"عصرآزادی" از مباحث مطرح شده در جلسه علنی شماره ۱۰۵ شورای ششم شهر تبریز پیرامون مسائل مهم منطقه گزارش می دهد؛

تبریز نیروگاه جدید می خواهد!

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکصد و پنجمین جلسه رسمی دوره ششم شورای شهر تبریز طبق روال هفته های گذشته به ریاست رسول برگی و با حضور اعضای شورا، شهردار تبریز و کارشناسان و مدیران شهری به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.
با توجه به دستور جلسات پیش بینی شده توسط هیئت رئیسه شورا، جلسه علنی این هفته با گزارش مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی آغاز و پس از قضیه جذب شدگان غیرقانونی به متروی تبریز و گزارش کمیسیون خدمات شهری و در نهایت، تذکرات قانونی اعضای شورا به پایان رسید.
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی در قسمتی از جلسه این هفته شورای ششم شهر تبریز به دِموده بودن نیروگاه تبریز اشاره کرد و در اظهاراتی جالب توجه گفت که این واحد نیروگاهی از ۴ دهه قبل آغاز شده و از سال ۸۳ هم تدبیری اندیشیده شد تا از سوخت گاز استفاده نماید که بعدها متوقف گردید.
کمالی تاکید کرده که ما باید به سمت ساخت نیروگاه های جدید مانند نیروگاه هریس باشیم زیرا تولید برق در اینگونه نیروگاه های از گردونه خارج شده، بسیار دشوار بوده و یک کار جهادی می طلبد که گویا آن هم کار هر مَرد نیست و باید قید نیروگاه فعلی را زد…
▪️درباره هزینه های عمرانی

در ابتدای جلسه، عبداللهی به عنوان حسابرس شهرداری تبریز در گزارش آمار عملکرد منابع و مصارف شهرداری تبریز در ۹ ماهه اول سال جاری گفت: عمده هزینه عمرانی از مرداد ماه تا آذر بیشترین روند صعودی را داشته است.
روح الله رشیدی – عضو شورا – هم در خصوص این گزارش گفت: در سازمان قطار شهری ۱۹۷۰ میلیارد تومان درآمد و ۹۷۰ میلیارد تومان هزینه آورده شده که اوراق مربوطه ۵۰۰ میلیارد تومان است لذا با توجه به تورم در کشور آیا توجیه منطقی وجود دارد که چرا این ما به التفاوت ها جذب نشده است؟
شهردار تبریز نیز در پاسخ به اظهارات رشیدی گفت: ۴۷۰ میلیارد تومان در مزایده توسط پیمانکاران خواهد رفت لذا تمام ریل‌ها خریداری شده و تا جایی هم که بشود خریدها را تا پایان سال انجام می‌دهیم اما ۸۰۰ میلیارد به پیمانکاران بدهی داریم و اگر این بدهی پرداخت می شد امروز بحث ما بر سر ۲۰۰ میلیارد بود.

