بازی دو سر باخت با مدیریت بایدن

عصرآزادی آنلاینقدیر گلکاریان، مدرس روابط بین الملل Near East University

فلسطین و مردم بی پناه و بی حامی غزه بیش از دو هفته است که زیر ظلم بی نهایت و غیر قابل درک ناله می کند ولی متأسفانه صدای آنها به دلیل حاکمیت دنیای رسانه ای که دست قدرت های بزرگ است، به جایی نمی رسد. به طوری که با بمباران غیر قابل تصوری به بیمارستان المعمدانی و یا الاهلی غزه که بیمارستانی مستقل و با کمک اتحادیه اروپا اداره می شود، مورد بمباران بی رحمانه رژیم غاصب و جنابتکار صهیونیستی قرار گرفت. بیش از هزار نفر در این بیمارستان جان خود را از دست دادند و در کنار سایر کشته شدگان مظلوم اعم از زن و کودک و پیر و جوان، تعداد کشته شدگان فلسطینی به بیش از 3500 نفر رسیده است. آنچه مایه شگفتی و در عین حال تأسف است، بحث هایی است که از سوی بنگاه های رسانه ای در رابطه با معادله جنگ میان نیروهای مقاومت غزه در قالب حماس، القسام و … و ماشین جنگی اسرائیل به شدت سناریو نویسی شده و در فضای مجازی پخش می شود تا اذهان جهانی را نسبت به واقعیت منحرف کند. حتی چنان استادانه دست به تهیه ویدئوها و یا جعل مدارک مستند تاریخی می زنند که طبیعتاً مردم دور از مطالعات عمیق و صرفاً اکتفاء کرده به مطالب پخش شده در موبایل ها و گروه های مختلف در فضای مجازی، آنها را به سادگی باور کرده و انتشار می دهند.
نخست اینکه، جعل تاریخی در مورد فلسطین انتشار می یابد. سازندگان این نوع ویدئوها مدعی هستند که فلسطینیان گذشته زمین های خودشان را به یهودیان فروخته و خودشان زمینه حضور آنها را در سرزمین اجدادی فراهم آورده اند و باید ترحمی در مورد فلسطینیان نباید داشت و جزای عمل ندانم کاری خود را می بینند. حال سئوال این است؛ اگر قرار باشد با خرید املاک مدعی کشور شد، پس باید ایرانیانی که اکنون در ترکیه و سایر جاها ملک خریده اند و تعداد جمعیتشان هم زیاد است باید سلاح به دست بگیرند و در برابر دولت حاکمه ادعای ارضی کرده و سرزمینی به نام ایران دوم و یا هر نام دیگری تشکیل دهند و در وقوع جنگ نیز با جذب و جلب کمک های نظامی سایر کشورها و به ویژه ایران بخشی از ترکیه یا هر جای دیگری را تسخیر و اشغال کنند. آیا این عمل و سناریو قابل تصور است؟ یقیناً نیست. زیرا خرید ملک، معامله فردی است و تنها قسمتی از عرصه و اعیان یک ملک از کل ملک خریداری میشود و سند اصلی از سوی آن کشور صادر می شود. از سوی دیگر معاملات و توافقات ارضی میان دو کشور در سایه نتیجه جنگ، مصالحه، اشغال گری و امثال اینها است. لذا پذیرش اینکه فلسطینی ها زمین های خود را فروخته اند و اسرائیل بر حق است، تصوری بسیار ساده لوحانه و کم عقلانه است. تازه، تا به امروز اسرائیل بخش عمده ای از اراضی را در طول هفتاد و اندی سال اشغال کرده که فراتر از زمین های خریداری شده است.
