"عصرآزادی" به بهانه برگزاری نمایشگاه اُتو شوی ۲۰۲۳ تبریز از وضعیت محصولات جدید خودروسازان کشور گزارش می دهد؛

تامین خودروها در تنگنای تحریم ها

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو و قطعات وابسته ۱۴۰۱ تبریز موسوم به Tabriz AUTO SHOW 2023 به عنوان پرسابقه ترین اکسپوی اتومبیل کشور پس از ۴ روز فعالیت و بررسی مشکلات گوناگون حوزه قطعه سازی با رونمایی از جدیدترین محصولات شرکت کنندگان روز جمعه به پایان رسید.
در این نمایشگاه وانت‌های زاگرس، اکستند، کارون و پادراپلاس، کشنده کامیون، اتوبوس و کامیونت برقی و دیزلی به نمایش گذاشته شدند، همچنین شرکت خدمات فنی رنا محصولات گیربکس و قطعات خودرو و شرکت ایران‌کاوه، یخچال کامیون و یدک‌کش تولیدی خود را در این نمایشگاه عرضه نمودند.
در این رویداد صنعتی، دستاوردهای متنوعی در زمینه‌ انواع قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین، دستگاه‌های تعمیرگاهی و دیاگ، انواع روغن موتور، فیلتر، چراغ خودرو، بلبرینگ، لنت و تسمه‌های خودرویی و صنعتی، تجهیزات الکترونیک و مکانیک، چسب و شوینده‌های صنعتی، پیچ و مهره، انواع اگزوز، ابزارآلات تراشکاری و فرزکاری و غیره ارائه گردید.
برخی از خودروسازان حاضر در بیست و ششمین نمایشگاه خودروی تبریز، طرح‌های فروش ویژه و ارائه تخفیف‌های نمایشگاهی را برای بازدید کنندگان در نظر گرفتند اما نکته قابل تامل این دوره از نمایشگاه، علاوه بر حضور معدود خودروسازان و مونتاژکاران داخلی، به جز حضور خودروهای چینی محصولات دیگری از سایر کشورها به چشم نخورد…
▪️شوی اول

در بیست و ششمین نمایشگاه خودروی تبریز صنعتگران استان های آذربایجان شرقی، تهران، البرز، سمنان، قزوین و منطقه آزاد قشم تولیدات خود در زمینه انواع خودروهای سبک و سنگین، دیزلی، تجاری، خدمات سیار خودرویی، قطعات وابسته و کارگزاری بیمه را به معرض نمایش گذاشتند.
مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی سایپا – سمتکو – نیز از سیستم ترمز نوین این شرکت به عنوان یک محصول کاملاً دانش بنیان سخن گفت و افزود: این محصول حاصل طراحی نُخبگان شرکت سایپاست که موجب کاهش ۱۰ درصد از تصادفات ناخودآگاه شده و ۴۵ درصد از خط ترمز حوادث رانندگی را نیز کاهش می‌دهد که برای ارتقای سطح کیفی تولیدات خودروساز استفاده خواهد شد.
“امیرحسین علیزاده” افزود: این نوع سیستم ترمز در خودروهای روز جهان استفاده می شود و نوع مکانیکی آن در x۲۰۰ سایپا استفاده می شود تا بهترین تولیدات فنی خودروها در اختیار هموطنان باشد.
به گفته او، مشکلات قطعه سازان در مباحث نقدینگی و محدودیت های سیستم بانکی و سرمایه در گردش خلاصه می شود که با حذف قوانین دست و پاگیری که این مواد را تسهیل کند می توان به افزایش کیفیت خودرو و کاهش قیمت خودرو تمام شده خودرو دست یافت!
مدیرعامل رخش خودرو نیز از یک نوع خودروی جدید این شرکت سخن به میان آورد و به “عصرآزادی” گفت: خودروی جدیدی که در نمایشگاه صنعت خودروی تبریز رونمایی شد بنز اکتروس ۱۹۵۵ بود که قرار است از نیمه اول سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه گردد.
“داود محمدقاسمی” با اشاره به موتور ۵۵۰ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک و سیستم ترمز کاملاً به روز این خودرو اضافه کرد: این خودرو با مصرف کم سوخت، میزان آلایندگی بسیار کمتری داشته و با یک نوبت سوختگیری ۵۴۰۰ کیلومتر پیمایش می کند.
آن طور که کارشناسان می گویند ۶۵ درصد قطعات خودروی کشور که قبلاً در آذربایجان شرقی تامین می شدند به دلیل مشکلات و کمبود قطعه سازان در سطح استان و مهاجرت برخی از آنان باعث کاهش این سهم شده است اما امسال خودروسازان، وسعت بزرگی از این نمایشگاه را به خود اختصاص دادند.