▪️درباره مشکلات نیروگاه

در تایم دستور جلسه دوم شورا، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی طی گزارشی گفت: عملیات اجرایی گاز استان از سال ۶۹ آغاز شده و تنها در سطح آذربایجان شرقی ۸۰۰ هزار مشترک وجود دارد که افتخاری برای کشور است که به اکثر روستاها گاز رسیده است.
نادر کمالی افزود: ضریب نفوذ امروزه ۱۰۰ درصد است و در روستاها به ۹۹ درصد رسیده ایم تا آذربایجان شرقی جزو استان‌های سبز کشور محسوب گردد.
وی با بیان اینکه امسال بحران ناترازی گاز داریم اضافه کرد: بهترین حالت ممکن، مصرف بهینه است و اگر هر خانواده در مصرف گاز صرفه جویی کند سه میلیون مترمکعب صرفه جویی می‌شود.
کمالی اضافه کرد: امروز رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – قصد دارد در کنار مرزهای ما گاز را ۴۰ سنت خریداری کند و اگر صرفه جویی کنیم می‌توانیم علاوه بر استفاده خودمان درآمدزایی هم داشته باشیم لذا بیشترین مصرف گاز در دنیا بعد از آمریکا، روسیه و چین، ایران است که باید به سمت مصرف صحیح حرکت نماییم.
وی خاطرنشان کرد: کشور آذربایجان امروزه به چندین کشور جهان گاز صادر می‌کند اما به وقت نیاز، گاز شهرهایش را قطع می‌کند اما خط قرمز ما مصرف خانگی است لذا اگر ۱۵ درصد از مشترکان صرفه جویی کنند ۴۵ درصد از هزینه‌ها کاهش می یابد.
کمالی در پاسخ به سوال فریدون بابایی‌اقدم در خصوص موضوع فعالیت نیروگاه تبریز و آلایندگی آن گفت: بحث مازوت از ۴۰ سال پیش آغاز شده و از سال ۸۳ تدابیری شده تا از گاز هم استفاده شود اما امروزه نیروگاه تبریز یک نیروگاه دِمُده است که توان تولید کمتر در مقابل مصرف بالا دارد.
وی اضافه کرد: امروز حتی تامین مازوت نیروگاه تبریز هم دشوار است و تمام تلاش ما برای استفاده نیروگاه از گاز است اما تراز ما منفی بوده و امکان استفاده از گاز وجود ندارد، به طوری که وضعیت اصفهان هم اینگونه است.
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی یادآور شد: باید به سمت ساخت نیروگاههای جدیدی همچون نیروگاه هریس حرکت نماییم زیرا نیروگاه فعلی از بین رفته و پرسنل نیروگاه با آن وضعیت برای تامین ۷ هزار مگاوات برق جهاد می کنند و لذا هیچ راهکاری جز ساخت نیروگاه جدید نیست!
کمالی درباره عدم تخصیص انشعابات به مناطق حاشیه‌ای و انشعابات غیرقانونی هم اظهار کرد: علاقه ما هم به داشتن مشترکین و انشعابات جدید است اما متاسفانه صدها انشعابات غیرقانونی در حاشیه شهر وجود دارند لذا در حوزه تلفات حوادث گاز، پس از تهران بیشترین تلفات مربوط به آذربایجان‌ شرقی است که متاسفانه اخیراً خانواده‌ای جوان به دلیل قرار دادن لوله بخاری در آب فوت کردند و نمی‌دانم چه کسی چنین مسئله ای را باب کرده است!
▪️درباره مشکلات زیست محیطی

دستور جلسه آخر نشست این هفته، گزارش کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا بود که احد صادقی در این خصوص اظهار داشت: این کمیسیون ۲۳ جلسه و ۱۹ بازدید از مناطق، سازمان‌ها و پروژه‌های مختلف داشته و ۳۲ مورد بررسی و پیگیری موضوعات قبلی را داشته است.
وی افزود: در حوزه محیط زیست اصلی‌ترین مسئله، مدیریت آب خام است که خودِ شبکه آب خام ۲۴۰ کیلومتر مانده تا به اتمام برسد و لذا باید مشخص شود چند ساله این قضیه تمام می‌شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای ششم شهر تبریز با اشاره به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات و تجهیز بازارچه محلات گفت: بازارچه‌های محلی مورد غفلت قرار گرفته اند زیرا با بودجه ۱۴ میلیاردی در سال جاری نهایتاً می‌توان دو بازارچه مناسب در سطح شهر احداث کرد که همین مسئله نشان از بی‌توجهی به بازارچه‌های محلی دارد.
صادقی در خصوص لَندفیل مرکز دفن زباله تبریز هم عنوان کرد: به جای رفتن به سراغ فاز ۴ و ۵ بهتر است به تکمیل فاز دوم این پروژه پرداخت کمااینکه در خصوص خرید باکس‌ها هم تنها ۳۵ درصد موفق به خرید آنها شده‌ایم.
عضو شورای شهر تبریز در خصوص مدیریت نخاله‌های ساختمانی ابراز داشت: کار خوبی که صورت گرفت شهرداری برنامه‌ای اجرا کرد تا مردم نخاله‌های ساختمانی را به شهرداری تحویل دهند و تا ۹۰ درصد این اتفاق رخ داد لذا در حوزه پسماند مشکلات زیادی داریم و اگر ۱۰ درصد هرم مدیریت پسماند را رعایت کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود.
صادقی با بیان اینکه بین طراحی پارک‌ها و اجرای آنها تفاوت زیادی وجود دارد توضیح داد: اکنون در دو منطقه از سطح شهر پارک در حال احداث است که در اجرای آن هیچ توجهی به مصوبات شورا وجود نداشته است به طوری که در بحث فضای سبز هم امروزه پارک احداث می‌کنیم اما اینکه استفاده سریع مردم از پارک‌ها صورت می‌گیرد و یا به طرح تفصیلی توجه می‌شود یا خیر، مشخص نشده است.
وی با بیان اینکه در مسئله آتش نشانی باید به افزایش شیرها در محلات توجه‌ نماییم اضافه کرد: استفاده از مسیریاب هوشمند برای آتشنشانان هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
صادقی افزود: با توجه به مشکل آلودگی در تبریز و وضعیت فضای سبز، باید سال آینده را سال محیط زیست نامگذاری کنیم.

