آنچه در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار گرفت؛

دانشگاه تبریز پیشران پژوهشگران علم و برق در آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: نشست تخصصی معرفی و گسترش همکاری های پژوهشی بین اعضای هیات علمی دانشگاه های آذربایجان شرقی و شرکت های برق منطقه ای آذربایجان، شرکت توزیع برق استان و برق شهر تبریز در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار شد.

در این نشست، بابک اسدزاده مدیر دفتر تحقیقات و کنترل کیفیت تجهیزات و مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذریایجان، قره داغی رئیس گروه تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق تبریز و نصیری، رئیس دفتر تحقیقات توزیع برق منطقه ای به معرفی مرکز تحقیقات و اولویت های پروژه های تحقیقاتی شرکت های خود پرداختند.

در ادامه جلسه، جمعی از اساتید دانشگاه های آذربایجان شرقی و کارشناسان شرکت کننده به ارائه نظرات خود پرداخته و خواستار توسعه گسترش همکاری های بیشتر پژوهشی دانشگاه های استان و صنعت برق شدند.

 

▪️موفقیت در تکیه بر اساتید با‌تجربه و کمک دانش روز و تحقیقات علمی است

 

رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز با تشریح برخی ظرفیت های دانشگاه تبریز و به ویژه دانشکده مهندسی برق در حوزه صنعت برق گفت: این نشست تخصصی بیشتر به منظور توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، معرفی و گسترش همکاری های پژوهشی مشترک، آشنایی مدیران و کارشناسان صنعت برق و اساتید و محققان دانشگاه های استان از ظرفیت ها و توانمندی های و نیازهای همدیگر، شناخت همدیگر، همفکری، انتقال تجربه و دانش برگزار می شود.

سجاد توحیدی با تاکید بر اینکه در راستای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه برخی همکاری های مشترک بین صنعت برق استان و دانشگاه در گذشته وجود داشته، ولی به نظر می آید با توجه به نیاز صنعت برق استان در بخش های مختلف این همکاری ها باید بیش از اینها توسعه یابد افزود: امروزه صنعت برق در حوزه های مختلف از جمله ساخت برخی تجهیزات، تولید برق، مصرف بهینه، نرم افزار، ساخت مولدها، افزایش امنیت شبکه، توسعه صنعت و غیره به کمک و همکاری دانشگاه ها نیازمند است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت و توانمندی های فراوانی در دانشگاه های استان، به ویژه در دانشگاه تبریز در حوزه توسعه صنعت برق و رفع چالش های این صنعت وجود دارد که با برگزاری چنین نشست هایی و با توسعه همکاری های مشترک می توان در این خصوص گام های موثری برداشت.

توحیدی در ادامه با بیان اینکه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر  با دارا بودن ۷ گروه آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‌های متعدد و با تکیه بر توان علمی، تحقیقات و پژوهش‌های اساتید صاحب نظر خود در راستای اهداف چشم انداز علمی کشور به تربیت نیروهای متخصص و کارآمد مشغول است یادآور شد: هم‌اینک این دانشکده با حدود ۶۰ عضو هیئت علمی و حدود ۱۸۰۰ دانشجو، یکی از بزرگترین دانشکده‌های دانشگاه تبریز محسوب شده و با تکیه بر اساتید با‌تجربه و به‌‌ کمک دانش روز و تحقیقات علمی، در راستای اهداف علمی – پژوهشی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد گام برمی‌دارد.

▪️پوست اندازی حوزه مدیریت صنعت برق نیازمند دانشگاه هاست

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی نیز گفت: امروزه نوآوری و تولید فناوری و دانش با توجه به نیاز جامعه، موتور محرک پیشرفت و توسعه اقتصاد هر کشوری است که در این زمینه نقش دانشگاه ها بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار است.

