اکبر فتحی به تشریح عملکرد دوساله سازمان جهاد کشاورزی استان در دولت سیزدهم پرداخت؛

خودکفایی آذربایجان شرقی در تولیدات گلخانه ای

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی می گوید از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری در هر شهرستان استان حدود ۳ قنات شناسایی شده و اقدامات بی‌سابقه‌ای در احیای قنوات با ۶۰ میلیارد تومان هزینه در این دو سال انجام گردید!

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان اعتبار قالب توجهی برای بخش کشاورزی مصوب شد و از محل همین اعتبارات حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساختی تخصیص پیدا کرد و در شهرستانهای مختلف هزینه شد و در پروژه هایی که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتتند در حوزه شبکههای فرعی آبیاری به مرحله بهرهبرداری رسید.

“اکبر فتحی” روز پنجشنبه دوم شهریور ماه ۱۴۰۲ در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در راستای تبیین عملکرد  ۲۴ ماهه نخست دولت سیزدهم در بخش کشاورزی افزود: بخش کشاورزی وظیفه ایجاد امنیت غذایی را بر عهده دارد اما با وجود تمام تهدیدات جوی و غیره ما در تامین امنیت غذایی تلاش کرده و به نوعی موفق عمل کردیم.
وی با اشاره بر اینکه امسال ۴۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده است ادامه داد: افزایش دما، عدم بارش باران، سرمازدگی، خشکسالی، تگرگ در استان ما وجود داشت اما با اجرای طرح جهش تولید، افزایش تولید داشتیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: نسبت به سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افزایش خرید داریم که البته هرچند شرمنده کشاورزان هستیم اما مبلغ ناچیزی به آنها پرداخت شده و ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز هفته آینده پرداخت خواهد شد.
وی به رشد دانه‌های روغنی و پرداخت به موقع هزینه خرید، گفت: نزدیک به ۱۰۰ هکتار به میزان گلخانه‌های استان اضافه شده و بیشتر از هزار هکتار هم در قالب شهرک گلخانه‌ای و گلخانه‌های شخصی و پروژه‌ای دست اجراست.
فتحی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی در بخش تولیدات گلخانه‌ای می‌تواند ادعای خودکفایی کند یادآور شد: یکی از ایراداتی که به بخش کشاورزی وارد می‌شود عدم وجود الگوی کشت است اما الگوی کشت در ابتدای سال به صورت رسمی تدوین و ابلاغ شد و در استان ما نیز به تفکیک هر شهرستان و روستا نوع محصول مشخص شد و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: اینکه چقدر این الگوی کشت اجرا می‌شود بسته به سیاست‌های پرداختی دارد؛ با توجه به اجباری که قهر طبیعت برای استان ایجاد کرده است ۸۰ درصد از الگوی تعریف شده در بخش کشاورزی استان اجرایی شده است.

وی به پیشرفت در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: جذب ۱۸۷ دستگاه کمباین به ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان در یکسال اخیر یک اقدام بی‌نظیر و بی‌سابقه است زیرا این اقدام باعث شد از متوسط کشوری وضعیت مطلوب‌تری داشته باشیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: اگر قضایای کشورهای همسایه نبود، این مردمی‌سازی یارانه‌ها یک اقدام بزرگ محسوب می‌شد اما جنگ روسیه و اوکراین، طرح را مقداری با مشکل روبرو کرد اما در مجموع یک طرح موفق است.
وی به پیشرفت سرمایه‌گذاری در بخش شیلات و آبزیان در سبد تولیدی شیلات استان اشاره کرد و گفت: تولید ۷ هزار و ۵۰۰ تن را به ۹ هزار و ۵۰۰ تن تولید شیلات رسانده‌ایم.
فتحی با اشاره به زیرساخت‌های کشاورزی اظهار کرد: خوشبختانه با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام اعم از پروژه‌های چند ساله به تعویق افتاده خداآفرین، حاشیه ارس، ورزقان و غیره پروژه‌ها به اتمام رسیده است که می‌توان  به ۱۸ هزار هکتار مجهز به شبکه فرعی آبیاری اشاره کرد.
وی ادامه داد: در سیستم‌های نوین آبیاری در حدود ۷ هزار و ۱۲۰ هکتار مساحت اراضی کشاورزی استان در دست اجراست که تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان درباره حوزه امور اراضی نیز بیان کرد: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و قلع و قمع انجام شده است اما در حوزه تعیین تکلیف اراضی، اقدامات بسیار خوبی شده است و از ۳ هزار و ۱۰۰ پلاک در سطح آذربایجان شرقی حدود یکهزار و ۷۰۰ پلاک مشکلی نداشت ولی برای مابقی اقدامات مقتضی صورت گرفته است.
وی، کل اراضی که تا آغاز دولت سیزدهم سند گرفته بودند را حدود ۲۸ هزار هکتار اعلام کرد که به ۴۸۰ هزار هکتار رسیده است و توضیح داد: این در حالی است که قبلاً سه شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی وجود داشت که  اخیراً به ۱۳ شرکت رسیده و ۳۵ شرکت نیز در حال تبدیل شدن هستند.
فتحی در پایان به پروژه‌های آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی در هفته دولت پرداخت و بیان کرد: برای این هفته ۸۳ پروژه پیش بینی شده است که تمام بخش‌های مختلف بخش کشاورزی بوده و اعتبار این پروژه‌ها نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان است که اغلب از محل اعتبارات بخش خصوصی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرآزادیمبنی بر نحوه نظارت این مجموعه بر آلودگی محیط زیست تالاب قوری گول ناشی از استخراج و سرندبندی پوکه های معدنی در روستاهای مشرف به این تالاب گفت: در واقع ما هم به سبب آلودگی مراتع و اراضی کشاورزی مناطق جوار معادن پوکه شاکی هستیم و گرچه وجود معادن از الزامات توسعه است اما از طریق مراجع قضایی شهرستان بستان آباد پیگیر این موضوع هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.