ترمزدستی ها بالا رفت

“عصرآزادی” از علل کسادی بازار خودروهای داخل کشور گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

یک کارشناس خودرو می گوید باید از گِرِه زدن واردات خودرو به مباحثی مانند تولید پرهیز کرده و همچون گذشته مانند یک تجارت نگاه کرد!

این روزها بازار دلالی خودرو تا حدودی از رونق افتاده و در برخی از خودروها شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم به طوری که بررسی قیمت‌ها در بازار خرید و فروش خودرو نشان می دهد همچنان خبری از معاملات رسمی نیست و گویا بازار دلالی تا حدودی از رونق افتاده است!

فروشندگان خودرو معتقدند بخشی از متقاضیان خرید خودرو در حال محک زدن شانس خود در قرعه کشی سامانه فروش یکپارچه خودرو هستند و برخی دیگر هم منتظر تعیین تکلیف واردات خودرو هستند که همین امر باعث شده تا بازار کساد بوده و خبری از معاملات فعال نباشد.

تعلل در تدوین آیین‌نامه ورود خودروهای خارجی به کشور، احتمال حضور خودروسازان در پروسه واردات را پررنگ‌تر کرده است برای همین، برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که وزارت صمت با هدف حمایت از تولید، سهمیه ویژه‌ای برای واردات خودرو توسط خودروسازان اختصاص داده است.

▪️خریداران تا زمان ثبات وضعیت خودرو هیچ قصدی برای خرید ندارند!

 

طی روزهای گذشته ترمز رشد قیمت در بازار خودرو کشیده شد و این روزها قیمت ها بدون تغییر مانده اند؛ البته با توجه به رکود فعلی بازار، در صورت ورود یک تکانه به نظر می رسد ریزش قیمت ادامه یابد.

اگرچه شروع سال جدید با افزایش قیمت در بازار خودرو همراه بود اما، از اواسط اردیبهشت ماه و در پی انتشار اخبار مثبتی همچون آزادسازی واردات، قیمت‌ها در بازار خودرو روند ریزشی به خود گرفتند و طی چند روز گذشته، قیمت‌ها باثبات مانده‌اند.

البته آنطور که فعالان بازار خودرو می‌گویند با توجه به اینکه خریداران منتظر گشایش‌های بیشتر و ریزش قیمت‌ها هستند، بازار دچار یک رکود سنگین شده است و خریداران صرفاً برای مطلع شدن از آخرین قیمت‌ها در بازار حضور می‌یابند و تا زمان به ثبات رسیدن وضعیت، قصدی برای خرید ندارند!

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو از سه شنبه هفته قبل تاکنون بدون تغییر مانده است گفت: در بازار خودرو خرید و فروشی صورت نمی گیرد و اگر معامله ای هم انجام شود با قیمت هفته گذشته است!

سعید موتمنی افزود: خریدار و‌ فروشنده منتظر تعیین تکلیف بحث آزادسازی واردات خودرو هستند و همین موضوع سبب کاهش قیمت شده است.

به گفته او اواخر هفته قبل، پژو پارس سال 305 میلیون تومان، تارا اتوماتیک 570 میلیون تومان، تارا اتوماتیک 455 میلیون تومان، دنا معمولی 380 میلیون تومان، دنا پلاس اتوماتیک 495 میلیون تومان، رانا 295 میلیون تومان، سمند 300 میلیون تومان، کوییک 215 میلیون تومان، تیبا 2 حدود 202 میلیون تومان، تیبا صندوقدار 195 میلیون تومان و پراید 200 میلیون تومان معامله شده است.

مصطفی طاهری – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس – معتقد است واردات خودرو به عنوان یکی از ابزار کنترل قیمت و کیفیت خودرو در دستور کار مجلس است که کلیات آن رای آورده و قرار است دولت آیین‌نامه اجرایی و نحوه کار آن را به مجلس ارائه دهد.

