هشدار خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع آذربایجان‌شرقی

به گزارش عصرآزادی آنلاین، رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش دما در اوایل هفته آینده، گفت: احتمال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در این استان دور از انتظار نیست.

«محمد امیدفر»، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دستگاه های متولی باید در این خصوص آمادگی لازم داشته و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، افزود: احتمال بروز خسارت ناشی از تنش دمایی به بخش های کشاورزی، دامداری و پرورش زنبور عسل در استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: مسافران و گردشگران در صورت روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع استان، از خاموش شدن کامل آن پیش از ترک محل اطمینان حاصل کرده و از حضور در فضاهای باز به ویژه در ساعات اوج گرما خودداری کنند.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بررسی نقشه های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که طی امروز و روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده به ویژه در نواحی شمالی و شرقی استان، جوی ناپایدار حاکم می شود.

امیدفر، ادامه داد: گذر امواج تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب موجب افزایش ابر، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و احتمال خیزش یا نفوذ گرد و خاک می شود.

وی یادآور شد: به علت افزایش سرعت وزش باد در برخی ساعات، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک مانند سرشاخه درختان و بروز خسارت وجود دارد بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه در این خصوص ضروری است.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در برخی نواحی استان احتمال رگبار باران، غرش آذرخش و بارش تگرگ وجود دارد، گفت: در این نواحی آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی و برخورد آذرخش دور از انتظار نیست.

هشدار خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع آذربایجان‌شرقی

امیدفر، با بیان اینکه در روزهای پنجشنبه و جمعه جوی نسبتا پایدار در استان حاکم می شود، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته شهرهای چاراویماق و هریس با دمای 13 و عجبشیر، بناب و ملکان با دمای ۲۲ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند.

بیشتر بخوانید
تداوم بارش‌های رگباری در ۱۰ استان همراه با طوفان خاک در ۱۱ استان
سامانه بارشی از امروز تا پنجشنبه در ۶ استان فعال است
کاهش ۱۲.۵ درصدی میزان بارش در آذربایجان‌شرقی
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.