آیا مرگ و میر بالای تصادفات در ایران نیاز به چاره اندیشی ندارد؟!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

آمارهای رسمی بیان گر آن است که هر روز حدود ۵۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند. در دو دهه گذشتهنزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر این حوادث از دست داده‌ و بیش از ۶ میلیون نفر نیز مصدوم شده‌اند. نگاهی به اینآمار عجیب و وحشت افزا نشان گر بروز فاجعه انسانی بالاتر از فجایع طبیعی وحشتناک به مانند زلزله های بزرگ و حتی عوامل انسانینظیر جنگ است.

در واقع تصادفات در کشور ما سومین عامل مرگ و میر پس از بیماری های قلبی و سرطان می باشد! به طور کلی ۳ عامل باعث آماربالای مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور می باشد: اولین عامل مربوط به عامل انسانی است ؛ رانندگی بد و نامطمئن و خطرزا،عوامل دیگر جاده های نا ایمن و خطرآفرین و عامل آخر خودروهای بی کیفیت و خطرساز می باشد.

بر اساس بررسی و اعلام پلیس راهور، حدود ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات رانندگی در جا می‌میرند. ۶ درصد حین انتقال به بیمارستانو ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند. به گفته پلیس از این ۴۳ درصد، حدود ۶۰ درصد به دلیل خونریزیداخلی و مغزی بعد از ترخیص از بیمارستان فوت می‌کنند؛ به طوری که در آمار بیمارستان وجود ندارد.

آمار دیگر مربوط به ترافیک و محل وقوع این تصادفات است. سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور گفته است: ۸۰ درصد تردد خودروهادرون شهرهاست اما ۳۰ درصد تصافات درون شهرها و ۷۰ درصد بیرون شهرهاست. آمار ۱۱ ساله پلیس نشان می‌دهد: بیشترین میزانتصادفات (حدود ۶۳ درصد) در ۳۰ کیلومتری اول خارج از شهرها رخ می‌دهند و ۵۱ درصد این تصادفات منجر یه فوت می‌شود.

از منظر دیگر، در مجموع در کشور حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر راه ارتباطی وجود دارد. جاده‌هایی که بر اساس اعلام پلیس راهور سالانه ۶و نیم میلیارد تردد در آنها جریان دارد. از این میزان جاده حدود ۴۵ هزار کیلومتر راه اصلی و ۱۹۵ هزار کیلومتر راه فرعی است. حدود۱۲ درصد راه‌های کشور نیز جاده های روستایی است.
جاهایی که معمولا راه‌های صعب العبور و خطرناک دارند و البته ماموران پلیس و نیروهای امدادی و اورژانس حضور ندارند. نه تنها ایننیروها بلکه به گفته سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور از حدود ۱۴۴۰ شهر در کشور، پلیس راهور در ۷۰۳ شهر حضور ندارد!

رییس پلیس راهور می افزاید: کیفیت پایین خودروها و نا ایمن بودن آنها عامل ۳۴ درصد کشته‌های تصادفات است. بسیاری ازخودروهای داخلی از همان زمان خروج از کارخانه خراب هستند. به گفته او، در موارد زیادی در تصادفات خودروی داخلی تا وسط جمعمی‌شود در حالی که به خودروی با کیفیت خارجی فقط خط افتاده است.

سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای ۲۹ درصد، سهم راه ۲۰ درصد و سهم خودرو به‌ویژه خودروهای ایرانی مانند پراید و پژو ۵۱درصد است.

در این آمار بایستی تصادفات موتورسواران در کلان شهرها به خصوص تهران را مدنظر قرار داد. در واقع تردد در بزرگراه ها که سرعتوسایل نقلیه بالاست و تردد در تونل های شهری که محل انباشت گازهای آلاینده است و همچنین تردد در خطوط ویژه باعث تصادفاتمرگبار موتورسواران می شود.

بنابراین با بررسی آمارهای فوق به این نتیجه می توان رسید که در وهله اول بایستی مرگ و میر ناشی از عامل انسانی است را باآموزش و پذیرش قوانین راهنمایی از سوی راننده ها کاهش داد. در درجه دوم ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی را بالا برد چون اینموضوع حیاتی با وجود تذکرها و هشدارهای بسیاری که داده شده است از سوی خودروسازان کمتر توجهی به آن می شود. مسئله دیگرافزایش کیفیت و ایمن نمودن جاده هاست که این موضوع توجه جدی دولت را می طلبد.

اگر به مسایلی که گفته شد توجهی نگردد آمار تصادفات با توجه به افزایش تردد زمینی و خودروها روز به روز بیشتر خواهد شد وخسارات مادی و معنوی آن قابل جبران نخواهد بود. خسارات معنوی‌مانند یتیم شدن کودکان و افسردگی بازماندگان، از دست دادن نانآور خانه، از دست دادن نیروی مولد جوان و صدها خسارت دیگر که در صورت محاسبه آن ابعاد فاجعه بیشتر و بیشتر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.