“عصرآزادی” از نارضایتی مردم درباره اخذ عوارضی آزادراه تبریز – سهند گزارش می دهد؛ آزادراه حاشیه دار

رئیس شورای شهر سهند می گوید منتظر جواب آقایان نماینده هستيم و اگر خبری نشد هفته‌ آینده همه چيز را به طور شفاف به اطلاع مردم خواهيم رساند!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در واپسین روزهای بهمن ماه امسال، پیام‌هایی مبنی بر اخذ عوارضی ۶ هزار تومانی رفت و برگشت در آزادراه تبریز – سهند آن هم بدون کوچکترین اطلاع‌ رسانی از مبلغ عوارضی و زمان شروع به کار در رسانه های استانی خبرساز شد.

اخذ عوارض ناگهانی و به یکباره در این آزادراه منجر به اعتراض اهالی شهرک اندیشه، شهر جدید سهند و شاغلان واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شهید سلیمانی گردید که البته اعتراض بِجایی هم است و باعث شده تا تردد خودروها در این مسیر به حداقل برسد.

این روزها رانندگان وسایط نقلیه برای نشان دادن اعتراض خود مبنی بر محکوم کردن اخذ عوارض در این آزادراه ناقص، دست به تحریم عبور از این آزادراه زده و همگی از مسیر قبلی محور تبریز – سهند استفاده می‌کنند.

▪️رانندگان تاکسی های اینترنتی تردد از آزادراه جدید را مقرون به صرفه نمی دانند!

اعتراض شهروندان حاکی از آن است که با شروع به کار عوارضی آن هم بدون اطلاع‌ رسانی قبلی، رانندگان تاکسی های اینترنتی همچون اسنپ هم از پذیرش مسافر از مبدا تبریز به سهند یا بالعکس خودداری می‌کنند زیرا تردد از آزادراه جدید را مقرون به صرفه نمی دانند!

با توجه به مسیر قدیم تبریز – شهر جدید سهند که یک مسیر ترانزیتی بوده و جاده اختصاصی آذرشهر و مناطق غرب تبریز محسوب می‌شود و ترافیک شدید در ساعات پرتردد را به همراه دارد، مطمئناً شهروندان ساکن سهند متضرر خواهند شد و رانندگان تاکسی‌ها هم انتظار دارند مبلغ عوارضی به کرایه آنها اضافه شده و کرایه‌های سابق را قبول ندارند.

برخی از نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز از وزارت راه و شهرسازی می خواهند تا پیمانکار آزادراه تبریز – سهند را راضی کند به طوری که تاکید دارند تا وزارت راه باید سریعاً مشکل عوارضی مسیر تبریز – سهند را حل کند.

از قرار معلوم، آنها متن قراداد این پروژه را ندیده‌ اند و معتقدند مهم هم نیست متن توافق چه باشد زیرا به هرحال وزارت راه باید با پیمانکار آزادراه توافق کرده و او را راضی نماید!

اما جالب اینکه رئیس شورای شهر سهند می گوید علیرغم ناملایماتی ها، منتظر جواب نمایندگان مجلس است و اگر خبری نشد هفته‌ آینده همه چيز را به طور شفاف به اطلاع مردم خواهد رساند!

برخی از هنرمندان آذربایجان شرقی همچون هاشم چاووشی و نیز شخصیت سالهای دور تبریز که به “آقای فراموشی” مشهور است از اخذ عوارضی آزادراه تبریز – سهند با عنوان پول زور یاد کرد.

ناصر هاشمی هنرمند طنزپرداز آذربایجان در قالب یک ویدئو که در فضای مجازی منتشر گردید از مشکل به وجود آمد انتقاد کرد و شبانه با حضور در محل عوارضی الکترونیکی این مسیر به این موضوع ریشخند زد!

▪️نباید مردم تبریز و سهند جور بازگشت سرمایه به مشارکت کننده را بکشند!

