاده برخی از صنایع از سوخت‌های غیرمتعارف را از علل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر می‌دانند و توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز را یکی از راهکار‌های کاهش آلایندگی هوای این شهر عنوان می‌کنند.

مهمترین معضل آلودگی مرکز آذربایجان شرقی استفاده برخی از صنایع تولید انرژی و فرآورده‌ های نفتی از سوخت مازوت است که درصد آلایندگی این مواد نفتی بسیار بالاست.

در فصل سرما به دلیل برودت هوا و کوهستانی و برف گیر بودن شهر تبریز، گاز طبیعی به برخی از واحد‌های بزرگ تولیدی و صنعتی نمی‌رسد و این واحد‌های تولید انرژی و فرآورده‌های نفتی و صنعتی به استفاده از سوخت‌های نامناسب از جمله مازوت روی می‌آوردند که آنهم مشکل آفرین می شود!

▪️مشکل مازوت سوزی نیروگاه تبریز از طریق جایگزینی گاز نیروگاه هریس رفع می شود

هر سال با شروع فصل سرما، آلودگی هوا میهمان کلانشهرهای کشورمان می شود و در همین موعد مسئولان و متولیان به فکر رفع این معضل کهنه می افتند به طوری که برگزاری جلسات آنها نه فقط کمکی به رفع مشکل نمی کند بلکه سبب تحمیل هزینه های جدید از جیب مردم می شود!

به گفته کارشناسان، آلودگی هوای شهرهای بزرگ دلایل متعددی دارد که البته تاکنون فقط به عواملی که مردم در آن تاثیر دارند نظیر اخذ معاینه فنی خودرو توجه شده است و هیچ عزم و همتی برای رفع عواملی که مسئولان در آن نقش مستقیم یا غیر مسقیم دارند، وجود ندارد!

تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها به خودروهای نو و اسقاط خودروهای کهنه یکی از همین موارد است که متاسفانه سالهاست نسبت به آن بی توجهی می شود و به دنبال آن، میزان زیادی آلودگی مرگبار از اگزوز اتوبوس های عمومی و تاکسی های فرسوده وارد هوای شهرها و ریه مردم می شود.

عامل دیگری که کارشناسان محیط زیست از آن به عنوان یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا و افزایش شمار مرگ و میر ناشی از همین معضل کهنه یاد می کنند، مازوت سوزی است.

در حقیقت پالایشگاه ها به جای تامین هزینه گاز کارخانه مورد نظر، مازوت را به قیمت بسیار نازل تهیه و از آن استفاده می کنند تا سود بیشتری عایدشان شود غافل از این که همین موضوع سالانه بروز بسیاری از بیماری های تنفسی و حتی مرگ شهروندان را رقم می زند.

طی سنوات گذشته دادستانی کل به عنوان مدعی العموم چندین بار به این حوزه ورود کرده که البته هیچ کدام به نتیجه ای منتج نشده است، در غیر این صورت امروز نه شاهد آلودگی مرگبار هوای کلانشهرها و نه مازوت سوزی بودیم!

به گفته مسئولان، مشکل مازوت سوزی نیروگاه تبریز از طریق جایگزینی با گاز نیروگاه هریس رفع خواهد شد ولی هنوز خبری از تحقق آن نیست که به طور حتم هر ثانیه تاخیر در انجام این کار، سبب گرفتاری بیشتر مردم و بیماری آنها می شود.

▪️شهرداری تبریز به واحدهای صنعتی آلاینده مجوز صادر می کند و عوارض هم نمی گیرد!

آذربایجان شرقی با تولید سالانه ۲ هزار مگاوات برق با مشکل تامین سوخت گاز برای نیروگاه های خود در فصل سرما مواجه است اما استفاده از مازوت در زمستان برای نیروگاه های استان در سال های قبل، انتقاد مردم و طرفداران محیط زیست آذربایجان را به دنبال داشته است.

مردم ساکن آذربایجان شرقی می گویند اگر قرار است نیروگاه ها در فصل سرد برای مدت مشخصی مازوت استفاده کنند این امر باید به صورت برابر و عادلانه برای همه مناطق کشور و نه تنها برای تبریز اعمال گردد!

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی اخیراً در صحن علنی شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه پدیده های محیط زیستی فرسایشی هستند گفت: وضعیت امروز هوای تبریز معلول یکی دو سال نیست، در ۴۰ سال اخیر توسعه تبریز را به گونه ای پیش بردیم که شهر را در معرض آلودگی قرار دادیم.

حسن عباس نژاد افزود: عمده کانون های آلودگی هوای تبریز وسایل حمل و نقل، مازوت سوزی نیروگاه و غیره است و در فصل سرد با وارونگی هوا، اثرات خود را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: مصرف مازوت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است اما آذربایجان شرقی تنها استانی است که علیه نیروگاه اعلام جرم و شکایت کرده است

عباس نژاد یادآور شد: تاکید کردیم که در صورت مصرف مازوت، ملاحظات صورت گیرد که نمی گیرد! لذا به جای متهم کردن ما، هر کسی جرات دارد با هم به نیروگاه حرارتی برویم و استعفا دهیم!

