تاثیر سفر هیئت اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی به تاتارستان از نگاه "عصرآزادی"

بخش خصوصی پیشران تعاملات اقتصادی

یونس ژائله می گوید با اتاق بازرگانی تاتارستان توافق کردیم تا مرکز پیگیری امور طرفین در شهر قازان راه‌اندازی شود تا توافقات دوجانبه در حد مذاکره باقی نمانند!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

رئیس‌جمهور تاتارستان در سفر ۹ ماه پیش خود به آذربایجان شرقی به سرمایه گذاری و ثبت شرکت حمل‌ و نقل بین‌المللی در ارس، بر نقش‌آفرینی این جمهوری در فعالسازی کریدور شمال – جنوب ‌و افزایش حجم ترانزیت تاکید کرده بود.

رستم مینیخانوف در اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱ که به آذربایجان شرقی سفر کرده بود تاکید داشت که قرار نیست تفاهمات دوجانبه فقط روی کاغذ بماند و اجرایی نشوند زیرا تاتارستان می‌تواند دروازه ورود آذربایجان‌شرقی به بازار روسیه باشد.

نکته جالب توجه اینکه او، هدف از سفرش به آذربایجان شرقی را تقویت ارتباطات در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و ترانزیت دانسته و عنوان کرد که ثبت شرکت حمل‌ و نقل بین‌المللی در ارس و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این منطقه آزاد اهمیت زیادی برایش دارد تا تاتارستان در فعالسازی کریدور شمال – جنوب ‌و افزایش حجم ترانزیت دو کشور نقش خود را ایفا نماید.

حال یک هیئت استانی متشکل از والی، مدیران دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی صنعتی ترین استان شمالغرب ایران با هدف پیگیری تشکیل یک کارگروه جهت شناسایی موانع همکاری‌ های دوجانبه و ارجاع آنها به مسئولان عالیرتبه دو کشور عازم قازان – پایتخت جمهوری خودمختار تاتارستان فدراسیون روسیه – شدند تا بتوانند پروژه های موفق را اجرایی کرده و به‌ عنوان الگوی توسعه روابط میان دو کشور گام بردارند…

▪️ظرفیت اول

هیئت اقتصادی و تجاری آذربایجان‌شرقی در سفر به قازان Kazan پایتخت تاتارستان، نشستی مشترک با مسئولان‌ عالیرتیه این جمهوری خودمختار فدراسیون روسیه داشت که در آن، کاروبچنکو وزیر صنایع و تجارت تاتارستان به معرفی ظرفیت‌های کارآفرینان و صنعتگران جمهوری تاتارستان پرداخت.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی استان اظهار امیدواری کرد چنین دیدارها و نشست‌هایی موجب افزایش همکاری‌های تجاری دوطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان اینکه توسعه صادرات بخش خصوصی و اعزام هیئت‌های تجاری و اقتصادی به کشورهای هدف، از اهداف مهم اتاق در دور جدید است تاکید کرد تجار و بازرگانان آذربایجان‌ شرقی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و انجام چنین سفرهایی می‌تواند درهای جدیدی برای صادرات باز کرده و موجب گسترش روابط تجاری بین دوطرف شود.

یونس ژائله افزود: به همین منظور با اتاق بازرگانی تاتارستان توافق کردیم تا مرکز پیگیری امور طرفین در شهر قازان راه‌اندازی شود تا مذاکرات دوجانبه در حد مذاکره باقی نمانند!

در ترکیب این هیئت عابدین خرّم استاندار آذربایجان‌ شرقی، محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز، احمد فتاح‌زاده، سیدیوسف حسینی و نوید امجد از اعضای هیئت نمایندگان اتاق تبریز، مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی و فعالان بخش خصوصی استان حضور داشتند.

هدف از سفر این هیات اقتصادی آذربایجانی به جمهوری تاتارستان، بررسی فرصت‌های همکاری‌ های مشترک و افزایش مبادلات تجاری بین آذربایجان‌شرقی و تاتارستان عنوان شده و در آن جلسات B 2 B بین فعالان بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی و جمهوری تاتارستان تشکیل گردید.

▪️ظرفیت دوم

تاتارها یکی از بزرگترین قوم های تورک زبان می‌باشند که در سراسر فدراسیون روسیه و برخی دیگر از کشورهای تازه استقلال یافته آسیای مرکزی و قفقاز پراکنده‌اند.

