اهمیت برگزاری نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی ۲۰۲۳ تبریز Tabriz Tourism Expo از زاویه "عصرآزادی"

همه باهم برای توسعه صنعت گردشگری

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۲۶ الی ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۲ میزبان دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری موسوم به Tourism EXPO به عنوان مهم‌ ترین رویداد حوزه گردشگری شمالغرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز تعداد ۱۶۰ غرفه از تمام استان های کشور و نیز تورکیه آخرین دستاوردها، نرم افزارها و سخت افزارهای خدمات مسافرتی و جهانگردی خود را به نمایش گذاشتند و در دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی نیز استان های کشور در قالب ۲۲۰ غرفه انواع محصولات، صنایع دستی و بومی مناطق خود را در معرض نمایش و خرید علاقمندان قرار دادند.
از نکات جالب توجه در این نمایشگاه، علاوه بر ارائه آثار متعدد صنایع دستی و فعالیت های حوزه جهانگردی، استان های کشور انواع غذاها، آداب و رسوم و بازی های بومی، محلی و محصولات عشایری را نیز به نمایش گذاشتند اما جنبه بین المللی آن از بُعد عدم حضور فعالان گردشگری کشورهای خارجی سوال برانگیز بود که احتمالاً از دیپلماسی ضعیف متولیان امر حکایت دارد که این نقص باید در ادوار آتی مرتفع گردد زیرا نمایشگاهی که عنوان بین المللی را یدک می کشد بدون حضور پررنگ فعالان خارجی بی معنی است…

◾️ظرفیت منطقه آذربایجان در حوزه صنایع دستی فوق العاده بی نظیر است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه صنایع دستی ایران در سطح جهان شهرت دارد گفت: از ۴۰۰ رشته جهانی ۲۹۹ مورد آنها متعلق به ایران است و ۱۶ شهر ما ثبت جهانی شده‌ اند و کندوان به عنوان نخستین روستای شاخص گردشگری جهانی ایران در آذربایجان شرقی نیز به ثبت جهانی رسید.
“مریم جلالی”، تبریز را شهر جهانی فرش معرفی کرد و یادآور شد: اسکو، اهر، ممقان و غیره نیز شهرهایی هستند که با صنایع دستی زندگی کرده‌ اند و برای هر بخش توانسته اند نقش و نگار خود را خلق نمایند لذا امیدواریم آذربایجان و به ویژه تبریز بتواند منطقه شمال غرب ایران را پوشش داده و به هاب اصلی و مرکز ثقل صادرات صنایع دستی منطقه تبدیل شود.
وی از ظرفیت فوق العاده آذربایجان در حوزه صنایع دستی ابراز خشنودی کرد و گفت: رشته‌ های مسگری، سفالگری، گِرِه چینی و غیره که اندک اندک از اذهان عمومی رخت می‌ بستند به مدد هنرمندان این حوزه دوباره به چرخه تولید باز می‌ گردند و هنرمندان، صنعتگران و بازرگانان توجه کافی به این حوزه دارند تا بتوان ارزش افزوده ریالی برای پهناور کردن معیشت با عزتی را که از طریق صنایع دستی به وجود می‌آید شاهد باشیم.

◾️توسعه صنعت گردشگری ایران و تورکیه با فعالیت مشترک امکان پذیر است

سرکنسول جمهوری تورکیه در تبریز در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه به “عصرآزادی” گفت: نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز مورد پسندم قرار گرفت زیرا از تورکیه هم شرکت کنندگان زیادی وجود داشت و چند شرکت مسافرتی و جهانگردی به ارائه خدمات گردشگری در سطح منطقه پرداختند که بسیار قابل توجه بود.
چتین تانر Çetin TANER افزود: اینگونه نمایشگاه‌ ها پتانسیل خوبی برای تبادل گردشگران دو کشور محسوب می‌شود به طوری که در نمایشگاه‌ های مشابه در تورکیه هم شرکت‌ های مسافرتی از ایران حضور می یابند که در مجموع می‌تواند ارتباط مناسبی بین دو کشور ایفا نمایند.
وی اضافه کرد: تجربه نشان داده است که فعالیت مشترک و تنگاتنگ شرکت‌ های مسافرتی و جهانگردی دو کشور می‌ تواند موجب گسترش صنعت گردشگری گردد و این نمایشگاه توانست جوابگوی بخشی از این موضوع باشد.
تانر، تجربه را اصل مهمی دانست که می تواند مدنظر فعالیت مشترک دوجانبه قرار گیرد و تاکید کرد: با کار مشترک می توان به توسعه صنعت گردشگری ایران و تورکیه کمک نمود که همانا به بازدید مسافران و گردشگران ایرانی و تورک از جاذبه‌ های توریستی و اقامت در هتل‌ های دو کشور منجر می‌ شود.

