"عصرآزادی" از اهمیت توجه به ایجاد زنجیره کامل فولاد در صنایع آذربایجان شرقی گزارش می دهد

بخش خصوصی قاتل تحریم هاست

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی قطب اول فولاد بخش خصوصی کشور است که به گفته اهالی فن، هدایت بخش تولید به سمت تکمیل زنجیره ها و تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا باید جزو اولویت ها باشد.
در حقیقت، موضوعی با عنوان فولاد هراسی ایجاد شده است در حالی که تنها ۳۵ درصد انرژی برق، ۱۰ درصد گاز و ۲ درصد آب کشور در حوزه صنعت استفاده می شود و ۴۰ درصد اشتغال و تولید ناخالص داخلی کشور در بخش صنعت است.
برگزاری جلسات نهادهای متولی برای رفع موانع تولید در سطح آذربایجان شرقی کافی نیست بلکه مسئولان باید پیگیر اعطای تسهیلات از بانک های عامل و اجرای مصوبات ستاد تسهیل برای تامین منابع باشند تا بخشی از موانع تولیدکنندگان رفع گردد.
برای توسعه آذربایجان شرقی گام اول تغییر رویکرد از خام‌فروشی به خلق ارزش است زیرا با اتکا به خام‌فروشی و فروش منابع محدود نمی‌توان آینده استان را تضمین کرد.
در این مسیر بهبود فرآیندهای سرمایه‌گذاری، خوشه‌سازی صنعتی و توسعه مدیریت زنجیره ارزش نقش اساسی و کلیدی دارد و بدون هدایت و تسهیل‌گری فرآیند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها، مهارت‌ها و تجربیات این بخش نمی‌توان به رشد پایدار اقتصادی کشور امیدوار بود که اتفاقاً آذربایجان شرقی نیز یک استان صنعتی با اتکا به بخش خصوصی است…
▪️زنجیره اول

ایجاد زنجیره کامل فولاد در آذربایجان شرقی و شمالغرب کشور نیاز اساسی صنعت فولاد این منطقه است که در سالهای اخیر کم لطفی قابل توجهی طی ادوار مختلف دولت ها به آن شده است!
مدیرعامل و عضو هیات مدیره مجتمع فولاد بناب با اشاره به جایگاه ویژه بناب در حوزه‌های علمی و صنعتی آذربایجان شرقی گفت: ادامه فعالیت واحدهای فولادی در سطح استان و ایجاد بسترهای توسعه‌ای در این منطقه نیازمند توجه جدی به تکمیل زنجیره فولادی و ایجاد زنجیره ارزش است تا بتوانند ادامه فعالیت داده و در جهت توسعه گام بردارند.
محمد کشانی، بومی‌سازی را امری مهم دانست و افزود: با توجه به اهمیت بومی‌سازی، همکاری صنعت با دانشگاه باید منجر به این نتیجه شود که بومی‌سازی به صورت علمی و عملی صورت پذیرد و دانشگاهها در راستای ارتقای دانش و کسب تخصص لازم در جهت به‌روز کردن فناوری نقش ویژه‌ای را ایفا نماید که در صورت ورود فناوری از خارج نیز باید ساخت ماشین‌آلات در داخل و با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی برای ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده صورت پذیرد که بر همین اساس، بومی‌سازی نیاز ضروری صنعت فولاد و سایر صنایعی است که به توسعه فکر می‌کنند.
فراموش نکنیم که آذربایجان شرقی یک استان اقتصادی، صنعتی و تجاری است و شهر تبریز از گذشته با قرار گرفتن در محور تجاری – صنعتی همواره در این حوزه پیشرو بوده و حل مشکلات موانع فعالان اقتصادی بسیار حائز اهمیت است به طوری که در حال حاضر در تامین پست های برق، شبکه های انتقال برق و تامین گاز پایدار برای بخش تولید مشکل وجود دارد و باید از طریق مدیریت ارشد استان چاره ای اندیشیده شود!
▪️زنجیره دوم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که با اتکا بر داشته ها و ظرفیت های استان می توان به اقتصادی پایدار دست یافت گفت: باید با نگاهی ویژه به بخش تولید بها دهیم چرا که تولید، حوزه های مختلف خدمات، کسب و کارهای خرد و معیشت مردم را تضمین می کند.
صابر پرنیان با بیان این که در سال های گذشته تامین زیرساخت های صنعتی در استان مورد بی توجهی قرار گرفته است اضافه کرد: با تولید محصولات متنوع در حوزه شیشه، تراکتور، قطعات خودرو، محصولات پایین دست پتروشیمی، تکمیل زنجیره مواد غذایی و سلولزی، توسعه شهرک های تخصصی کیف، کفش و پوشاک به دنبال سرمایه گذاری هایی با ارزش افزوده بالا برای تکمیل زنجیره ها هستیم که اگر تا دیروز میلگرد تولید می شد امروز می خواهیم مفتول کلافی تولید کنیم تا علاوه بر ارزش افزوده بالا، زنجیره صنایع استان را نیز تکمیل نماید.
پرنیان با بیان این که حوزه برق استان در ۱۵ سال گذشته مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است تاکید کرد: با توجه به این که ۲ هزار و ۶۰۰ کارخانه جدید در استان در حال ساخت است بنابراین باید در سال های آینده زیرساخت های مورد نیاز این کارخانه ها تامین گردد.
وی ادامه داد: با سرمایه گذاری هایی با ارزش افزوده بالا و تکمیل زنجیره ها، آذربایجان شرقی به استانی ثروت زا، اقتصادی و صادرات محور و در نهایت به نگین اقتصاد کشورهای اطراف تبدیل می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد ارس و پیشینه پرافتخار واحدهای صنعتی در رشد و توسعه استان افزود: بخش صنعت استان همیشه توانسته کمتر از ۵۰ درصد منابع مالی کشور را جذب کند و این موضوع در واقع ظلمی به بخش های صنعت، تولید و سرمایه گذاری استان است که البته در این زمینه با صدای بلند مطالبات بخش خصوصی و سرمایه گذاران را پیگیری می کنیم.
▪️زنجیره سوم

