خودنمایی اسکو در تولید گل محمدی کشور

“عصرآزادی” از دهمین جشنواره گل محمدی شهرستان اسکو گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

محمدحسین فرهنگی می گوید در سفر ریاست جمهوری مقرر شد تا ۱۹ هزار میلیارد تومان در اختیار تولیدکنندگان فعالیت های پایین دستی محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی قرار گیرد

دهمین جشنواره گل محمدی یا همان قیزیل گول با رویکرد خلاقانه و با هدف دانش بنیان نمودن این محصول منحصربفرد در روستای عنصرود شهرستان اسکو برگزار گردید.

این جشنواره که با حضور تعداد کثیری از هموطنان در روستای توریستی عنصرود و مشرف به دامنه‌های سهند برگزار گردید با مسابقه عکاسی با موضوع زیبایی‌های گل محمدی، نشست علمی با موضوع تولید و فرآوری و دانش بنیان نمودن کشت گل محمدی در منطقه با حضور اساتید دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی، نشست با سرمایه گذاران و تولید کنندگان در خصوص اشتغال زایی و افزایش ارزش افزوده محصولات، برگزاری نمایشگاه عرضه گل محمدی دامنه‌های سهند و تجلیل از فعالان نمونه در حوزه گل محمدی همراه بود.

در حوزه شهرستان اسکو بیش از ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی بوده و به طور متوسط ۳.۴ تُن در هکتار تولید می شود.

به گفته آگاهان محلی، یک واحد فرآوری صنعتی برای تولید مربا و عرقیجات، سه واحد صنایع تبدیلی برای تولید عصاره ناب و مربا و ۱۵ واحد خانگی برای تهیه گل خشک، غنچه، گلاب و غیره در شهرستان اسکو فعال هستند.

شناساندن ظرفیت‌ های گل سرخ محمدی در زمینه‌ های گردشگری و کشاورزی از اهداف برگزاری جشنواره برداشت گل محمدی بود زیرا تولید گل محمدی از محورهای مهم اقتصادی شهرستان اسکو به شمار رفته و استفاده مناسب از ظرفیت‌ های گردشگری و کشاورزی این محصول ارزشمند می‌تواند در رونق اقتصادی این شهرستان موثر باشد!

▪️گل محمدی روستای توریستی عنصرود از بهترین نمونه این نوع گل در جهان است

آذربایجان شرقی به عنوان چهارمین قطب گل محمدی ایران یکی از صادرکنندگان این محصول با نام های تجاری عنصرود و اسکو بوده و در واقع یکی از مرغوب ترین محصولات و فرآورده های این گل معطر را به بازار مصرف عرضه می‌کند و کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه طرفدار و مشتری دائم این محصول هستند.

سالانه ۵ هزار تن گل محمدی در دامنه های خوش آب و هوای سهند در آذربایجان شرقی از یکهزار و ۱۰۰ هکتار مزارع بارور تولید می شود که به ترتیب شهرستان های آذرشهر، اسکو و تبریز بیشترین تولید در سطح استان را داشته و جشنواره گل محمدی در اسکو مهمترین بستر برای معرفی این ظرفیت کشاورزی منطقه می باشد.

گل محمدی روستای توریستی عنصرود از مرغوب ترین و بهترین نمونه این نوع گل در جهان به شمار می آید زیرا به لحاظ جغرافیایی در یکی از بهترین مکان های عمل آوری گل محمدی در دنیا کشت می گردد.

در فصل تابستان و حدود تیر ماه کشاورزان اقدام به برداشت گل محمدی کرده و زنان خانه دار از گل این گیاه شربت، مربا، گلاب و عرقیجات تهیه و استخراج می کنند لذا در این فصل کارگاه های گلاب گیری و اسانس گیری گل محمدی نیز در آذربایجان شرقی به خصوص در این روستا و همسایه آن – روستای گنبرف – برپا می گردد.

حدود یک دهه است که جشنواره گل محمدی به صورت مرتب در شهرستان اسکو و روستای عنصرود به عنوان قطب تولید این گل در آن واقع شده است برگزار می شود و امسال نیز دهمین دوره جشنواره برداشت گل محمدی در دامنه های بِکر، سرسبز و زیبای سهند برگزار گردید که بسیار هم فعال و پربازدید هم بود.

