"عصرآزادی" از آئین رونمایی از محصول جدید فرآوری شده ماهی قزل آلا برای اولین بار در ایران گزارش می دهد

ترغیب آذربایجانی ها برای مصرف ماهی

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آئین رونمایی از محصول جدید فرآوری شده ماهی قزل آلای بدون استخوان و بدون بوی برای اولین بار در ایران با حضور فعالان صنعت غذا، مدیران صنعت، تجارت و نمایندگان رسانه های اذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

موضوع سرانه مصرف غذاهای دریایی در کشور و استان ما ضعیف است و یکی از مشکلات عمده‌ایی که با ان در مصرف ماهی مواجه بودیم تیغ‌های ماهی و بوی بد آن بود.

هدف از تولید این نوع گوشت ماهی، تقابل با ماهی تیلاپیلای چینی عنوان شده است که بازار ایران را در دست گرفته و موجب خروج سالیانه چندین هزار دلار ارز از کشور می گردد…

مبتکر این روش نوین به اهمیت افزایش سرانه مصرف گوشت سفید و ماهی برای حفظ سلامت افراد جامعه اشاره کرد و افزود: سرانه مصرف گوشت ماهی در کشور ما پایین تر از سطح میانگین جهانی و حدود نصف آن است و این میزان در آذربایجان شرقی به دلیل سبک زندگی خاص پسند مردم آذربایجان متاسفانه کمتر از میانگین کشور و حدود ۸ کیلوگرم است.

بابایی ادامه داد: با بررسی و مطالعه سبک غذایی مردم آذربایجان متوجه شدیم که علت عدم رغبت مردم تبریز و آذربایجان برای مصرف گوشت ماهی، بوی آن و تیغ های گوشت ماهی است و به همین سبب کارشناسان مصمم شدند با تلاش های مثرثمر خود و استفاده از علم و تجربیات کشورهای دیگر نسبت به تولید ماهی قزل آلای بدون بو و تیغ و استخوان اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه موفق شدیم برای اولین بار در ایران این محصول سالم و لذیذ را تولید کرده و با بسته بندی های متنوع راهی بازار مصرف کنیم تا مشکل منطقه آذربایجان در مصرف غذاهای sea food مرتفع گردد.

بابایی تاکید کرد: هدف ما ارتقای مصرف گوشت ماهی در جامعه و به دنبال آن حفظ سلامت آحاد مردم عزیز کشورمان است و به همین سبب آماده هستیم تا با ارائه محصولات آذر مرجان در فروشگاه های عرضه مستقیم با قیمت مناسب و رقابتی نسبت به افزایش رغبت مردم برای استفاده از گوشت ماهی اقدام کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مراسم اظهار کرد: آذربایجان شرقی استانی تجاری، صنعتی و اقتصادی با محوریت بخش خصوصی است و همواره خبرهای خوبی به گوش می رسد.

صابر پرنیان با اشاره به تعریف ۱۰ زنجیره تولید برای آذربایجان شرقی گفت: زنجیره تکمیلی فرآورده های گوشتی از جمله این زنجیره هاست که امروز بخشی از آن محقق شده است.

وی افزود: زنجیره خودرو که در این زنجیره ساخت خودرو کامل امسال محقق می شود و همچنین صنعت قطعه سازی و خودروسازی آذربایجان شرقی از اقدامات انجام شده است.

پرنیان اضافه کرد: سال گذشته تراکتورسازی تبریز رکورد تولیدات خود را در تاریخ تشکیل کارخانه با تولید ۳۱ هزار دستگاه و همچنین رکورد در هفت شاخص تولید، صادرات و ریخته گری را شکست.

وی با اشاره به اینکه درحوزه لوزم خانگی افزایش قابل توجه در تولید داشته ایم تاکید کرد: در صنعت شیشه نیز برای نخستین بار در خاورمیانه شیشه اولترا کلیر شامل شیشه‌های جام فوق شفاف و شیشه اتومبیل در این استان تولید می شود.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی یادآور شد: در حوزه معدن نیز ۴۵۸ محدوده معدنی در آذربایجان شرقی وجود دارد که سال هاست خلع ید شده آماده واگذاری است و به زودی به مزایده گذاشته خواهد شد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود گفت: در حوزه امنیت غذایی بیش از ۹۰ درصد خودکفا بوده و جزو ۱۰ کشور برتر تولید کننده محصولات کشاورزی در دنیا هستیم.

ایاز برنو با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور و آذربایجان شرقی ادامه داد: از جمله مزایای پرورش ماهی این است که آبزیان آب را مصرف نمی کنند یا بسیار اندک مصرف می کنند به طوری که آب مورد استفاده در پرورش ماهی قابل استفاده در باغ ها و مزارع است.

وی با اشاره به اهمیت وجود ماهی در رژیم غذایی افزود: مزایای مصرف ماهی باید بیش از پیش در رسانه ها و مطبوعات بیان شود و صدا و سیما نسبت به فرهنگ سازی مصرف ماهی در جامعه اقدام کند.

برنو با اشاره به روش نوین ماهی فرآوری شده توسط بخش خصوصی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با ارائه این محصول جدید به بازار مردم نگرانی نسبت به مصرف ماهی از لحاظ تیغ و بوی بد در طبخ نخواهند داشت.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم گفت: موضوع سرانه مصرف غذاهای دریایی در ایران و بخصوص در استان ما ضعیف است و یکی از مشکلات عمده‌ای که با آن در زمینه مصرف ماهی مواجه بودیم تیغ‌های ماهی و بوی بد آن بود.

جواد گوزلی با بیان اینکه متاسفانه ما انواع ویتامین‌های ماهی‌ها را فراموش کرده ایم ادامه داد: مصرف سرانه گوشت ماهی به طور متوسط در دنیا سالانه ۲۰ کیلوگرم و در کشور ما این آمار نزدیک به ۱۴ کیلو گرم و میانگین مصرف در استان ۸ کیلو و ۱۰۰ گرم است.

وی با بیان اینکه در مجموعه ۹۵۷۰ کیلو در استان تولید گوشت ماهی موجود است افزود: متوسط تولید سالانه ماهی قزل آلا در آذربایجان شرقی بصورت سالیانه ۵۷۰۰ کیلو و سالیانه ۲۰۵۰ کیلو مربوط به ماهی گرم آب است.

گوزلی افزود: در آذربایجان شرقی ۸ شرکت دانش بنیان در زمینه آبزیان در حال فعالیت هستند، تعداد ۲۰ رستوران داریم که در زمینه طبع و ارائه ماهی فعالیت دارند.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه اهمیت غذایی گوشت ماهی بر کسی پوشیده نیست گفت: برای تولید یک کیلو گوشت گاو ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب، برای تولید یک کیلوگرم مرغ ۴ هزار لیتر و برای تولید یک کیلوگرم ماهی ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که وقتی نسبت پروتئین‌های لازم در گوشت قرمز و گوشت مرغ را با گوشت ماهی مقایسه کنیم ارزش بالایی غذایی این محصول نیز به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تبریز یکی از شرکت‌های تولید گوشت ماهی محصولی بدون پوست و استخوان را تولید کرده، از طرفی خوشبختانه ذائقه مصرفی مردم متفاوت شده است و با تولید این محصول قطع به یقین در سرانه مصرفی استان شاهد رشد چشمگیری را خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.