مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد؛

تولید توت فرنگی در آذربایجان شرقی با ۷۰ تُن در هکتار

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تولید سالانه محصول توت فرنگی گلخانه‌ای در این استان ۳۷۵ تُن است که در بازار داخلی عرضه و مصرف می‌شود.

“محمدباقر بی پروا” در گفتگو با خبرنگاران افزود: در سطح استان ۱۱ واحد گلخانه‌ای تولید توت‌ فرنگی به مساحت ۵ هکتار با سیستم هیدروپونیک وجود دارد.

وی با بیان اینکه محصول تولیدی این گلخانه‌ها اغلب در بازار داخلی مصرف می‌شود که امسال از لحاظ مساحت زیر کشت و تولید، از افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است ادامه داد: میانگین عملکرد محصول توت فرنگی در سطح کشور ۷۰ تُن در هکتار می باشد که این میزان در آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری بوده و بیش از ۷۵ تُن در هکتار است.

بی پروا با بیان اینکه گلخانه‌های توت فرنگی این استان اغلب در شهرستان های هشترود، جلفا، عجب شیر، میانه، مراغه و مرند متمرکز هستند اضافه کرد: عملکرد این گلخانه‌ها بسیار خوب بوده و ارقام کشت شده نیز کاماروسا، سابرینا و آلبیون است.

وی اظهار کرد: در این واحدهای گلخانه‌ای برای ۴۲ نفر به صورت مستقیم و ۸۴ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده و تولید توت‌فرنگی در گلخانه نسبت به فضای باز عملکرد بالایی دارد که محصول تولیدی دارای کیفیت عالی و عاری از آفات و بیماری بوده و از عمر پس از برداشت بالایی برخوردار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: به دلیل تولید خارج از فصل توت‌ فرنگی‌های استان به قیمت بالایی به فروش می‌رسد و کشت توت فرنگی در گلخانه از جمله محصولاتی است که توجیه اقتصادی بالایی دارد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در استان برای تولید محصول توت فرنگی در گلخانه‌ها یادآور شد: با توجه به ایجاد زیرساخت های شهرک های گلخانه ای در مناطق سردسیر استان، زمینه برای توسعه گلخانه های توت فرنگی و گلهای زینتی فراهم می باشد.

بی پروا اظهار کرد: کِشت گلخانه‌ای در استان با هدف کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح توسعه می‌یابد لذا با توجه به بحران کم آبی و لزوم تغییر جهت کاشت محصولات با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و بالابردن راندمان تولید، کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای مورد تاکید دولت است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا با ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و پرداخت تسهیلات بانکی لازم برابر اعتبارات تخصیصی برای احداث گلخانه از متقاضیان فعالیت در این زمینه حمایت می‌ گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.