توسعه آذربایجان بدون صنعت برق بی معنی است

“عصرآزادی” از افتتاح همزمان ۲۰۹۶ پروژه برق رسانی صنعت برق آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی می گوید استفاده از تکنولوژی نوین کابل های فاصله دار هوایی برای نخستین بار در ایران انجام می شود!
مدیران و کارشناسان صنعت برق آذربایجان به مناسبت هفته دولت گردهم آمدند تا در حضور معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، جمعیت قابل توجهی از مردم استان در مناطق دور و نزدیک را از نعمت روشنایی خانه و محله خود بهره مند نموده و طعم شیرین تلاش های خود از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور امسال را بچشند.
▪️فاز اول

آیین بهره برداری همزمان از ۲۰۹۶ پروژه برق رسانی صنعت برق آذربایجان شرقی با مجموع ۱۶۰۶.۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده در سال ۱۴۰۱ با حضور معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی و مدیران صنعت برق آذربایجان در تبریز برگزار شد.
این طرح ها شامل پروژه های حوزه شرکت برق منطقه ای آذربایجان با ۹۴۵.۲ میلیارد تومان، تعداد ۵۴۳ پروژه حوزه شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با اعتبار ۳۹۱ میلیارد تومان و تعداد ۱۵۴۷ پروژه در حوزه شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اعتبار ۲۷۰ میلیون تومان به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح گردید.
در ارتباط تصویری همزمان افتتاح این پروژه ها که با ۶ منطقه آذربایجان شرقی برقرار گردید پُست خاوری شهرستان شبستر، مرکز دیسپاچینگ شمال غرب کشور، مرکز GIS تبریز، روستای فارفار شهرستان مرند، فیدرهای ۲۰ کیلو ولت هریس و خواجه و مجتمع سیمرغ ولیعصر تبریز با حضور مسئولان محلی دولت و صنعت برق استانی، مردم نقاط دور و نزدیک مناطق مختلف آذربایجان از نعمت برق بهره مند شدند.
▪️فاز دوم

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با اشاره به اینکه در مجموع ۱۵۹۰ مگاوات توان تولید برق را داریم گفت: در حالی که حدود ۲ هزار و ۲۵۰ مگاوات مصرف برق داریم و نیاز است کار زیادی در این حوزه انجام گیرد.
“رسول اسماعیل زاده” افزود: این مقدار تولید برای نیازهای فعلی جوابگو است اما چون یک استان صنعتی هستیم باید تولید برق بیش از این افزایش یابد.
وی با ذکر این نکته که مصرف آذربایجان شرقی در حوزه برق ۳.۵ درصد کل کشور است اضافه کرد: در مقایسه با سایر استان ها، برق زیادی در حوزه صنایع آذربایجان شرقی مصرف می شود که باید برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.
اسماعیل زاده با اشاره به اینکه پُست ها و خطوطی که امروز افتتاح شدند توان رفع پرباری مصرف برق مناطق را دارند تاکید کرد: با حمایت معاونت اقتصادی استانداری توانستیم ایام پیک بار مصرف تابستانی را به خوبی سپری نماییم.
▪️فاز سوم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز گفت: اخیراً به ۱۳ روستای بدون برق استان با مبلغ ۲۳ میلیارد تومان برق رسانی گردید گفت: برق رسانی به روستاهای بدون برق در دستور کار این شرکت قرار دارد و خوشبختانه اکنون روستاهای با جمعیت بیش از ۱۰ خانوار از نعمت برق بهره مند هستند.
“اکبر فرج نیا” از واگذاری واحدهای نیروگاه خورشیدی به عشایر آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۰ سلول نیروگاه خورشیدی به عشایر دلاور استان واگذار گردید تا تحت مالکیت و نگهداری آنها باشد و امسال نیز نیز همین تعداد به هم استانی های عشایر تحویل داده خواهد شد تا کمک رسان شرکت برق باشند.
وی از توسعه، احداث و بهسازی شبکه های شهری و روستایی آذربایجان شرقی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان سخن به میان آورد و اضافه کرد: استفاده از کابل های فاصله دار هوایی برای نخستین بار در ایران انجام می شود که تکنولوژی جدیدی بوده و ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشت به طوری که از مهر ماه گذشته تا مهر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۸۰ مگاوات انشعاب به مشترکان استانی واگذار گردیده است.
▪️فاز چهارم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵۰۰ پروژه با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیدند گفت: هدف شرکت های برق، توزیع مویرگی انرژی است که تعدادشان زیاد اما با هزینه اندک انجام می گیرد.
“عباس حسامی” افزود: با توجه به ویژگی‌های خاص کلان شهر تبریز که شرکت توزیع مستقلی دارد بار متراکم بوده و نحوه کار متفاوت است لذا جهت بهبود پارامترهای برق باید تلاش‌های زیادی شود.
▪️فاز پنجم

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از چند سال پیش تبریز با قطعی متوالی برق مواجه می‌شد گفت: اما با تلاش متولیان صنعت برق در سال ۱۴۰۱ مشکل قطعی برق در فصل گرم مرتفع گردید.
“محمد کلامی” با ذکر این نکته که تابستان امسال بدون قطعی برق در حال سپری شدن است افزود: خوشبختانه در تامین برق شهروندان مشکلی به وجود نیامده است که این امر مهم در نتیجه تلاش فعالان صنعت برق آذربایجان در دوران پیک مصرف بود.
وی پیش‌ نیاز توسعه را وجود مولفه های آب، برق، اینترنت و غیره دانست و اضافه کرد: خوشبختانه در آذربایجان شرقی که دارای فعالان اقتصادی کاربلد و تلاشگر است حرکت های جهادی باشتاب تر و منسجم‌تری در حوزه آب و برق جهت تامین انرژی مگاپروژه ها صورت می گیرد که جای تقدیر دارد.
کلامی تاکید کرد: باید پراکندگی میزان برق آذربایجان شرقی مرتفع گردد و در سفر ریاست جمهوری به استان ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه صنعت برق منطقه در نظر گرفته شد زیرا بدون صنعت برق، توسعه آذربایجان بی معنی است.

▪️فاز آخر

بـا توجـه بـه موقعیـت ویـژه آذربایجان شـرقی به عنـوان مرکـز مبادله انـرژی با اسـتان های همجوار آذربایجـان غربـی، اردبیـل، زنجـان و کشـورهای همسایه آذربایجان و ارمنسـتان، صنعـت بـرق کشـور همـواره نـگاه خـود را به این اسـتان متمرکـز و بخش بزرگـی از تأسیسـات زیربنایـی و خطـوط انتقـال، فوق توزیـع و توزیع برق با وجـود مراکز بـزرگ صنعتـی در ایـن منطقـه، بر اهمیـت بخش انرژی در شمالغرب کشورمان افزوده اسـت.
رشد بی سابقه گرمای تابستان و افزایش بارهای مصرفی سرمایشی طی چند سال گذشته، فشار مضاعفی از جهت تامین برق مصرفی مشترکان ایجاد کرد که نتیجه آن خاموشی برای مشترکان و صنایع در گذشته بود اما خوشبختانه این مشکل امسال مرتفع گردید.
در حقیقت، حوزه برق آذربایجان‌ شرقی در شرایطی که مردم به روال سال‌های قبل انتظار قطعی‌های مکرر و گسترده در فصل گرم ۱۴۰۱ را داشتند با تدابیر مدیریتی اتخاذ شده از سوی فعالان و مدیران صنعت برق منطقه، بازه زمانی اوج مصرف بدون قطعی سپری گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.