"عصرآزادی" از جشن چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد واحد تبریز به عنوان اولین دانشگاه آزاد اسلامی کشور گزارش می دهد

تبریز بِرند پیشرفت ایران

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

دانشگاه آزاد تبریز اولین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور است که در ۲۳ آبان ماه سال ۱۳۶۱ تأسیس گردید و در سال تحصیلی همان دوران با پذیرش ۱۵۰ دانشجو در سه رشته ریاضی، فیزیک و عمران فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود.
دانشگاه آزاد واحد تبریز در طی این سالها، با تلاش مدیران، اساتید و دانشجویان خود، با برنامه‌ریزی و راهبردهای مناسب بر اساس شاخصه‌های علمی و فرهنگی توفیقات چشمگیری بدست آورده است که از جمله آن می‌توان به کسب رتبه ۴ در بین نزدیک به ۴۰۰ واحد دانشگاه آزاد کشور و رتبه ۴۱ در بین کل دانشگاه‌های ایران اشاره کرد.
بزرگترین قطب علمی شمالغرب کشور در راستای رسیدن به اهداف بلند دانشگاه آزاد اسلامی، تولید و گسترش دانش و فناوری‌های نوین را در جهت نیل به مرجعیت علمی، توسعه پایدار، دانش محور و ثروت آفرین سرلوحه امور خود قرار داده و از این رو در چهلمین سالگرد تولد خود میزبان رئیس دانشگاه آزاد کشور بود که از نمایشگاه اختصاصی پیشرفت آن بازدید کرده و کیک تولدش را نیز بُرش داد.
جشن چهل سالگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز روز یکشنبه – ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ – با حضور استاندار، مدیران دستگاه های علمی، صنعتی و تحقیقاتی آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، نمایندگان مجلس، نخبگان، پژوهشگران، اساتید نمونه و دانشجویان این واحد علمی برگزار گردید و از تمبر ویژه جشن چهل سالگی دانشگاه نیز رونمایی به عمل آمد.
همچنین طی مراسمی ویژه از روسای سابق دانشگاه و پژوهشگران برتر مجموعه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تجلیل و قدردانی گردید که شخصیت های علمی بی بدیلی که طی سنوات گذشته جایگاه بسزایی در پیشرفت دانشگاهی کشور داشتند به چشم می خورد…

▪️دهه اول

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به اینکه نهال دانشگاه آزاد تبریز در سال ۶۱ با ۳ رشته پایه گذاری گردید گفت: امروزه این دانشگاه یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی است و در چهل سالگی خود که در فرهنگ و ادبیات دینی ما سن کامل محسوب می گردد در مسیر تکامل علمی گام بر می دارد.
“آرش رنجبران” افزود: دانشگاه آزاد واحد تبریز با بیش از ۲۳ هزار دانشجو، ۳۰۵ نفر هیئت علمی، یکهزار و ۲۰۰ استاد و مجموعه دانشگاه های آزاد آذربایجان شرقی نیز با ۵۶ هزار دانشجو بزرگترین شبکه علمی منطقه شمالغرب کشور را در بر دارد.
وی اضافه کرد: این واحد عظیم دانشگاهی با ۱۰ دانشکده تخصصی، یک دانشکده مهارتی، یک دانشکده بین الملل با ۲۴۳ رشته و ۶۰ آزمایشگاه و کارگاه و ۳ سرای نوآوری و یک بیمارستان فوق تخصصی به فعالیت آموزشی، پژوهشی و درمانی می پردازد.
رنجبران، توسعه مهارت آموزی را جزو اولویت های این واحد دانشگاهی برشمرد و گفت: واحد تبریز برگزارکننده دوره های مهارت‌ آموزی صنایع آذربایجان شرقی می باشد که در راستای سند توسعه، امسال تفاهم نامه همکاری های قطعه سازی با مجموعه تراکتورسازی به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان منعقد گردیده و برنامه های مرتبطی نیز با همکاری صنایع مس در دست اقدام دارد.
رنجبران، تصویب رشته داروسازی در واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد واحد تبریز را نقطه عطفی در دستیابی به یک مجموعه بزرگ و مدرن پزشکی عنوان کرد و یادآور شد: اختصاص مبلغ ۵ میلیارد تومان در سفر اخیر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی نیز به این دانشگاه، نویدبخشِ ایام مسرت بخش و خوشایندی برای آینده علمی استان می باشد.

