گزارش “عصرآزادی” از اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی درباره بودجه ۱۴۰۱ استان؛ با اتکا به بودجه های محدود دولتی نمی توان به جایی رسید

داود بهبودی در جمع خبرنگاران: تمرکز بر روی اجرای مگاپروژه ها تعیین کننده جایگاه اصلی آذربایجان شرقی در کشور است تا با یاری سرمایه‌گذاران، تکمیل زنجیره‌های تولید عملیاتی گردد

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در نشست خود با خبرنگاران رسانه های گروهی به تشریح “کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در مقیاس این استان” پرداخت.

“داود بهبودی” در این جلسه که در آن شاهین فتحی – معاون هماهنگی امور بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی – نیز حضور داشت بودجه را زبان مالی و پولی دولت دانست که برنامه خروجی دولت برای سال آینده را تبیین می نماید.

وی ادامه داد: سیاست‌های پولی و تکالیف مربوطه در بحث نفت، ارز و چالش‌های تولیدی و کل رویکردهای دولت در لایحه ۱۴۰۱ آمده و پس از چکش کاری در مجلس برای سال آینده برنامه ریزی خواهد شد.

بهبودی افزود: تنها ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری ها توسط دولت انجام می‌گیرد و مابقی سرمایه‌ گذاری‌ها توسط بخش خصوصی، بورس و سایر بنیادها و ارگانها صورت می‌گیرد لذا در اشل استانی بودجه، اعتبارات بسیار محدود تر است زیرا مقرر شده تا اصلاحات ساختاری از جمله عدم وابستگی به نفت و امثال آن در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۵۰ دستگاه مادر در سطح استان داریم که ردیف بودجه ویژه خواهند داشت اضافه کرد: اعتبارات هزینه‌ای به استان‌ها که همان اعتبارات جاری هستند صرف حقوق و دستمزد متعارف کارمندان و کارکنان دولت، مسائل عمرانی و مالیات می گردد.

بهبودی سپس به حواشی مطرح شده در خصوص مقایسه بودجه دو استان آذربایجان شرقی و اصفهان در فضای مجازی واکنش نشان داد و گفت: عدم آشنایی فعالان فضای مجازی به مباحث تخصصی موجب بروز شایعات کاذب شد در حالی که آن ارقام شامل ۱۱ هزار میلیارد برای آذربایجان شرقی و ۳۱ هزار میلیارد برای استان اصفهان، میزان وصول مالیات آنها برای سال ۱۴۰۱ بود که به اشتباه، برای رقم بودجه دست به دست گردید!

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به اعتبارات آذربایجان شرقی در بودجه سال آینده پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ درآمد استان ۱۱۶ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال و برای امسال ۶۵ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال است که سهم آذربایجان شرقی از اعتبارات کل کشور در این بخش ۲.۵۸ درصد می باشد.

بهبودی میزان اعتبارات بخش اعتبارات هزینه‌ای آذربایجان شرقی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را ۱۰ هزار و ۸۴۳ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم برای سال جاری ۹ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال است که سهم ۴.۰۸ درصدی کشوری را نشان می دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد: در بخش اعتبارات تملک دارایی آذربایجان شرقی در سال جاری مبلغ ۱۹ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال و برای سال آینده نیز ۲۲ هزار و ۷۵۹ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که از این بخش نیز سهم استان از میزان اعتبارات کل کشور ۳.۶۶ درصد است.

بهبودی با اشاره به اینکه دولت برای سال آینده به تعریف پروژه‌هایی پرداخت تا رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد افزود: لذا راه‌اندازی صندوق‌ های موسوم به پیشرفت برای استانهای کشور موثر به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: آذربایجان شرقی در اکثر مواقع جزو استان‌ های پرتراکم کشور است که از لحاظ ترکیب جمعیتی در رتبه ششم و ۴.۸ درصد کل کشور را به خود اختصاص داده است و از لحاظ اقتصادی کلان نیز در رتبه هشتم قرار دارد و در مقایسه با شاخص های سایر استانهای کشور از جایگاه مناسب مناسبی برخوردار است!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پایان اظهارات خود یادآور شد: تعیین کننده جایگاه اصلی آذربایجان شرقی، تحولات لازم برای مگاپروژه های آن است تا با یاری سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف، به تکمیل زنجیره‌های تولید منجر گردد زیرا بودجه‌های محدود دولتی نمی‌تواند موجب توسعه آذربایجان شرقی گردد!

شایان ذکر است استان های تهران با ۲,۰۳۵,۶۹۵,۶۵۴ میلیون ریال، اصفهان با ۳۲۰,۴۰۲,۲۷۰ ریال، خوزستان با ۲۳۵,۹۳۷,۷۵۰ ریال، کرمان با ۲۳۵,۸۳۳,۴۲۰ ریال، خراسان رضوی با ۱۶۱,۸۰۲,۸۴۵ ریال، هرمزگان با ۱۵۶,۱۹۷,۲۸۰ ریال، بوشهر با ۱۳۳,۲۱۵,۳۳۰ ریال، یزد با ۱۲۵,۶۱۹,۵۵۰ ریال، آذربایجان شرقی با ۱۱۶,۲۳۵,۶۰۰ ریال، مرکزی با ۱۰۹,۳۱۸,۷۲۵ ریال، فارس با ۱۰۷,۴۱۰,۲۲۲ ریال و البرز با ۱۰۳,۳۸۳,۲۸۰ ریال دارای بیشترین منابع عمومی کشورمان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.