اکبر فرج نیا با اشاره به سه نسل دانشگاه ها شامل نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهش و نسل سوم دانشگاه کارآفرین افزود: در این سه نسل دانشگاه ها به نوعی بحث گفتمان توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح بوده که به نظر می رسد که این ارتباط به صورت علاقمندی بوده که باید این ارتباط در قالب سیستمی دقیق، روشن و شفاف و با توجه به نیازمندیها و توسعه همکاری مشترک صورت گیرد.

وی اضافه کرد: امروزه در صنعت برق بخشی از مقررات و برخی مسایل فنی و مالی وجود دارد که این عوامل مانع توسعه همکاری مشترک می شود که بازنگری در این زمینه ها ضروری است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی با اشاره به برخی همکاری های مشترک با دانشگاه ها گفت: در گذشته همکاری مشترک ما با دانشگاه ها بیشتر در خصوص برگزاری کنفرانس و همایش های علمی و تخصصی، برگزاری استارتاپ ها، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، امضای برخی قراردادها بوده است.

فرج نیا تاکید کرد: امروزه به دلیل پوست اندازی که در حوزه مدیریت صنعت برق صورت گرفته، صنعت برق برای رفع نیازها و چالش های خود، آماده توسعه همکاری بیشتر با دانشگاه های استان و در این میان با دانشگاه تبریز است.

وی در خاتمه، بهبود اقتصاد صنعت برق، افزایش امنیت اطلاعات، امنیت فیزیکی و سایبری، توسعه صنعت ساخت مولدها و ذخیره سازها، مدیریت هوشمند، حمایت از ساخت تجهیزات و غیره از جمله برنامه های راهبردی شرکت برق منطقه ای استان بیان کرد.

▪️اساتید برجسته مهندسی برق و انرژی راهبر تحقیقات علمی کلان هستند

 

رئیس پژوهشکده سیستم های انرژی دانشگاه تبریز نیز در این نشست با معرفی اجمالی این پژوهشکده گفت: پژوهشکده سیستم های انرژی در مردادماه سال ۱۴۰۱ در سه گروه پژوهشی “شبکه های انتقال و توزیع انرژی”، “شهرها و سیستم های هوشمند انرژی” و گروه “مدیریت مصرف انرژی” با حضور اساتید برجسته حوزه مهندسی برق و انرژی کشور فعالیت خود را به عنوان کارگزار و راهبر تحقیقات علمی کلان صنعت پیشران برق، در حوزه‌های گوناگون انرژی متمرکز و شروع به فعالیت نمود که در آینده سایر گروه ها نیز با توجه به نیاز جامعه افزایش می یابد.

مهدی عباپور، تسریع بهره‌برداری تجاری از نوآوری‌ها جهانی در زمینه انرژی و ارائه اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی برای شهروندان، آینده‌نگری و ارائه استراتژی در سطح شهری، استانی و ملی در حوزه صنعت انرژی، تسریع همکاری صنعتی و بهره‌برداری فنی-اقتصادی از تحقیقات پیشرفته در حوزه های مختلف انرژی، تقویت مهارت های علمی، آموزش نوآوری و توسعه علم داده ها و هوش مصنوعی در حوزه انرژی،  انتقال و تفسیر درست از تکنولوژیهای جهانی به سیاست‌گذاران، دولتمردان و مدیران شهرها، تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه تحقیقات در حوزه انرژی، مشارکت در طرحهای تحقیقاتی و صنعتی در زمینه های مرتبط با اهداف پژوهشکده، انجام مطالعات و پژوهشهای بنیادی و کاربردی در زمینه‌ انرژی، انجام طرح های جامع در حوزه انرژی با همکاری و مشارکت اساتید رشته های مختلف، انجام مطالعات و بررسی اثرات تکنولوژهای نوظهور در سیستم های انرژی و انتشار سند راهبردی و پایش میان مدت و بلند مدت در استان را از جمله اهداف راهبردی و برنامه تحقیقاتی این پژوهشکده عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.