▪️دهه دوم

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه آذربایجانی ها همواره علمدار علم و دانش در ایران هستند گفت: رهبر انقلاب اخیراً در مراسم گرامیداشت ۲۹ بهمن مردم تبریز، تمدن غرب ایران را ناشی از تلاش مهد تبریز و شخصیت‌های آذربایجانی برشمردند و اینکه پرچم آزادی ایران در دست تبریزی ها بوده است.
“علیرضا منادی” افزود: اگر امروز ایران دارای یک پارلمان قوی است زیر سایه تلاش های مشروطه خواهان آذربایجانی بوده که علم و فناوری را به این کشور به ارمغان آوردند و لذا در مجلس، زنجیره تامین تعریف کرده‌ایم تا همه چیز از آموزش و پرورش شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۱۹۵ میلادی که اولین چاپخانه در تبریز تاسیس شد اولین قرآن در آنجا چاپ گردید اضافه کرد: بعد از یکصد سال امروزه مجلس برای رفاه و آسایش فرهنگیان و دانشگاهیان تلاش می نماید تا طرح رتبه بندی به نتیجه قابل قبول نائل گردد.
منادی همچنین از هزینه کرد ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل قوانین کمیسیون آموزش خبر داد و یادآور شد: در بحث مولدسازی اراضی آموزش و پرورش فروخته می‌شود اما برای تامین حقوق دانشگاه آزاد باید تدابیری اندیشیده شود تا مشکلی در این وانفسای تورم وحشتناک برای این مجموعه علمی به وجود نیاید!

در حاشیه حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در جشن چهل سالگی واحد تبریز

▪️دهه سوم

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه به پاس اظهارات حکیمانه رهبر انقلاب در سالگرد قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز، راهنمایی های لازم را به عمل آمد گفت: ایشان هر سال صفحه جدیدی از عظمت و جایگاه تبریز قهرمان را می گشایند که کارگروه ویژه برای این امر ایجاد خواهد شد تا منویات ایشان حالت عملی به خود بگیرد.
“عابدین رضوی خرم” با اشاره به اینکه خوشبختانه دانشگاه آزاد توسط مدیران جهادی اداره می‌شود افزود: باید به طُرق مختلف در مقابل غول رسانه‌ای دشمن ایستادگی کرد زیرا امروزه دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه نسل سوم، به حالت کارآفرینی عمل می‌کند تا مزیت محور و اولویت محوری برای طی مسیر مهارت‌آموزی عملیاتی گردد.
وی اضافه کرد: امروز باید به مقوله ارتقای علمی در دانشگاهها پرداخته شود و این امر باید از سیستم آموزش و پرورش آغاز گردد اما نباید نگاه های سیاسی به این مجموعه معطوف گردد که بی‌شک، سمّ مهلکی خواهد بود!
وی تاکید کرد: با حمایت از آموزش و پرورش، آینده فرزندان این مرز و بوم نیز بیمه و تضمین خواهد شد زیرا برای آینده نگرانی نداریم بلکه با عملکرد مناسب، فاصله موجود با وضعیت مطلوب پُر شده و به حد اعلای خود برسد.
استاندار آذربایجان شرقی در پایان اظهارات خود یادآور شد: مسائل روبنایی مشکلات کشور را حل نخواهد کرد لذا هزینه کرد برای مسائل جاری ماندگار نیست و اصل، حل مشکلات زیربنایی با برنامه ریزی مدون علمی و بدون مقطعی است زیرا هیچ گونه جایگزینی برای دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

▪️دهه چهارم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور نیز با اشاره به اینکه از چهل سالگی در قرآن کریم به طرز مطلوبی تعریف شده است گفت: به انسان وصیت شده تا در چهل سالگی به والدین خود احسان نماید زیرا در چهل سالگی به تکامل می رسد و این امر برای دانشگاه آزاد نیز صادق است تا به تکامل در علم و فناوری دست یابد.
محمدمهدی طهرانچی افزود: کسی که نداند که تبریز در گذشته این کشور چه نقشی داشته، درباره آینده آن نیز نمی تواند اقدام تصمیم سازی انجام دهد لذا در چهل سالگی باید گذشته، حال و آینده مورد واکاوی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: اگر در ۴۰ سال قبل بمانیم آینده ای نخواهیم داشت و برای همین، اقتصاد دانشگاه باید از دولت بنیان به سوی بازار بنیان حرکت نماید تا دوران همکاری در علم به رقابت در علم تبدیل گردد.
طهرانچی تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان بر دوش نیروهای دانشی جوان است تا از عرضه به تقاضای علم حرکت نمایند لذا ما به دنبال بودجه و حمایت‌های دولتی نیستیم اما واقعیت این است که نباید داور و بازیگر یکی باشد!
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد به صورت بهره وری اداره می شود اظهار کرد: نباید رقابتی نابرابر بین دانشگاه‌های کشور صورت گیرد و مجلس هم نباید اجازه دهد که مراکز علمی و دانشگاهی بخش غیردولتی به صورت غیربهره‌ور اداره گردد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور خاطرنشان کرد: افتخار می کنیم که در دانشگاه آزاد، شهریه، حقوق و دستمزدها از وضعیت برابری برخوردار است و لذا نباید از جیب استاد دانشگاه آزاد، یارانه پرداخت شده و شهریه تعیین گردد!
طهرانچی در پایان اظهارات خود بیان کرد: شهریه ارزی ما به سوی صنعت و تولید در حرکت بوده و پیشرفت قابل توجهی دارد لذا دانشگاهیان باید بدانند که اگر دیروز ربع رشیدی تبریز شکل گرفته بود اکنون نیز می‌توان نظیر آن را پدید آورد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.