▪️هنوز از آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو به کشور رونمایی نشده است!

 

اُفت قیمت دلار را شاید بتوان یکی از دلایل ثبات قیمت خودرو در بازار دانست به طوری که فعالان بازار خودرو نیز معتقدند بازار، کِشش افزایش بیشتر قیمت را نداشته و همین امر موجب شده تا شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار نباشیم.

این در حالی است که برخلاف هفته گذشته که بازار خودرو با افزایش قیمت روبه‌رو بود این هفته خبری از تغییرات قیمتی نیست و البته همین امر موجب شده تا معاملات خودرو در بازار تقریباً به حوالی صفر برسد.

یک کارشناس خودرو عدم‌ شکل‌گیری رقابت در بازار وارداتی‌ها و به دنبال آن در بازار کلان بازار خودروی کشور را مورد توجه قرار داد.

فربد زاوه گفت: با توجه به ذهنیتی که در میان مسئولان وزارت صمت حاکم است خیلی بعید به نظر می‌رسد اجازه دهند از مسیر ورود خودرو به کشور بازار رقابتی شود.

وی افزود: آنچه مطلوب سیاستگذار است این است که هر بازیگر قلمرو خود را در بازار داشته باشد و واردات خودرو نیز به گونه‌ای مهندسی شود تا هیچ بازیگری به قلمرو بازیگر دیگر، تعدی نکند.

زاوه درباره تاثیر خودروهای مدل ۲۰۲۲ بر بازار محصولات ۴ سال پیش اضافه کرد: هر چه بازه قیمتی محصولات جدیدالورود به قیمت خودروهای ۲۰۱۸ نزدیک باشد شاهد ریزش بیشتر قیمت خودروهای موجود در بازار خواهیم بود.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: در شرایطی که هنوز وزارت صمت از آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو به کشور رونمایی نکرده، به نظر می‌رسد سیاستگذار به دنبال این است که نه‌ تنها واردات خودروهای اقتصادی را عملیاتی کند بلکه انحصار واردات این خودروها را نیز به شرکت‌های خودروساز بسپارد.

زاوه اظهار کرد: هر گونه انحصار در واردات، از سرگیری ورود خودرو به کشور را از هدف اصلی آن که ایجاد رقابت در بازار خودرو است دور می‌کند لذا اگر سیاستگذار خودرویی قصد دارد سر و سامانی به بازار خودرو دهد باید از گِرِه زدن واردات خودرو به مباحثی مانند تولید پرهیز کرده و به واردات خودرو همچون گذشته مانند یک تجارت نگاه کند!

▪️باید افراد طبقات ضعیف جامعه نیز بتوانند به خودروی مناسب دست یابند

 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو در برهه کنونی یک اقدام ملی و به نفع اقتصاد کلان، تنظیم بازار و آحاد مردم است اما عده‌ای در تلاش‌اند با گفتار و کردار خود اصل موضوع را با مغشوش کردن بازار و سیاه‌نمایی بر هم بزنند!

مهدی دادفر افزود: ‌در چهار سال گذشته یک نوع بازار مهندسی شده در خودرو را شاهد بودیم که اعتراضات مردم از گرانی و کمبود عرضه را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: پس از آن شاهد بودیم عده‌ای به اسم حمایت از تولید داخلی، به دنبال ایجاد انحصار قانونی برای صنعت خودروسازی بودند در حالی است که واردات باید برای همه اقشار جامعه آزاد باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در حالی‌ که نارضایتی‌ها از نحوه و میزان عرضه و قیمت خودروها وجود دارد اما عده‌ای عامدانه توپ را به زمین واردات و واردکنندگان انداختند و با ایجاد پویش‌های خاص به دنبال فرافکنی بوده و هستند!

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: امروز حتی مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور با موضوع واردات موافق‌اند و طرح‌ها و ایده‌هایی برای استفاده از این ظرفیت به نفع بازار خودرو دارند.