دوم اینکه، مدارک و شواهد از شاهدان میدانی نشان می دهد که بمباران بیمارستان از سوی اسرائیل جانی با استفاده از موشک های مایک-84 بوده است که نزدیک زمین منفجر شده و تبدیل به چندین بمب میشود و میزان خسارت و حوزه تخریبی اش گسترده تر است ولی گودالی در زمین ایجاد نمی کند. آیا حماس مگر چنین بمبی با چنین کارکردی دارد؟ بدیهی است که اسرائیل به دلیل این جنایت مورد مؤاخذه قرار می گیرد که برای نمونه وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا با اشاره به مستندات مدعی شده است که باید روابط دیپلماتیک کشورش با اسرائیل قطع و سیاست مداران آن تحریم شوند. به دنبال این، نماینده کشور ایرلند در پارلمان اروپا نیز چنین عصبانیت و خشمی را علیه اسرائیل غاصب مطرح کرده است. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تحقیق کارشناسی بی طرفانه و مجازات عاملان را خواستار شده است.
اما چون جنایتکار اسرائیل است و سلاح بکار برده شده آمریکایی است، لذا جو بایدن سریع خود را به تل آویو می رساند و مدعی می شود که “به نظر می رسد دلایلی بر وقوع جرم از سوی اسرائیل وجود ندارد.” یعنی هنوز به قطعیت نمی تواند چیزی را بیان کند و برای اینکه جنگ رسانه ای آغاز شود تا اسرائیل را بری از هر اتهامی سازند، چنین پیش درآمدی را در شبکه های خبری زمینه سازی می کند. یقیناً تبلیغات سوء و فرافکنی از سوی اسرائیل ادامه خواهد یافت که آغاز هم شده است. به طوری که مدعی هستند خود فلسطینی ها این کار را کرده اند و صد تأسف که برخی هموطنان هم در فضای مجازی آن را شبیه به ماجرای سینما رکس آبادان می سازند. بی تردید در روزهای آینده ایران را متهم خواهند کرد که دانش فنی لازم را به مقاومت فلسطینی نداده و موشک های ساخته شده توسط آنها ساقط شده اند. یا اینکه سیستم دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین بسیار کارآمد بوده و مسیر موشک های حماس را منحرف کرده و به بیمارستان اصابت کرده است. و ذهن سازی هایی شبیه این!
حال تصورمان به این باشد که حق با اسرائیل و ادعاهای آنهاست. اما یک روز بعد از این حادثه مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری، در بیانیه خود به تاریخ 18 اکتبر در خصوص حمله اسرائیل به بیمارستان الاهلی غزه، خاطرنشان کرد که این بیمارستان تنها یک روز پس از هشدار حمله مقامات اسرائیلی انجام شد.(منبع: سایت خبری تی 24 بتاریخ 19 اکتبر 2023)
تور ونزلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه هم در رابطه با جنایت اسرائیل غاصب چنین اظهار نظر می کند که “مردم اسرائیل و فلسطین در شرایط بسیار دشواری هستند که در نگاهی به 75 سال گذشته مشابه اش دیده نشده است. می‌ترسم ما در آستانه ورطه‌ای عمیق و خطرناک قرار گیریم که مسیر را تغییر دهد. نه تنها مشکل اسرائیل و فلسطین بلکه کل خاورمیانه را تحت تأثیر قرار دهد و موجب آن اسرائیل است که با حمله به بیمارستان باپتیست الاهلی مرتکب یک تراژدی وحشتناک شده است.” (منبع: سایت خبری نیویورک تایمز بتاریخ 19 اکتبر 2023)
حالا با این مستندات و اعترافات مقامات درگیر با مسایل، باز متأسفانه برخی از افراد چه در داخل و چه در خارج سعی دارند، اسرائیل جنایت پیشه را مبری از هر جرمی کنند. البته مسلم است که جنگ رسانه ای در جهان امروز قوی تر و کارسازتر از جنگ کلاسیک و نظامی است. هر چقدر در جنگ رسانه ای دست برتر داشته باشید، می توانید ذهنیت جهانی را به نفع خود تغییر دهید. اما برای بسیاری از هموطنان این امر هنوز مایه شگفتی است که تعدادی از افراد به دلیل ضدیت با نظام، به هر آنچه حاکمیت باور دارد نه می گویند… اگر حاکمیت بر فرض محال طرفدار اسراییل می بود، این گروه از مردم قطعاً طرفدار فلسطین می شدند. در واقع می شود گفت که دیدگاه این افراد بیشتر به منظور نافرملنی مدنی است تا تحلیل کارشناسانه. اما همین گروه قلیل با این ذهنیت بر ظلم لباس حقانیت می پوشانند و غیر عمدی هم صدا با ظالم می شوند.
