مباحث جذاب نشست شماره ۱۵۹ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

تکریم کارگران شهری  اولویت پارلمان شهری

 عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
یکصد و پنجاه و نهمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید تا در فرصت محدود جلسات هفتگی، بخشی از مسائل جاری حوزه شهری بررسی گردد.
در نشست این هفته شورای شهر تبریز، دو دستور جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات شرکت تازه تاسیس تدبیراندیش، کلی از زمان جلسه را به خود گرفت و موجب گردید تا شهردار تبریز جهت اقناع اعضای شورا در مورد نحوه فعالیت این شرکت توضیحاتی را ارائه نماید.
از نکات جالب توجه جلسه این هفته، گمانی زنی هایی درباره سفر چند ماهه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز به کشور اکوادور در آمریکای لاتین بود که دست به دست می شد و از قرار معلوم، هیات رئیسه شورا نیز منتظر پاسخ قطعی این عضو شوراست.
فریدون بابایی اقدم، این سفر را ماموریت دانشگاهی و فرصت مطالعاتی گسترده در کسوت هیأت علمی سنگر علمی عنوان کرد که پس از جمع بندی او جهت عزیمت به ماموریت در آن کشور، علی القاعده، اسماعیل چمنی عضو علی البدل جایگزین وی خواهد گردید که باید منتظر ماند و تغییر و تحولات ترکیب جدید پارلمان شهری تبریز را مشاهده نمود…
نشست اول
دستور جلسه اول نشست این هفته به بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اصلاح برخی آیتم‌ های دفترچه بهای فصای سبز ۱۴۰۲ شهرداری اختصاص داشت که با اکثریت آرای اعضا به هفته آتی موکول گردید زیرا علی نوای باغبان – عضو شورا – گفت: این لایحه به دلیل همزمانی با همایش سرمایه‌ گذاری بررسی نشده است و باید اجازه دهید هفته آینده آن را بررس کنیم.
احد صادقی دیگر عضو شورا نیز گفت: بحث اول کارگران فصلی و آبیارها بود که افزایش درآمد آنها مورد بررسی گرفت و بحث بعدی کارشناسان فضای سبز بود که سقف دریافتی آنها به قانون کار نیز نمی رسید، بحث سوم نیز تانکرها و مبلغ آیتم‌ های آبیاری با تانکر فضای سبز بود که اگر همت کنیم می توانیم تبریز را از شرّ تانکرهای آبیاری خلاص کنیم که رانت‌ هایی برای خود ایجاد کرده‌ اند.
روح الله رشیدی – نائب رئیس شورا – نیز اظهار داشت:  قبل از طرح این بحث، چهار بار درخواست کرده ایم که گزارشی از عملکرد شرکت تدبیراندیش بدهید، پیش زمینه این لایحه تعدیل، گزارشی از عملکرد شرکت تدبیراندیش است و نحوه افزایش فهرست بها در دفترچه آمده است.
شهردار کلانشهر تبریز در این لحظه تاکید کرد: در شرکت تدبیراندیش اولویت اول ما، ساماندهی نیروی انسانی است و ورود ما به این حوزه، مخاطرات جدی دارد و نباید انتظار داشته باشید شرکتی نوپا در ۶ ماه معجزه نشان دهد!
یعقوب هوشیار توضیح داد: مهمترین مشکل ما، بحث نیروی انسانی بود که دریافتی این عزیزان واقعی باشد اکنون طبقه‌ بندی مشاغل را آغاز کرده ایم ولی هنوز به اتمام نرسیده و گزارش آن بعد از خاتمه ارائه خواهد شد.
وی تاکید کرد: ملاک ما در این شرکت، نیروی انسانی بود و دیگر آیتم ها در مرحله بعدی قرار دارند، در مورد تنظیم نیز ما وارد مقوله‌ ای می شویم که شاید مخاطراتی داشته باشد و البته که بحث کیفی سازی این موضوع برای سال آینده پیش بینی شده است.