دادفر یادآور شد: فراموش نکرده‌ایم پیش از ممنوعیت واردات می‌توانستیم خودرویی نظیر پراید را با قیمت کمتر از ۳۰ میلیون تومان و بدون قرعه‌کشی خریداری کنیم اما نتیجه ممنوعیت واردات، حرکت به سمت قرعه‌کشی و خرید محصولات خودروسازان با استفاده از چاشنی شانس و با قیمت‌های بسیار بالاتر را پدید آورد!

وی خاطرنشان کرد: قانون‌گذاران باید به نحوی عمل کنند که افراد طبقات متوسط و حتی ضعیف جامعه نیز بتوانند به خودروهای مناسب دسترسی داشته باشند که این مهم مطابق سیاست‌های کلی نظام است.

دادفر، دلیل عدم علاقه‌مندی این طیف خاص به واردات خودرو را منافع گروهی، سازماندهی شده و ساختاری برشمرد که منفعت خود را به تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور گره زده‌اند، پشت خودروسازان بزرگ پنهان شده و منافع شخصی‌شان را دنبال می‌کنند.

▪️معلوم نیست منشاء ارز واردات خودروهای گرانقیمت به کشور از کجا بود؟

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موافقت مجلس با واردات خودرو از قطع دست سوداگران و کاهش قیمت خودروهای لوکس خبر داد.

سیداحمد رسولی نژاد درباره ضرورتِ واردات خودرو برای تنظیم بازار گفت: بر اساس گفته کارشناسان در حال حاضر کشور به ۵ میلیون خودرو نیاز دارد حال آنکه بر اساس آمارهای ارائه شده خودروسازان در سال گذشته حدود ۷۳۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند.

وی با توجه به نیاز بازار به حداقل یک میلیون خودرو افزود: قیمت این خودروها باید بین ۷ هزار تا ۲۰ هزار دلار باشد و البته باید به این نکته توجه کرد که واردات خودروهای لوکس تاثیری در ساماندهی بازار و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

رسولی نژاد ادامه داد: حقوق گمرکی واردات خودرو باید کاهش یابد تا قیمت تمام شده خودروهای وارداتی متعادل شود و در تنظیم بازار نقش داشته باشد.

وی با انتقاد از مسئولان اجرایی درخصوص خودروهای وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور نشده اند اضافه کرد: خودروهای خارجی به راحتی در نمایشگاه‌های بالای شهرهای بزرگ یافت می‌شود حال باید از مسئولان پرسید که این خودروهای به روز و گرانقیمت چگونه وارد کشور می‌شود و جالب اینکه منشاء ارز واردات این خودروها کجاست؟

کارشناسان حوزه خودرو معتقدند اعطای مشوق‌های خاص می تواند برای کسانی که بیشترین واردات خودرو را به کشور دارند داشته باشند و آنها را به دست اقشار متوسط و کمتر برخوردار برسانند.

موضوع مهم این است که نباید واردات را به صادرات خودروی داخلی که تقریباً امکانی برای آن وجود ندارد گره زد، در حالی که سایر کالاها از جمله قطعات خودرویی تولید داخل را می‌توان صادر و در قبال آن خودرو وارد نمود!

این روزها ۱۳ قلم محدودیت برای واردات خودرو به کشور وجود دارد که از آن جمله تعرفه ورودی ۵۵ درصدی برای خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی، تعرفه ۷۵ درصدی برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و تعرفه ۹۵ درصدی برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده، اسقاط چهار تا هشت دستگاه خودروی فرسوده، عوارض و حقوق گمرکی و غیره قابل اشاره است.

بدین ترتیب اگر واردات خودرو بخواهد مطابق با همان شرایط و تعرفه‌های پیشین باشد ارزان‌ترین خودروی وارداتی بین ۷۰۰ میلیون تا ۱.۳ میلیارد تومان برای مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد و نیاز است تا این عوارض کاهش یابند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.