نبود علائم راهنمایی‌ مناسب در مسیر به ویژه برای ساعات شبانه و نبود روشنایی کافی از اصلی‌ترین مشکلات این آزادراه است به گونه‌ای که جاده دارای شیب‌های طولی نسبی و همچنین سراشیبی و سربالایی بوده و چنین مسیری بدون روشنایی مناسب، می‌تواند باعث بروز تصادفات شبانه سنگین و جان باختن انسان‌ها شود.

معمولاً پروژه‌های بزرگ عمرانی که نیازمند اعتبار کلانی هستند، علاوه بر بودجه‌ی دولتی، از طریق فاینانس خارجی، استفاده از ماده ۵۶ که مربوط به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی طرح‌های عمرانی است، تهاترهای نفتی و در نهایت قرارداد مشارکتی یا همان BOT تکمیل می‌شود که آزادراه تبریز – سهند از طریق قرارداد مشارکتی تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است که در این نوع قرارداد یک شرکت به‌ عنوان اجراکننده پروژه انتخاب و بعد از اتمام پروژه درآمد حاصل از آن پروژه برای بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذار، به این شرکت داده می‌شود.

اما سوال اصلی این است که آیا دولت وقت که تصمیم داشت مدال افتخار افتتاح آزادراه تبریز – سهند را بر گردن خود بیاندازد و از این پروژه برای خود دستاورد بزرگی درست کند فکر این روز را نکرده بود که چرا باید مردم تبریز و سهند جور بازگشت سرمایه به بخش خصوصی مشارکت کننده در این پروژه را بکشند؟!

در حقیقت، آیا نمی‌شد در حین عقد قرارداد با این سرمایه‌گذار، نحوه‌ بازگشت سرمایه به گونه‌ای تنظیم شود تا شادی مردمی که تازه بعد از یک دهه انتظار می‌توانستند در عرض ۱۵ دقیقه از تبریز راهی سهند شوند به تلخی تبدیل نشود؟!

آنچه که مشهود است اکثر افرادی که از این مسیر رفت و آمد کرده و راهی تبریز و سهند می‌شوند از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند و با احتساب عوارض ۶ هزار تومانی برای رفت و برگشت از این آزادراه، باید ماهانه ۱۸۰ هزار تومان تنها عوارض این آزادراه را پرداخت کنند که طبیعتاً با  وضعیت اقتصادی دشوار فعلی و مشکلات معیشتی، تامین این مبلغ نیز برای بسیاری از شهروندان سخت باشد!

▪️به‌ عنوان نماینده مردم می‌خواهم قرارداد این پروژه را به ما نیز نشان دهند!

نماینده جوان مردم تبریز در مجلس در این خصوص گفت: ما مُنکر این قضیه نیستیم که سرمایه‌گذار باید هزینه‌ای را که گذاشته، بردارد و این حق اوست اما آیا نمی‌شد راه دیگری اتخاذ کرد که مردم این هزینه را نپردازند؟ در حالی که اکثر افرادی که از این مسیر رفت و آمد می‌کنند جزو قشر مرفه جامعه نیستند!

روح الله متفکر آزاد افزود: اگر در زمان مناسب تصمیمات خوبی اتخاذ می‌شد شاید احداث یک آزادراه ۲۰ کیلومتری برای دولت امکان پذیر بود ولی به هر حال در این شرایط معتقد هستیم نباید فشار بر مردم وارد شود، چرا که اکثر افرادی که در شهر جدید سهند زندگی می‌کنند مجبور هستند به واسطه‌ شغل خود هر روز راهی تبریز شوند و اگر قرار باشد تنها برای رفت و آمد از تبریز به سهند و بالعکس این هزینه را بپردازند فشار زیادی به مردم وارد خواهد شد.

وی یادآور شد: به‌ عنوان نماینده مردم از مسئولان اجرایی آذربایجان شرقی می‌خواهیم که پیشقدم شده و مکاتبات لازم را با تهران انجام دهند و دِینی که باید به بخش خصوصی پرداخت شود از طرق دیگری تامین شود تا فشار بر روی مردم وارد نشود.

دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز گفت: اخذ عوارض آن هم بدون اطلاع رسانی قبلی امری ناروا بوده و جهت بررسی موضوع، مکاتبات لازم با دفتر ریاست جمهوری را پیگیری می کنیم.

علیرضا منادی در خصوص دستور بررسی قبلی دفتر ریاست جمهوری افزود: دفتر ریاست جمهوری با دستور مستقیم، بررسی عدم دریافت عوارضی از این اتوبان را صادر و مقرر شده بود تا اعلام وصول بررسی این عوارضی اخذ نشود و بررسی ها و پیگیری های لازم در این خصوص را بطور جد انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: انتظاری که از مسئولین اجرایی آذربایجان شرقی می‌رود این است که به هر طریق ممکن و با در نظر گرفتن تمام جوانب امر از جمله حفظ حق قانونی سرمایه‌گذار، این طرح مبنی بر بازگشت سرمایه، ضمن جلوگیری از تحمیل هزینه‌ مربوط به حق سرمایه‌ گذار بخش خصوصی از طریق اخذ عوارض از مردم، تدبیری اتخاذ شود که این موضوع نه با ایجاد بار مالی بر دوش مردم بلکه از طریق دولت و سایر طرق قانونی انجام شود.

▪️نمایندگان شهرستان اسکو نباید در مقابل اخذ عوارض تعلل کنند!

رئیس شورای شهر سهند درباره آخرین وضیعت اتوبان تبریز – سهند از عدم همکاری نمایندگان مجلس برای مقابله با اخذ عوارضی در این مسیر پرده برداشت و گفت: روی صحبت بنده با نمایندگان محترم مردم شهرستان اسکو در مجلس است که چرا در برابر این تخلف و سکوت‌ کرده‌اند؟

علی اصغر علیزاده خطاب به نمایندگان مجلس افزود: شما که منتخب این مردم هستید چرا نمی‌خواهید مشکل را که قابل حل هست برطرف کنید؟ چرا با این موضوع برخورد دوگانه‌ می‌کنید؟ به ياد داشته باشید مردم‌ آگاه‌ هستند و این خدمت‌ شما را فراموش نخواهند کرد.

وی ادامه داد: عوارض جاده مواصلاتی سهند – تبریز باید برداشته شود، کجای ایران برای جاده ۲۰ کیلومتری عوارض اخذ می‌شود؟ از نمایندگان تبریز، اسکو و آذرشهر تقاضا دارم، از نماینده شهرستانی که در ۸۰ کیلومتری تبریز قرار گرفته ولی با هزینه کرد و اعتبار ملي توانسته‌ است بزرگراه خواجه – ورزقان را به طول ۶۰ کیلومتر   نه در عرض ۱۷ سال، بلکه در عرض ۷ سال به اتمام برساند که در آن بزرگراه خبری از اخذ عوارضی نیست، چرا نمایندگان ما دیگر به موبایل هایشان جواب نمی‌دهند، آیا در مجلس یا بازدید های خود واقعاً چیزی مهمتر از مشکل ۱۸۰ هزار نفر را می‌خواهند حل بکنند؟

رئیس شورای شهر سهند خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم به یاد داشته باشند که خدمت بزرگ این عزیزان را فراموش نخواهيم کرد و به وقتش جواب این ناملایمات را در پای صندوق های رای خواهیم داد لذا منتظر جواب این آقایان هستيم و هفته‌ آینده همه چيز را بطور شفاف به  اطلاع مردم خواهيم رساند!

علیزاده در پایان اظهارات خود خطاب به اهالی شهر جدید سهند اضافه کرد: شهروندان بدانند که برخی نمایندگان وعده دادند که از وزير و معاونش وقت ملاقات گرفته تا از نزدیک راه حل اخذ عوارضی را خدمتشان ارائه‌ بدهم ولی متاسفانه تاکنون شاهد خلف وعده‌هایشان هستیم و برایم سوال است که چگونه می‌شود در استان‌ های همجوار بحث عوارضی حذف شود ولی در شهرستان اسکو و شهر سهند نمایندگان این مردم برای حل مشکلاتشان خلف وعده کنند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.