هوشیار با اعلام اینکه امسال میزان پرداختی ما به تدبیر اندیش به نسبت سال گذشته خیلی پایین است خاطر نشان کرد: قرار ما این بود که حق و حقوق کارگر به درستی پرداخت شود و در شرکت تدبیر اندیش نیز اشکالاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در لیست بیمه شرکت‌ های فضای سبز، اسامی افراد دیگری را وارد می کردند که جلوی آن را گرفتیم لذا هزاران نفر به این ترتیب وارد مجموعه شده‌اند که باید اشکالات موجود را رفع کنیم و نباید صورت مسئله را پاک کرد.
هوشیار افزود: ۴۴ سال است به نیروی کارگری ظلم کردیم، در این دوره از شورا اما بیشترین بحث رسیدگی به نیروی انسانی اتفاق افتاده است ولی بازهم با نقطه ایده‌ آل فاصله داریم، اشکالات و نواقصی نیز وجود دارد، امسال ساماندهی را حل کرده و سال آینده نیز در کنار این شورا نظام پرداخت یکسان را به مرز ایده‌ آل برسانیم.
شهردار کلانشهر تبریز تاکید کرد: خواهشمندم این مسائل را توضیح دهیم و از طرح برخی مسائل حاشیه‌ ای خودداری کنیم، از تمام زوایا نگاه کنید، شما افرادی دانشگاهی هستید میزان بارندگی در کشور کم است و آذربایجان شرقی در رتبه ۲۹ کشوری قرار دارد، چرا به تاثیر این موضوع در فصای سبز اشاره نمی کنید؟
رئیس شورای شهر تبریز در این لحظه گفت: هیچ‌ یک از اعضای شورا مخالف این قضیه نیستند ولی مباحث شکلی وجود دارد که باید بررسی شوند لذا در افزایش بودجه، بررسی مناقصه انجام یافته و تعدیل موجد باید انجام گیرد پس، بهتر است قبل از انجام مناقصه، این پیش‌ بینی ها را داشته باشیم.
نشست آخر
دستور جلسه دوم به بررسی مصوبه کمیسیون گردشگری، مبنی بر تشکل هیئت امنای عمارت تاریخی شهرداری تبریز اختصاص داشت که سیدکاظم زعفرانچیلر گفت: با توجه به اینکه در شهر تبریز ذخایر فرهنگی زیادی وجود دارد و ابنیه قدیمی نیز جزو این ذخایر هستند، می توان بهره برداری های فرهنگی زیادی از آن انجام داد که متاسفانه در این حوزه عملکرد چندان موفقی نداریم.
وی افزود: بناهای تاریخی متعددی در تبریز به حال خود رها شده و هر چند وظیفه شهرداری نیست اما عمارت تاریخی و فرهنگی ساعت ارتباط نزدیکی با شهرداری دارد لذا بر اساس فیلمهای موجود از زیرزمین تا سقف اشکالات جدی وجود داشت که رطوبت بنا، مصالح غیرفنی که وجود داشت، این نگرانی را به وجود می آورد که ساختمان دچار آسیب جدی باشد.
زعفرانچیلر تاکید کرد: در ماههای گذشته استحکام بخشی پی‌ های عمارت شروع شده و در بحث مرمت نیز امیدوارم با تدبیر شهردار اقدامات خوبی انجام گیرد لذا در مورد خدمات و عمران این ساختمان نیز، مدیریت یکپارچه وجود ندارد برای همین، شورا، شهرداری و خدمات شهری منطقه ۸ هر از گاهی در این حوزه‌ ها ورود می کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما آیین‌ نامه مدیریتی عمارت‌ ها و ابنیه تاریخی را از میراث فرهنگی گرفتیم و مجموعاً به این نتیجه رسیدیم که این عمارات و کاخ‌ ها به صورت هیأت امنایی اداره می شوند زیرا اعضای شورای شهر این عمارت را تخلیه کرده اند.
به گفته او، اگر شهرداری تبریز همت کند می توان تا موعد عید نوروز درب عمارت ساعت را برای گردشگران باز کرد زیرا اکنون در زیرزمین این عمارت کلی هدیه، اموال و اشیای تاریخی وجود دارد که برای نمایش در کل این ساختمان کافی است و برای همین، خواهشمندم تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شده و به صورت جدی پیگیری گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.