▪️درباره تذکرات اعضا

روح الله دهقان‌نژاد – دیگر عضو شورا – طی یک تذکر اظهار داشت: در مترو ظرفیت قانونی برای جذب وجود دارد اما برخی کارهای پشت پرده صورت می‌گیرد که اینها مصداق بداخلاقی است، همین هفته گذشته یک نفر به من گفت که من دو ماهی است جذب شده‌ام و چه زمانی تبدیل وضعیت می‌شویم؟
وی افزود: جالب است که مدیرعامل سازمان مترو می‌گوید به ما نگفتند که ممنوعیت جذب وجود دارد! اکنون با ۳۱ نفری که جذب شده اند چه کار کنیم؟! مدیری که با آگاهی از ممنوعیت جذب، این کار را کرده باید توبیخ گردد.
دهقان نژاد اضافه کرد: برخی از اعضای شورا برای تبدیل وضعیت کارکنان تلاش می‌کنند که این کار غیرقانونی و غیراخلاقی است زیرا فردی که بعد از ۳۵ سال باید بازنشسته شود نیاز نیست به هیئت مدیره یک جای دیگر برود و خوشبختانه ظرفیت به حد کافی در شهرداری وجود دارد.
روح الله رشیدی هم در تذکری دیگر گفت: اهتمامی که به ساماندهی وانت بارها انجام شده قابل تقدیر است و برخی دستورالعمل‌ها باید شفاف شود که دقیقاً قرار است بعد از جمع آوری چه اتفاقی رخ می‌دهد.
وی افزود: هفته قبل درباره پروژه آتاسنتر، شهردار منطقه ۶ طعنه و کنایه‌هایی به ما زد که من این حرف‌ها را وهن شورا می‌دانم زیرا اگر آن فرد اقتضائاتش را عوض کرده ربطی به شورا ندارد و جالب است که می‌گویند چون شورا گفته این خودروهای تهاتری را ارزش گذاری می‌کنیم دیگر به شهرداری خودرو نمی‌دهم!
این عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: در گزارش ۹ ماهه هم ذکر شده که برای بازآفرینی شهری ما نتوانسته‌ایم وام دریافت کنیم.

▪️درباره پاسخ شهردار

شهردار تبریز در پاسخ به تذکرات اعضای شورا درباره جذب افراد در مترو گفت: پیمانکار به صورت حجمی می‌توانست نیرو وارد کند و چون پیمانکار کمتر از تعدادی که مشخص شده بود، آورده بودند می‌خواستند تعداد دیگری را بیاورند که با آن مخالفت کردیم.
یعقوب هوشیار افزود: در خصوص تبدیل نیرو، خود اعضای شورا در ابتدا خواسته بودند که هر عضو شورا سه نفر نیرو را بیاورند که کار محرمانه‌ای هم نبوده است!
وی درباره ساماندهی وانت بارهای سطح شهر هم ابراز داشت: ما نمی‌توانیم حق یک و نیم میلیون نفر را به ۳۰۰ نفر بدهیم که اکثریت آنها هم در قالب شبکه فعالیت می‌کنند، درباره آتاسنتر هم باید بگویم کارهای اقتصادی، اقتضائاتی دارد و در حال حاضر تلاشمان برای اشتغال زایی است که بعضاً دید درآمدی هم نداریم.
شایان ذکر است شهردار تبریز در پایان جلسه شماره ۱۰۵ شورای ششم شهر تبریز وعده داد تا پروژه شهید فروزنده بدون برگزاری هیچگونه مراسم مورد افتتاح و بهره برداری قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.