قوم تاتار زمانی به مردم ساکن حاشیه رود ولگا و شبه جزیره کریمه اطلاق می‌شد به طوری که نخستین دولتی که در منطقه تاتارستان کنونی تأسیس گردید بلغاریای ولگا نام داشت و در فواصل قرون ۷ تا ۱۳ میلادی بر این سرزمین و برخی مناطق پیرامونی آن حکمروایی می‌کرد و مناسبات تجاری خود را بر حوزه‌های وسیعی از اوراسیا، خاورمیانه و منطقه بالتیک گسترانیده بود.

تاتارستان امروز، ظرفیت‌ های توانمندی از جمله محصولات پتروشیمی، ماشین‌ سازی، دانش بنیان، کِشتی‌سازی، خودروسازی، کنترل فرآیندهای تولیدی، بهداشت، همکاری بین اتاق‌های بازرگانی، عرضه محصولات لجستیکی و مسائل فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی و گردشگری دارد.

بحث از سرگیری تبادل کالا از کریدور شمال به جنوب که برای ایران بسیار حائز اهمیت است موجب پیوستن مراکز تولیدی تاتارستان به زنجیره تولید از طریق مسیر دریایی و سپس بنادر شمالی کشورمان می‌شود که با فعال‌ سازی این مسیر، فرصت ایده آلی برای ارسال محصول به سایر کشورها فراهم خواهد شد.

در حقیقت، تاتارستان یکی از پیشرفته‌ترین و توسعه‌ یافته‌ترین مناطق روسیه از نظر اقتصادی است که در بین مزایای رقابتی این جمهوری می‌توان به موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، نیروی انسانی ماهر و متخصص در مراکز صنعتی، ساخت خودرو، هلی‌کوپتر، هواپیما، کشتی، کمپرسور و تقویت‌کننده فشار گاز، ابزار، محصولات پزشکی، کشاورزی و غیره اشاره نمود که می تواند مکمل حضور صادرات آذربایجان شرقی در جهان و دروازه شمالغرب ایران به بازار بزرگ روسیه و کشورهای CIS مشترک المنافع باشد.

▪️ظرفیت آخر

واقعیت این است که گسترش مناسبات جمهوری تاتارستان با آذربایجان‌شرقی تلاش ویژه‌ای را طلب می‌کند تا در آینده نزدیک، منجر به امضای تفاهم‌ نامه‌های مناسبی گردد که در میدان اجرا حاوی پیام باشد و البته که در این میان، خواهر خواندگی شهرهای تبریز و قازان از سال ۲۰۰۹ زمینه ساز تبادل تجربیات و انجام اقدامات عملی است.

اشتراکات و ظرفیت‌های متقابل در زمینه‌های گردشگری، اقتصادی، فرهنگی، هنری و غیره نشان می دهد موقعیت استراتژیک آذربایجان‌شرقی و تاتارستان، فعال‌سازی کریدور شمال به جنوب، برخورداری دو منطقه از زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و راه‌های مواصلاتی و آمادگی بخش خصوصی دو طرف، توسعه روابط دو جانبه دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر، ذخایر غنی معدنی، صنایع پتروشیمی، تولید دارو، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، تولید قطعات انواع خودرو، وجود منطقه آزاد ارس با امتیازهای ویژه و وجود گمرکات متعدد از قابلیت‌های آذربایجان‌شرقی برای سرمایه‌گذاری تاتارهاست کمااینکه این استان از نظر امنیتی شرایط ایده‌آل و قابل اطمینانی برای سرمایه‌گذاری و ترانزیت هر نوع کالا دارد و با تشکیل کارگروه مشترک بین اتاق‌های بازرگانی دو طرف می‌توان گام موثری برای پیشبرد و پیگیری امور در روابط دوجانبه برداشت.

با توجه به نیازمندی های کشورهای منطقه در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی و بازرگانی به ایران، منطقه شمال غرب به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و اروپا، باید بیش از گذشته در تعیین سرنوشت اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

بدون تردید واحدهای بخش خصوصی منطقه شمال غرب کشور توانایی تحقق بخشیدن اهداف و برنامه های کلان مهم اقتصادی دولت در راستای تامین و تقویت پایه های اقتصادی کشور و منطقه را دارد و با توجه خاص دولت سیزدهم، می توان تبریز و شمال غرب را به محور مبادلات اقتصادی ایران تبدیل نمود!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.