سوم اینکه در نظر بگیریم که بمباران بیمارستان کار خود حماس بوده تا احساسات ملی را برانگیزاند. اما همین روز پنج شنبه و روز جمعه بمباران بیمارستان های الشفاء و قدس، همچنین مقر هلال احمر در محله تل الهوی را چگونه می تواند انکار کند؟ استفاده از بمب فسفری توسط ارتش رژیم صهیونیستی را که از سوی نهادهای دفاع از حقوق بشر تأیید شده است، چگونه باید مورد بازخواست قرار داد؟
به هر صورت، مایه ننگ است که اکنون دنیا و به ویژه رهبران کشورهای اسلامی و عربی با مشاهده اینکه رئیس جمهور آمریکا، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس به تل آویو سفر کرده و خود را همراه با اسرائیل می دانند، اثری از هماهنگی یکسان و تصمیم قاطع از سوی رهبران کشورهای اسلامی- عربی دیده نمیشود. جای شرم اینجاست که حتی رئیس جمهور مصر خروج ساکنان غزه را به مصر ممنوع دانسته و معترف است که آنها باید در صحرای نقب اقامت کنند. یا دولت امارات متحده عربی حماس را جدای از دیگر فلسطینیان دانسته و حملات دفاعی آنها را تروریستی می شناسد. اینها در واقع در راستای سناریویی است که اسرائیل طراحی کرده است. چرا که وزیر دفاع رژیم صهیونیستی علناً بیان داشته است که به تدریج از مساحت ارضی غزه کاسته خواهد شد. در تأیید این ادعا، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در مصاحبه اخیرش بیان داشته است که: “به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها سیاست حذف حماس را در فلسطین پذیرفته‌اند و اسرائیلی‌ها برای آن تلاش می‌کنند.”
نتیجه کلام اینکه، تمام تلاش ها بر اساس سناریو و طرح آمریکا- اسرائیل در حال شکل گیری است. اما باید بدانند که این نقشه ها نتیجه دو سر باخت را خواهد داشت. چرا؟
چون، حضور بایدن در اسرائیل، کمتر از دو هفته پس از حملات حماس تنها برای نشان دادن همبستگی با نزدیک ترین متحد خود در خاورمیانه نبوده، بلکه برای جلوگیری از سرایت جنگ به یک آتش سوزی گسترده منطقه ای است و از ایران و حزب الله واهمه دارد. این ادعایم را ایتامار رابینوویچ، سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن نیز معترف است. او بیان کرده است که بایدن چندین هدف در اسرائیل دارد. از جمله تقویت حمایت از کشور ویران شده جنگ، جلوگیری از تشدید در منطقه و درک چگونگی به حداقل رساندن تلفات فلسطینی ها.
محرمانه بودن این ماموریت و مذاکرات پشت درهای بسته نشان می دهد که بایدن به شدت از محکومیت گسترده اسرائیل توسط افکار عمومی جهانی واهمه دارد. اگر غیر از این بود در کمتر از 24 ساعت پس از انفجار بیمارستان راهی تل آویو نمی شد. با سفر وی هیمنه و جبهه گیری قوی رسانه ای برای در مظان اتهام قرار دادن مقاومت حماس شکل نمی گرفت.
به قول مثل قدیمی، “زمستان تمام می شود و رو سیاهی به زغال می ماند!” سعی کنیم حقانیت را بدون احساسات دریابیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.