▪️دانش بنیانی و ایجاد ارزش افزوده گل محمدی از برنامه‌های توسعه ششم است

 

فرماندار اسکو گفت: تولید گل سرخ از محور‌های اقتصادی شهرستان اسکو به شمار رفته و استفاده مناسب از ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی آن می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه موثر باشد.

حسین فیروزی ادامه داد: ترویج ژِئو تیپ های برتر گل محمدی جهت مقاومت بیشتر در برابر خشکی و استفاده از درخچه های اصلاح شده، گلبرگ مناسب و زیادتر می تواند ضمن افزایش راندمان تولید انگیزه برای بالابردن سطح کشت به بهبود کیفیت این محصول نیز بیافزاید.

فرماندار شهرستان اسکو افزایش سطح زیرکشت گلستان‌های شهرستان، دانش بنیان کردن این محصول و فراوری آن و ایجاد ارزش افزوده را از جمله برنامه‌های توسعه برنامه ششم در این شهرستان برشمرد.

فیروزی تاکید کرد: از محور‌های این جشنواره شناساندن ظرفیت‌های گل سرخ محمدی در زمینه‌های گردشگری و کشاورزی است که همه ساله در قالب برگزاری جشنواره برداشت گل محمدی شاهد حضور شهروندان از سرتاسر آذربایجان شرقی در شهرستان اسکو هستیم.

وی اضافه کرد: افزايش سطح زيرکشت گلستان‌های شهرستان، دانش بنيان کردن اين محصول و فرآوري آن و ايجاد ارزش افزوده از جمله برنامه‌هاي توسعه برنامه ششم در اين شهرستان بود.

فرماندار شهرستان اسکو افزایش ضریب نفوذ دانش در تولید و فراوری را از اهداف این جشنواره دانسته و گفت: با توجه به کمبود یا نبود تکنولوژی های روز فرآوری گل محمدی در منطقه و لزوم برندسازی محصولات تولید شده، آماده حمایت از سرمایه گذاران در تمامی حوزه ها به ویژه فرآوری گل محمدی هستیم و این آمادگی را داریم تا با واگذاری زمین و تسهیلات از سرمایه گذاران محترم حمایت کنیم.

▪️ورود هر گردشگر از کشورهای خارجی به کشور باعث ایجاد هفت شغل می شود

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاشهای دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، ارتقای زیرساخت های گردشگری منطقه را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: منطقه اسکو و آذربایجان پتانسیل های بسیار مناسبی برای صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و ارز آور دارد و برگزاری این جشنواره باعث معرفی این ظرفیتها در سطح ملی و بین المللی خواهد شد.

تراب محمدی با اشاره به سرعت رشد اقتصاد دیجیتال و تاثیر تکنولوژی های روز در صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری افزود: ابزارهای لازم برای جذب گردشگر از جمله آب و هوای بسیار مطلوب به ویژه در فصل تابستان، محصولات ناب گیاهی و دامی و نیز مناظر طبیعی بکر در منطقه آذربایجان فراهم است و تنها معرفی و شناساندن این ظرفیتها می تواند خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی را برای سفر به این مناطق ترغیب کند.

وی ایجاد بازارچه های هفتگی و ماهانه محلی جهت توانمندسازی اهالی بومی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره دانست و اضافه کرد: محصولات شهرستان اسکو به عنوان شهر ملی تولید محصولات باتیک در فروشگاه های تمام دنیا ارائه می شود و روستای منحصر به فرد کندوان که تنها یک نمونه از آن در دنیا وجود دارد، باید با حذف تغییرات انسانی در این روستا به ثبت جهانی برسد.

محمدی با اذعان به اینکه ورود هر گردشگر خارجی به کشور باعث ایجاد هفت شغل می شود یادآور شد: ظرفیت های بالقوه آب های معدنی منطقه اسکو باید با جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه  بالفعل شود.

▪️جشنواره گل محمدی به ارتقای ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری کمک می کند

 

این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه سطح زیر کشت باغات گل و گیاهان دارویی، ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه سرمایه گذاری در دو بخش کشاورزی و گردشگری و اشتغالزایی در شهرستان اسکو برگزار شد.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، جشنواره گل محمدی کمک خواهد کرد تا ظرفیت‌های کمی و کیفی منطقه در دو حوزه کشاورزی و گردشگری ارتقا یابد و زمینه برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی در این حوزه فراهم شود.