تکمیل زنجیره ارزش محصولات یا همان فرآوری مواد خام به مواد مصرفی با قیمت بالاتر از دو جهت برای کشور حائز اهمیت است؛ نخست درآمدزایی و خلق ارزش افزوده بیشتر و دومین وجه اهمیت این موضوع در افزایش اشتغال و کاهش آمار بیکاری منطقه است.
در شرایطی که صنایع مادر و بخش عمده منابع درآمدی دولت، تحریم است لذا افزایش صادرات یعنی افزایش منابع درآمدی دولت از دو بخش مالیات و خدمات گمرکی، از جهت دیگر تولید محصولات مصرفی و فرآوری شده در کشور موجب صرفه‌جویی ارزی و کاهش واردات نیز خواهد شد.
عوارض ورودی ماشین آلات صنعتی، هزینه های زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل می کند برای مثال یک واحد صنعتی برای واردات ماشین آلات ۳ میلیارد تومان هزینه می کند که علاوه بر آن باید هزینه ۸۰۰ میلیون تومانی عوارض واردات را نیز پرداخت کند که بر این اساس پیشنهاد می شود نمایندگان مجلس به این موضوع ورود پیدا کنند تا تولیدکنندگان، محصولات خود را با تکنولوژی های روز تولید نمایند.
به گفته مدیران صنایع آذربایجان شرقی، با توجه به این که ماشین آلات از بخش های مختلف تشکیل شده بنابراین به دلیل اعمال تحریم ها اگر تولیدکننده ای بخش های مختلف موردنیاز خود را وارد کند که سال ساخت این قطعات با اظهارنامه تولیدکننده مغایر باشد این موارد مصداق قاچاق در نظر گرفته می شود و نمایندگان مجلس باید در این زمینه موارد را به نفع تولید بررسی نمایند.
بر اساس قانون، تمام زیرساخت های لازم از سوی شرکت های خدماتی مانند آب، برق، گاز و تلفن باید در درب واحد صنعتی تحویل داده شود ولی با توجه به این که در این زمینه قانون اجرا نمی شود بنابراین واحدهای صنعتی با مشکلات اساسی مواجه می گردند.
پیشرفت مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دلیل مغایرت بخشنامه ها و آیین نامه های داخلی دستگاه ها به کُندی پیش می رود که در صورت حل این موارد ۸۰ درصد مشکلات این حوزه حل و فصل می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.