▪️شوی دوم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی درباره این رویداد صنعتی گفت: با وجود اقدامات بزرگی که در صنعت خودرو انجام می شود ولی متاسفانه مردم از وضعیت خودرو به لحاظ قیمت، کیفیت خدمات در عرضه و تامین ناراضی هستند و باید با همت فعالان این بخش، فضای مناسبی در تامین خودروی مردم ایجاد شود چراکه این توان در صنعت خودرو وجود دارد تا بتوان این خلاء ایجاد شده را رفع کنیم.
صابر پرنیان افزود: آذربایجان شرقی به عنوان قطب مهم و پیشران قطعه سازی در صنعت خودروی کشور است و امیدواریم با سرمایه گذاری خوبی که در این استان انجام می شود بتواند به عنوان قطب سوم قطعه سازی کشور مطرح شود.
وی اضافه کرد: رشد بخش صنعت در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۴.۹ درصد بوده و این در حالی است که در چند سال گذشته این روند منفی بوده که این امر نشان دهنده روند مثبت تولید در کشورمان است.
پرنیان یادآور شد: قطعاً با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان، کیفی سازی قطعات و رفع موانع تولید با همت مضاعف و برگزاری این چنین نمایشگاه های خودرو بتوانیم ارزش آفرینی بیشتری داشته باشیم و به زودی روند مثبت و رشد صنعتی را در زندگی مردم ایجاد نماییم.
رئیس سازمان صمت استان تاکید کرد: در این نمایشگاه سعی شده قطعه سازان، دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و خودروسازان را به هم ارتباط دهیم تا کیفی سازی قطعات افزایش یابد.
او افزود: در ۹ ماه سال جاری تولید بیش از کل سال گذشته انجام شده و تقاضای واقعی هم افزایشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته که این موضوع بیانگر آن است که جریان رسانه ای در کشور شکل گرفته که مردم را دچار نگرانی کند و باید در این زمینه، خودرو از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شود.
پرنیان خلطرنشان کرد: بر این اساس باید همه دست اندرکاران بخش صنعت از طراحی، تامین مواد اولیه، قطعه ساز و خودروساز با همکاری مناسب تلاش کنند که در یک برنامه کوتاه مدت دغدغه مردم برطرف شود که این موضوع با رونمایی از محصولات جدید، افزایش حجم تولید و رشد قطعه سازی با کمک شرکت های دانش بنیان شدنی است.

▪️شوی آخر

بزرگترین خودروساز تجاری کشور با محصولات خود شامل پیکاپ اتوماتیک، پیکاپ دیزلی، کامیونت آرناپلاس، اتوبوس برقی، کشنده H۵، کشنده آتامان و وَن وانا در نمایشگاه صنعت خودروی تبریز حاضر شدند.
محصولات عرضه شده گروه خودروسازی سایپا نیز خودروهای تجاری سبک، پیکاپ دوکابین کارون، پیکاپ زاگرس، وانت پادرا پلاس لانگ با کاربری مسقف فلزی و یخچال و وانت پادرا پلاس با کاربری آتش‌نشانی از شرکت زامیاد، نسل جدید کامیون کشنده آرتا KX520، کامیون باری KR285، کامیونت فوتون M4، اتوبوس برقی و کِشنده KL465 از شرکت سایپادیزل و محصولات تجهیز شده وانت پادرا پلاس و تریلر با کاربری کمپرسی از شرکت ایران کاوه بود که در معرض نمایش قرار گرفت.
یک فعال حوزه خودرو با بیان اینکه صنعت خودرو بعد از نفت به عنوان دومین صنعت مهم کشور است گفت: این صنعت از نظر ایجاد اشتغال در کشور رکن اساسی دارد و اگر دولت ها از این صنعت حمایت می کنند به دلیل ایجاد اشتغال در سطح کشور است.
علی عظیمی افزود: اگر صنعت خودروسازی و قطعه سازی در کشور فعال نباشند بقیه صنایع هم پیشرفت نخواهند کرد لذا امیدواریم صنعتگران و قطعه سازان بتوانند از ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد استفاده بهینه داشته باشند.
وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی پتانسیل بسیار خوبی در صنعت خودرو و قطعه دارد و امیدواریم در این نمایشگاه تعاملات خوبی بین قطعه سازان و خودروسازان شکل گرفته و در راستای تعاملات فی مابین قراردادهای ارزشمندی منعقد شود که این موضوع قطعاً در رفع وابستگی به قطعات و خودروهای خارجی تأثیرگذار خواهد بود.
عظیمی تاکید کرد: اگر بخواهیم خودروهای باکیفیتی در کشور تولید شود باید از قطعه سازان حمایت بیشتری شود تا قطعات مرغوب و با کیفیت تولید کنند و در نهایت خودروی باکیفیت و در شأن مردم عزیز عرضه گردد.
شایان ذکر است در حاشیه این نمایشگاه، تفاهمنامه مشترک سه جانبه همکاری بین انجمن قطعه سازی آذربایجان شرقی با گروه خودروسازی سایپا و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان منعقد گردید تا همکاری های قطعه سازان و خودروسازان در این منطقه صنعتی پررنگ تر و شتاب افزون تری به خود بگیرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.