در جلسه مدیران صنایع تبدیلی منطقه ۳ وزارت جهاد کشاورزی بر تجارت قراردادی در آذربایجان شرقی تاکید شد؛

شبستر قطب صنایع غذایی آذربایجان است

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: جلسه مدیران صنایع تبدیلی منطقه ۳ وزارت جهادکشاورزی در شهرستان شبستر واقع در استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
این جلسه با حضور رحیم مهردادی سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، فرامرز افشانی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان و رئیس کارگروه منطقه۳ مدیران صنایع تبدیلی و غذایی استانها، مدیران صنایع تبدیلی و غذایی استانهای آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و قزوین، محرم آقائی سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان شبستر و وحید کاظم زاده مشاور رئیس سازمان و مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد.

برندهای معروف و قدیمی صنایع غذایی آذربایجان در شبستر مستقر است

سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سعی شده است جلسه مدیران صنایع تبدیلی منطقه۳ وزارت جهاد کشاورزی در شهرستان شبستر بازدیدمحور باشد تا مدیران با ظرفیت ها و مزیت های صنایع تبدیلی و غذایی این استان آشنا شوند.
رحیم مهردادی با اشاره به اینکه استفاده از تجارب استان های دیگر در زمینه صنایع تبدیلی خیلی می تواند مثمرثمر باشد افزود: شهرستان شبستر در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی دارای ظرفیت های زیادی است به طوری که در محصولات مختلف از جمله عسل، مرغ، تخم مرغ و غیره دارای کارخانجات بزرگی بوده و برندهای معروف و قدیمی صنایع غذایی آذربایجان نیز در این منطقه مستقر است.
وی بیان کرد: به همت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در شهرستان شبستر همانند کشاورزی قراردادی، می خواهیم تجارت قراردادی را عملیاتی کنیم لذا ورود و خروج نهاده دامی در این استان تحت عنوان تجارت قراردادی خواهد بود که برای کل کشور می تواند الگو باشد.

پدر شبستری کیک ایران حدود ۵۳ سال قبل کیک را به صورت صنعتی تولید کرد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: این جلسه با هدف بررسی مسائل و مشکلاتی که در بخش صنایع تبدیلی است منعقد شده است تا این مسائل بعد از جمع بندی، از طریق وزارت جهاد کشاورزی یا مجلس حل شود.
فرامرز افشانی افزود: برای حمایت از تولید و توسعه صنایع تبدیلی می بایست راهکارهایی برای حل مسائل این بخش تدوین شود.

مشاور ارشد مدیرعامل کارخانه ارس پر بنیس نیز گفت: شهرستان شبستر در حوزه صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات دارای ظرفیت های زیادی است و برندهای مختلف از جمله فرمند، آی سودا، سن ایچ، تکدانه، درنا، میهن، دومینو، شیرین عسل و غیره همگی در این شهرستان فعالیت دارند.

نورالدین پورموسی قلی افزود: روزانه هزاران نفر نیروی کاری غیر بومی آذربایجان شرقی برای انجام فعالیت کاری به این شهرستان سفر کرده و در شهرک های صنعتی مختلف و کارخانجات صنایع غذایی و تبدیلی فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: اهالی شهرستان شبستر در تهران نیز فعالیت اقتصادی گسترده‌ ای دارند به طوری که ۴ هزار و ۶۰۰ سوپر مارکت در سطح شهر تهران توسط اهالی این شهرستان مدیریت می شوند.
پورموسی تاکید کرد: شرکت ارس پر بنیس متعلق به بیوک رسولوی بنیس است که به پدر کیک ایران معروف است که کیک را به صورت صنعتی حدود ۵۳ سال قبل به همراه پدر و دوستشان برای اولین بار تولید کرده و با برندهای درنا، نیلو و بنیس عرضه نمودند و حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر در این مجموعه ها فعالیت دارند و در مجموعه ارس پر بنیس نیز حدود یکهزار نفر مشغول به کار هستند.
حدود ۳۸ هزار نفر از خارج از شهرستان شبستر در این منطقه اشتغال دارند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر نیز در این جلسه گفت: شهرستان شبستر دارای ۹ شهرک صنعتی بزرگ است اما به غیر از آنها روستاهایی مانند بنیس و علی اکبرلو، خودشان شهرک صنعتی محسوب می شوند.
محرم آقایی به مساحت بخش کشاورزی شهرستان شبستر اشاره کرد و افزود: شبستر ۲۵ هزار هکتار اراضی زراعی و ۱۲ هزار هکتار اراضی باغی دارد که بالغ بر ۱۱ هزار بهره بردار کشاورزی در این شهرستان به فعالیت مشغول هستند.
وی اظهار کرد: شهرستان شبستر در زمینه زراعت، باغبانی، گلخانه و امور دام و طیور دارای۲۰۰ هزار تن تولید سالانه است که سالانه ۳۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این شهرستان فرآوری می شود و علاوه بر محصولات شهرستان شبستر از استان های آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و جنوب نیز محصولات کشاورزی وارد شده و فرآوری می شوند.
آقایی تاکید کرد: از تعداد ۸۲۰ واحد صنعتی که در سطح شهرستان شبستر وجود دارد ۲۰۸ واحد از آنها مربوط به صنایع کشاورزی است که طی آن، حدود ۳۸ هزار نفر از خارج از شهرستان شبستر در این منطقه اشتغال دارند.
وی بیان کرد: خوشبختانه شهرستان شبستر در تولید تخم مرغ، گوشت سفید، آلبالو، هلو و بادام دارای رتبه اول و در فرآوری دارای رتبه اول آذربایجان شرقی است.
شایان ذکر است در حاشیه این جلسه مدیران صنایع تبدیلی و غذایی استان های منطقه ۳ وزارت جهاد کشاورزی از واحدهای مختلف فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در مجتمع کشت و صنعت آذربایجان خاوری تحت عنوان شیرین عسل بازدید کردند.
همچنین بازدید مدیران صنایع تبدیلی و غذایی استان های منطقه ۳ وزارت جهاد کشاورزی از واحدهای فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی شهرستان شبستر نیز صورت گرفت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.