◾️تبریزی های اصیل ادامه دهنده راهی هستند که در تاریخ هنری دنیا ماندگار است

یک تولیدکننده و کارشناس هنر – صنعت فرش دستباف تبریز به “عصرآزادی” گفت: یک نوع ساختارشکنی کرده و فرش‌ ها را به صورت نقش برجسته و تک آثار هنری تولید و به تمام نقاط جهان ارائه می‌ کنیم که با رویکرد هنری و نقش و نگارهای اصیل تولید می‌ شوند که هر کدام از آنها معنی و مفهوم خاص خود را دارند.
“یاشار ملفوظی” به عنوان چهارمین نسل از خاندان اصیل ملفوظی که به تولید فرش های زیرانداز مبادرت دارند با تاکید بر اینکه تبریز با فرش‌ های تاریخی خود در موزه‌ های جهان مهد فرش دنیا معرفی شده است افزود: افتخار می‌ کنیم که ادامه دهنده راهی هستیم که در تاریخ هنری دنیا ماندگار بوده‌ اند.
وی با انتقاد از مشکلات فراوان صادرات فرش دستباف تبریز اضافه کرد: متریال‌ های مصنوعی وارد پروسه تولید فرش اصیل شده و تحریم‌ ها و ترانسفر مالی هم بر مشکلات قبلی افزوده‌ اند به طوری که نمی‌توان ارز را برای بازتولید دوباره وارد کشور کرد اما همواره به آینده امیدواریم تا روزی برسد که به سهولت نسبت به ارائه آثار هنری فرش اصیل تبریز به جهانیان اقدام نماییم.
تولیدکننده انحصاری فرش های ابریشمی طرح برجسته با انتقاد از عملکرد ضعیف تشکل های حوزه فرش دستباف تبریز تاکید کرد: وقتی یک تشکل صنفی، کمک حال هنرمند نمی‌ گردد او مجبور می‌ شود به صورت شخصی به حل و فصل مشکلات و انجام امور صنفی خود خارج از فرآیندهای جاری اقدام نماید!

◾️اطلاعاتی درباره جاذبه‌ های گردشگری شهرهای توریست پذیر ایران وجود ندارد

مدیر منطقه ای یک هولدینگ مسافرتی و جهانگردی آناتولی شرقی نیز در این نمایشگاه به “عصرآزادی” گفت: آژانس های مسافرتی وان Van اهمیت زیادی به بازارهای هدف گردشگری ایران قائل می شوند به طوری که در مدت ۱۱ سال اخیر که فعالیت‌ های مستمر دوجانبه مابین آژانس‌ های مسافرتی ایران و منطقه وان صورت گرفته، حدود ۳۷ برنامه ویژه معرفی اکثر شهرهای ایران موسوم به اینفو info انجام داده‌ ایم که هر یک از آنها مابین ۴۴ الی ۲۲۰ نفر را در قالب اکیب شامل بوده است.
جودت اوز گوکچه cevdet ÖZGÖKÇE افزود: علاقه وافری داریم تا خدمات گردشگری به صورت متقابل انجام شده و تنها به اعزام مسافر از ایران به تورکیه محدود نگردد اما متاسفانه آژانس‌ های جهانگردی تورکیه از کشور ایران شناخت کافی ندارند و هیچگونه اطلاعاتی درباره جاذبه‌ های گردشگری شهرهای توریست پذیر ایران در اختیارمان قرار نگرفته است!
وی تاکید کرد: باید این موضوع مدنظر راهنمایان، مسئولان دولتی و مدیران مربوطه ایران قرار گیرد تا من و سایر همکارانم در آژانس‌ های جهانگردی تورکیه بتوانیم برای ورود مسافر به شهرهای شما به صورت مداوم فعالیت نماییم زیرا باید حق یک مجموعه جهانگردی است که با شناخت کامل از مناطق توریستی ایران، گردشگران خارجی را به کشور شما اعزام نماید و اگر اینگونه نباشد عملیاتی نخواهد بود.
بدین ترتیب نمی توان نقش تاثیرگذار انجمن ها و کانون‌ های صنعت گردشگری در توسعه این صنعت را نادیده گرفت به طوری که آذربایجان شرقی با داشتن ۵ کانون و انجمن آژانس داران، هتل داران، راهنمایان گردشگری، واحدهای پذیرایی و مراکز تفریحی و انجمن بوم گردی یکی از استان های پیشرو در حوزه فعالیت های بخش خصوصی در صنعت گردشگری کشور به شمار می رود که در جریان برگزاری نمایشگاه گردشگری نیز از توان و ظرفیت های این کانون ها استفاده گردید تا آنها همیشه در میدان باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.