اهمیت برگزاری اجلاس جهانی سازمان بین المللی گردشگری ملل متحد از نگاه "عصرآزادی"

کندوان نخستین دهکده گردشگری جهانی ایران

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

هشت روستای ایران از جمله کندوان در آذربایجان شرقی، بیشه در لرستان، میمند در کرمان، سهیلی در قشم، پالنگان در کردستان، قاسم آباد در گیلان، کندلوس در مازندران و ابیانه در اصفهان برای شرکت در این رقابت از سوی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشور معرفی شده بودند که از این بین، روستای کندوان توانست با کسب امتیازها و شاخصه‌ های لازم در جایگاه روستاهای جهانی ثبت شود.
در حقیقت، انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ میلادی توسط سازمان جهانی گردشگری موسوم به UNWTO دنبال می‌ شود که هدف از این اقدام، تبدیل حوزه گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان ساکن در آنهاست.
سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌ بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است که روستای کندوان توانست امتیاز قابل قبولی را از موارد مذکور کسب کرده و به همراه ۷۶ روستای جهانی از ۴۰ کشور دنیا قرار گیرد.
از مزایای انتخاب شدن به عنوان روستای جهانی می‌ توان به معرفی در سطح بین‌ المللی به عنوان نمونه‌ ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی، ارائه گواهی امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دارا شدن فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش، امکان شرکت در رویدادهای مرتبط با توسعه روستایی و گردشگری و در نهایت معرفی کشور صاحب روستا در ابعاد و زوایای مختلف گردشگری اشاره کرد که کاش واقعاً به فکر آینده کندوان باشیم…

◾️ثبت اول

در جریان برگزاری اجلاس جهانی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد موسوم به unwto در شهر سمرقند کشور ازبکستان، نشان نخستین روستای گردشگری جهانی ایران به روستای صخره ای و تاریخی کندوان در آذربایجان شرقی تعلق گرفت.
به بیان بهتر، پرونده روستای کندوان پس از گزینش از بین ۸ روستای داخلی و رقابت با چند مکان گردشگری از کشور های مختلف در نهایت در اجلاس این سازمان با حضور وزرای گردشگری جهان تصویب و نهایی گردید.
در حقیقت، روستای ۷ هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی خود از جاذبه های طبیعی و تاریخی آذربایجان شرقی محسوب می شود که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان، در یک سال اخیر پذیرای ۶۰ هزار گردشگر خارجی بوده و آنها از زندگی ساکنان روستا در میان صخره ها یا همان Kiranها شگفت زده شده اند.
گردشگران خارجی در بازدید خود از روستای کندوان عنوان کرده اند که خانه های این روستای بی نظیر که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم منطقه است که با دست های خود خانه هایشان را خلق کرده اند.
به عقیده محققان و پژوهشگران حوزه تاریخ، قدمت وجود این صخره ها که به کران Karaan یا Kiran معروف هستند به بیش از ۷ هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد که هویت تاریخی منطقه آذربایجان را ثابت می کند و جالب اینکه قبل تر و در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ روستای کندوان به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

◾️ثبت دوم

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز در آیین ثبت جهانی روستای کندوان، به عنوان روستای شگفت‌ انگیز توسط سازمان جهانی گردشگری گفت: موضوع انتخاب بهترین دهکده‌ های گردشگری و نامزد شدن روستای گردشگری از سه سال پیش آغاز شده و امسال سومین دوره خود را با انتخاب ۷۶ روستا از کل کشور به پایان رساند.
علی‌اصغر شالبافیان با بیان اینکه پرونده ۸ روستا از کشور را به این اجلاسیه ارسال کرده بودیم که روستای کندوان از آذربایجان‌ شرقی انتخاب شد افزود: این انتخاب بر اساس معیارهایی از قبیل بررسی معماری بومی، مشارکت مردمی و محلی باقی ماندن اصالت جامع محلی و صنایع دستی و زیرساخت های گردشگری معرفی ظرفیت گردشگری در فضای مجازی است که کندوان همه آنها را یکجا داشت.
وی با اشاره به اینکه روستای کندوان به عنوان تنها روستای برگزیده این دوره بود اضافه کرد: سازمان جهانی گردشگری ۹ شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است که روستای کندوان توانست امتیاز قابل قبولی را از موارد مذکور کسب نموده و در کنار ۶۴ روستای دیگر جهانی قرار گیرد.

◾️ثبت آخر

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم در کندوان گفت: خبر ثبت جهانی روستای کندوان در شبکه جهانی گردشگری، بازنمایی داشته‌ های غنی ما در ابعاد جهانی است که این اتفاق مبارک نتیجه همگرایی و هم‌ افزایی تمام اقشاری است که در معرفی طرفیت‌ های این روستای تاریخی تلاش کرده اند زیرا مردم کندوان ثابت کرده اند که از دل صخره و سنگ، می‌ توان زندگی و عشق را خلق نمود.
مریم جلالی ادامه داد: ثبت روستای گردشگری کندوان، نمایش قدرت خانواده ایرانی است که نشان از بزرگی ماست، تاریخ مردم و سبک زندگی مردم آذربایجان بسیار قوی و دارای سابقه طولانی است و اکنون این امر مهم نمود بیشتر و پررنگ تری به خود گرفت.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی روستای کندوان باید ظرفیت های عشق و گام دوم انقلاب برای ایجاد تمدن نوین را هموارتر کند اضافه کرد: جهان نمی تواند چشم بر توانایی های گردشگری و تاریخ ایران ببندد لذا در خانواده ایرانی به مدد زنان توانمند، غیرت در وجود افراد پرورانده می‌ شود و به دنبال تلاش غیرتمندان این روستای بی‌نظیر، شاهد جهانی شدن آن هستیم.
جلالی تاکید کرد: مدال اولین روستای جهانی ایران بر گردن کندوان است که موجب پیشروی به سوی اقتصاد هویت بنیان خواهد شد که این مهم حاصل هوش و استعداد تاریخی این ملت در کندوان بی‌نظیر است.
بدین ترتیب و فارغ از تمام زیبایی‌ های خارق العاده این روستا که وصف ناپذیر هستند، ثبت جهانی این روستای گردشگری در سطح جهان قطعاً می‌ تواند گام بزرگی در معرفی منطقه آذربایجان به عنوان مقصد گردشگری جهانی و توسعه اقتصاد روستایی آن تلقی شود که وظیفه سنگینی را از این پس بر عهده متولیانی می گذارد که مسئولان آن باید مسئولانه عمل کرده و موجب توسعه همه جانبه این دهکده جهانی شوند نه اینکه دست روی دست گذاشته و تنها به کاغذبازی بپردازند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.