ممانعت از نطق نمایندگان، مغایر با حقوق رای دهندگان است

عصرآزادی آنلاین/ محمدباقر واصلی، فعال حقوقی
بنابر اعلام دکتر احمد علیرضا بیگی یکی از نمایندگان محترم مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، هیئت رییسه ی مجلس، از ایراد نطق ایشان در صحن‌ علنی جلوگیری می کنند و به اصطلاح میکروفن ایشان بسته شده است.

فارغ از مسائل مطرح شده و حواشی فراوان پیرامون موضوع اخیر《خودرو گیت》رعایت حقوق نمایندگان به تصریح اصل ۸۶ قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد ۷۴ و ۷۵ آیین نامه ی داخلی مجلس شورای اسلامی جزو وظایف ذاتی هیئت‌ رییسه محترم مجلس شورای اسلامی و شخص ریاست مجلس بوده، به نظر می رسد این اقدام‌ هیئت فوق و به اصطلاح بایکوت کردن یک نماینده آن هم صرفا بخاطر اظهارنظر در یک مورد خاص و متعاقب آن سلب اظهارنظر در موارد دیگر مربوط به نمایندگی و بیان مشکلات متعدد حوزه ی انتخابیه،، علاوه بر مغایرت با اصل انجام‌ صحیح وظایف نمایندگی و وکالت از جانب موکلان و نادیده گرفتن آشکار حقوق رای دهندگان، کاملا در مقابل اصل شفافیت در آرای مجلس بوده که این دوره از مجلس به شدت مدعی آن می باشد.

همچنین این تصمیم علاوه بر ایجاد برداشت های مختلف در مورد عملکردهای این دوره از مجلس، میزان اعتماد عمومی به این‌ نهاد تعیین کننده را کاهش می دهد مطابق استنباط از مواد ۷۴ و ۷۵ آیین‌نامه ی داخلی مجلس، حتی اگر فرضا یک‌ نماینده در خصوص اظهار مطلبی از بین‌ نمایندگان‌ دیگر نیز مود انتقاد و یا حتی شکایت باشد، نمی توان فرصت اظهارنظر در موارد دیگر مربوط به نمایندگی و ده ها مشکل دیگر حوزه ی انتخابیه را از یک نماینده سلب کرد. جلوگیری کامل از نطق ایشان و بیان‌ مشکلات حوزه ی انتخابیه و انجام‌ وظیفه در این مورد، منافات آشکار با حقوق فردی رای دهندگان را هم‌ در بر دارد.

در واقع نماینده ای که اجازه اظهارنظر و نطق نداشته باشد، مانند یک نماینده مستعفی بوده و از این لحاظ حقوق موکلان و رای دهندگان ایشان نیز تضییع می گردد و به مثابه حضور تنها ۵ نماینده از حوزه ی انتخابیه تبریز در پارلمان تلقی می گردد.

بنا بر تصریح آیین‌نامه ی داخلی ریاست جلسه اجازه دارد بعد از شروع نطق و خارج‌ از موضوع بودن‌ آن، به نماینده موردنظر تذکر آیبن‌نامه ای داده و مانع بیان موضوعات دیگر که مشکلات موکلان ایشان و حوزه ی انتخابیه است نشود. این‌ مسئله از منظر رعایت حقوق عمومی و فردی رای دهندگان نیز مورد غفلت آشکار هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

شایسته است دیگر نمایندگان بویژه نمایندگان محترم‌ تبریز برای صیانت از حقوق رای دهندگان‌ این‌حوزه ی انتخابیه در این‌ مورد ورود پیدا کنند تا حقوق موکلان حوزه ی انتخابیه تبریز بیش از این ضایع نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.