ناترازی گاز در زمستان؛ آیا طرح های دولت کارساز خواهد بود؟

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان – مدیر مسئول

تولید و حفظ اشتغال ظرفیت‌های واحدهای صنعتی برای فعالیت؛ ملزومات مختلفی دارد که یکی از این ملزومات، امکانات زیرساختی ازقبیل برق، آب و گاز است. از آنجا که مصرف روزانه این موارد مانند سایر مواد اولیه تولید برای برقراری شرایط کار حیاتی است، حجمقابل توجه مصرف واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی عمدتا در فصل‌های خاص باعث می‌شود که برای حفظ خدمت‌رسانی به شبکهشهری، تولیدکنندگان از این امکانات محروم و تولید در برخی مواقع سال متوقف شود؛ امری که رکود تولید را موجب می‌شود.

مسئله ناترازی در تامین امکانات زیرساختی مانند برق و گاز، در فصول گرم و سرد سال هرساله به یکی از رویدادهای عادی تبدیل شدهاست. اما با روند صعودی مصرف و فرسودگی شبکه انتقال برق و گاز کشور طی سال‌های اخیر و رشد بیشتر واحدهای تولیدی و جمعیتنسبت به گذشته، امکانات زیرساختی لازم برای ادامه فعالیت تولیدی واحدها مختل شده و گاه باعث می‌شود که نیروی کار ناگزیر دستاز کار بکشد.

با توجه به نزدیکی فصل سرما، پیش‌بینی می شود علاوه بر ناترازی برق ناترازی و کمبود در شبکه گازی طی زمستان هم وجود داشتهباشد به طوری که در سال‌های گذشته برخی از بنگاه‌ها از این مسئله متضرر شدند.

حال گفته می شود دولت تلاش دارد با اجرای هفت طرح ذخیره‌سازی گاز، علاوه بر جبران ناترازی گاز، برای کشور ارزآوری کند.

ناترازی گاز ریشه در سبد انرژی ایران دارد. ۷۵ درصد انرژی کشور از گاز تأمین می‌شود. در نهضت گازرسانی به ۹۸ درصد کشورگازرسانی شد؛ سیاست اشتباهی که همه‌ی دولت‌ها آن را تکرار کردند که با بدمصرفی برخی از مشترکین به ناترازی گاز در کشور دامنمی زند و این موضوع در زمستان به چالش اصلی دولت ها منجر می گردد.

نخستین قربانیان ناترازی گاز، صنایعی همچون پتروشیمی، فولاد و سیمان، کارگاه‌های کوچک، آهنگری‌ها و تولیدکنندگان میلگرد و امثالآن هستند. در فصول سرد، خوراک گازی پتروشیمی‌ها که تنها حدود ۶ درصد است به سرعت محدود یا قطع می‌شود. این در حالی است که حدود نیمی از ارز کشور را پتروشیمی‌ها تأمین می‌کنند. از دیگر دلایل ناترازی گاز در ایران، عدم توسعه‌ی میادین است. بر اساستحقیقی که انجام شده است عدم سرمایه‌گذاری در شبکه گاز طی شش سال گذشته نشان می‌دهد که با این روند، شرایط ناترازی درتولید و مصرف گاز تا سال ۱۴۲۰ ادامه خواهد یافت.

فرآیندها و وقایع حول مسئله تامین زیرساخت‌های گازی نشان می‌دهد که مسئولیت اصلی مدیریت این چالش برای واحدهای تولیدی بادولت است و مجموعه وزارت نیرو، وزارت نفت و شرکت ملی گاز به همراه وزارت کار باید از پیش برای چنین مسئله‌ای برای زمستان آمادهباشند.

دولت با علم به این موضوع برخی میادین را در سال گذشته دوباره توسعه داده و برخی ظرفیت‌های شبکه نیروگاهی تصفیه گاز نیزافزایش داده است. حال باید دید ناترازی گاز در زمستان باز موجب تعطیلی صنایع خواهد شد یا طرح های دولت راه گشا خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.