آشنایی هرچه بیشتر سرمایه گذاران با مزیت‌های اقتصادی منطقه، تشویق کشاورزان به توسعه سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل نیاز آبی کمتر و امکان کشت در شیب‌های تند، دستیابی به تکنولوژی فرآوری مشتقات عصاره گل محمدی و گیاهان دارویی و استقرار تکنولوژی جایگزین برای گلاب گیری سنتی از دیگر اهداف مهم جشنواره گل محمدی است که مورد تاکید مسئولان قرار گرفت.

در این جشنواره علاوه بر تجلیل از کشاورزان و تولیدکنندگان این عرصه، نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی، هنری و صنایع دستی تولیدکنندگان‌ محلی و برنامه های شاد برگزار گردید که در آن مسئولان استانی، نمایندگان مجلس، کارآفرینان و فعالان حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی حضور داشتند.

یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره حضور ۵۰ عکاس از آذربایجان شرقی در خصوص برداشت گل محمدی از مزارع بارور شهرستان اسکو بود تا بتوانند به زبان هنر، پتانسیل ها و استعدادهای کشاورزی منطقه را به تصویر بکشند!

▪️جشنواره گل محمدی عنصرود می‌تواند به توسعه شهرستان و منطقه منجر شود

 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز در این جشنواره گفت: جشنواره گل محمدی عنصرود یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند به توسعه شهرستان و منطقه شود و این قصیه هم موضوعات پایین‌ دستی را در بردارد، هم خود گل محمدی مستقیماً قابل‌عرضه است و هم زمینه‌های وسیعی برای فعالیت‌های مختلف اشتغال‌زا فراهم می‌کند.

محمدحسین فرهنگی افزود: در مجلس هم اعتبارات خوبی با درصدهای پایین برای ایجاد اشتغال مخصوصاً در مناطق روستایی و برای محصولات به‌ دست‌ آمده از گل محمدی پیش‌ بینی‌ شده است که امیدواریم با هدایت و راهنمایی فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی مربوطه ازجمله صندوق کارآفرینی امید، مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مسیر حمایت از فعالیت های پایین دستی محصولات گل محمدی مشخص شده است ادامه داد: در قانون بودجه مصوب حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی درنظر گرفته شده است تا در اختیار تولیدکنندگان فعالیت های پایین دستی محصولات کشاورزی استان از جمله گل محمدی شهرستان اسکو قرار گیرد.

▪️جشنواره ای که اکنون استانی و کشوری است را به کشورهای دیگر می شناسانیم

 

دبیر جشنواره برداشت گل محمدی نیز با اشاره به اینکه ثمره جشنواره دهم استقبال مردم نسبت به جشنواره‌های برگزار شده قبلی است گفت: تلاش خواهیم کرد که جشنواره ای که اکنون استانی و کشوری است را به کشورهای دیگر هم بشناسانیم.

رضا انوری افزود: سعی می‌کنیم کاشت، داشت و برداشت گل محمدی و صنایع فرآوری آن را توسعه بدهیم و از سال‌های پیش روزبه‌روز ما توانستیم که سطح زیر کشت این محصول را در شهرستان اسکو افزایش دهیم و سطح زیر کشت آن را از ۳۰۰ هکتار به ۷۳۰ هکتار رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه میانگین تولید گل محمدی قبلاً در یک هکتار نزدیک دو تن بود اضافه کرد: با بهره‌گیری از روشهای جدید کاشت، داشت، برداشت و تغذیه مناسب و سایر عوامل تأثیرگذار در عملکرد، میانگین عملکردمان امسال ۳ تن و ۴۰۰ کیلو است.

انوری تاکید کرد: در این جشنواره برای معرفی بیشتر گل سرخ محمدی غرفه‌های عرضه توانمندی‌های زنان روستا را برپا کردیم که صنایع کشاورزی که وابسته به گل محمدی است را بتوانند به مردم عرضه کنند.

? عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.