وی تاکید کرد: شهرداری به واحدهای صنعتی آلاینده مجوز صادر می کند و عوارض هم نمی گیرد، بعد می گویند بود و نبود اداره محیط زیست چه فرقی دارد!

▪️چرا نیروگاه های تهران، کرج و اصفهان از سوخت گاز برای تولید انرژی استفاده می کنند؟

کارشناسان می گویند بیش از یک پنجم آلودگی هوای کلانشهر تبریز ریشه در آلایندگی نیروگاه حرارتی این شهر دارد که در منطقه صنعتی غرب تبریز واقع شده و از قضا جهت بادهای این کهن شهر نیز غربی – شرقی است که موجب می شود همه ذرّات آلاینده بر سر ساکنان آن آوار شود!

اما نکته قابل توجه در خصوص آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز این است که هر چند به گفته مقام های قضایی آذربایجان شرقی تاکنون در زمینه رفع پتانسیل های آلایندگی آن از قبیل نصب فیلترهای لازم اقدام کافی نشده است اما استفاده از مازوت در آن، مشکل آلایندگی‌اش را دوچندان می کند.

در تببین این نکته ضروری است اشاره شود که بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز، موجب افزایش ۴۹ برابری تولید گازهای سولفور و سه برابری گازهای نیتروژن در مقایسه با استفاده از سوخت گاز می شود.

از سوی دیگر انتشار خبری مبنی بر صفر کردن گاز نیروگاه حرارتی تبریز توسط وزارت نفت در دولت قبلی به نقل از متفکرآزاد – عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ۲ هفته قبل – این سوال را در نزد افکار عمومی دامن زد که چگونه می شود نیروگاه های تهران، کرج و اصفهان از سوخت گاز برای تولید انرژی استفاده کنند اما این امر در مورد نیروگاه حرارتی تبریز که اتفاقاً به رغم سردسیری بیشترین صرفه جویی در مصرف گاز را داشته اند، صادق نباشد!

بروز این وضعیت سبب همدلی مسئولان آذربایجان شرقی برای رفع مشکل از مرجع وزارت نفت شد، به گونه ای که امام جمعه تبریز به ضرورت رفع مشکل آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز از طریق تامین سوخت گاز مورد نیاز آن در خطبه های نماز جمعه پرداخت و استاندار آذربایجان شرقی نیز هفته گذشته از تحقق این مطالبه مردمی به دستور معاون اول رئیس جمهوری و از طریق اختصاص سوخت گاز نیروگاه حرارتی هریس به نیروگاه تبریز خبر داد!

▪️مردم آذربایجان نسبت به سنوات گذشته صرفه جویی کردند و باید ثمره آن را ببینند

عضو هیات رئیسه و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: ۹ تن از نمایندگان آذربابجان شرقی در مجلس با طرح سوال از وزیر نفت خواستار اصلاح مازوت سوزی نیروگاه تبریز و کاهش آلودگی هوای این کلانشهر شدند.

روح الله متفکرآزاد با اشاره به طرح سوال از وزیر نفت درباره استفاده از مازوت در نیروگاه های حرارتی تبریز و سهند اظهار داشت: جلسه ای با حضور مدیرعامل شرکت گاز ایران در این باره برگزار کردیم که مطالب مطرح شده در این جلسه قانع کننده نبود!

وی افزود: در این راستا جلسه ای دیگر نیز با حضور وزیر نفت برگزار کردیم که متاسفانه این جلسه نیز نتیجه ای نداشت و به جمع بندی مدنظرمان نرسیدیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاکید وزارت نفت بر این است که مصرف گاز افزایش زیادی داشته و از روزانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال گذشته، امسال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

متفکر آزاد اظهار کرد: وزارت نفت تاکید دارد که متاسفانه استخراج کافی گاز در دولت قبل انجام نیافته و تشکیلات مورد نظر و سیستم ها بازسازی نشده است لذا مشکل ظرفیت گاز داریم و مجبور هستیم برای اینکه مردم در سرما نمانند، از گاز نیروگاه ها کم کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: ما نیز تاکید کردیم که مردم آذربایجان نسبت به سال های گذشته صرفه جویی کردند و باید ثمره آن را ببینند؛ در حالی که نیروگاه‌های تهران، اصفهان و کرج از گاز استفاده می کنند و مصرف مازوت در آنها ممنوع است چرا در تبریز مازوت سوزی ادامه دارد!؟

وی تاکید کرد: استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه های تبریز و سهند بناب و آلایندگی ناشی از آن بسیار جدی بوده و در این راستا بحث هایی داشتیم و طرح سوال ما به دلیل عدم اقناع به کمیسیون تخصصی ارجاع گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.