در نشست هم‌ اندیشی مدیران اندیشکده‌ها و اعضای شورای راهبردی اندیشکده‌ قفقاز، آناتولی و آسیای میانه‌ دانشگاه تبریز عنوان شد:

توجه به اندیشکده‌ ها اجتناب ناپذیر است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: نشست هم‌ اندیشی مدیران اندیشکده‌ها و اعضای شورای راهبردی اندیشکده‌ قفقاز، آناتولی و آسیای میانه‌ دانشگاه تبریز با حضور رئیس دانشگاه تبریز و مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی برگزار شد.

◾️رژیم صهیونیستی در منگنه‌ ای سخت گرفتار شده است

رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این نشست گفت: در حال حاضر گنجینه‌های ارزشمندی از لحاظ تولید فکر و اندیشه در اختیار داریم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
صفر نصراله زاده ادامه داد: اگر مواجهه‌ درستی با موضوعات مهمی چون قفقاز و غیره داشته باشیم نتایج خوبی را کسب خواهیم کرد و در غیر این صورت به تهدید بزرگی تبدیل خواهد شد.
وی در خصوص ضرورت ایجاد اندیشکده‌ی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه‌ در دانشگاه تبریز نیز اضافه کرد: در دانشگاه تبریز با توجه به رسالت خود، به این نتیجه رسیدیم که باید عالمان و اندیشمندان در یک مجموعه در کنار هم جمع شده و با یکدیگر به تولید فکر و اندیشه بپردازند و در این مجموعه نحوه‌ مواجهه‌ درست را با موضوعات مهم منطقه در دستور کار خود قرار دهند.
نصراله زاده یادآور شد: دانشگاه تبریز با پیشینه‌ ۷۰ ساله در علم، تحقیق و پژوهش و به پشتوانه‌ دانشگاهی که هفت قرن پیش تاسیس شده بود و همچنین اساتید فرهیخته‌ی خود، می‌ تواند در موضوعات مهم منطقه نقش‌آفرینی کند.
رئیس دانشگاه تبریز افزود: همانطور که سال‌های قبل موضوعی مانند کریدور زنگزور مطرح نبود و امروز شاهد این موضوعات هستیم، ممکن است در آینده نیز مسائل جدید دیگری نیز پیش بیاید لذا در حال حاضر بحث غزه مهم‌ ترین موضوع در جهان اسلام است و خوشبختانه افکار عمومی در کل دنیا علیه رژیم جعلی صهیونیستی بسیج شده اند.

◾️دست نیاز مسئولان به سمت اندیشکده‌ها دراز شده است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های آذربایجان شرقی نیز گفت: معمولاً خیلی کم فرصت فراهم می‌شود که افراد صاحب فکر و اندیشه که هر کدام در یک حوزه‌ مشخص فعال هستند، در یک نشست هم‌اندیشی در کنار یکدیگر جمع شوند و متاسفانه همانطور که در علم پزشکی، روانشناسی مغفول واقع می‌شود، فکر و اندیشه نیز در کنار کارهای اجرایی در غربت قرار می‌گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری ادامه داد: اندیشکده‌ ها تلاش می‌کنند تولید فکر و اندیشه را پیش ببرند اما همواره از سوی مسئولان نهادهای مختلف مقاومتی شکل می‌گیرد و فقط زمانی که آن سازمان یا نهاد به بن بست می‌خورد، به یاد اندیشکده‌ ها می‌افتد.
وی با اشاره به جمله‌ای از دکتر داوری اردکانی فیلسوف و اندیشمند ایرانی در خصوص تفاوت “مشکل” و “مسئله” افزود: دکتر داوری اردکانی معتقد است همه‌ ما فقط مشکلات را می‌بینیم و به دنبال مسئله‌ها نمی‌رویم، ما اگر صرفاً به حل مشکلات بپردازیم و مسئله‌ها را نبینیم مشکلات یا به‌ صورت موقت حل خواهد شد یا کلاً به جای حل، پنهان می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در خاتمه تاکید کرد: با توجه به اینکه اکنون اندیشکده‌ها جایگاه ویژه‌ی خود را پیدا کرده و دست نیاز مسئولان به سمت اندیشکده‌ها دراز شده است، اهالی فکر و اندیشه باید این فرصت را مغتنم شمرده و برای حل مسائل مختلف جامعه کمک کنند.

◾️ضرورت توجیه نمایندگی‌های سیاسی نسبت به جایگاه اندیشکده‌ ها

رئیس اندیشکده‌ قفقاز، آناتولی و آسیای میانه‌ دانشگاه تبریز نیز گفت: در طول ۱۲ سال گذشته در موسسه‌ تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه‌ این دانشگاه، کارهای فرهنگی، هنری، ادبی، سیاسی را انجام داده‌ ایم و امروز به این نقطه رسیده‌ایم که در قالب اندیشکده با تولید فکر، اندیشه و محتوا در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها موثر باشیم.
احمد فرشبافیان در تشریح برخی اقدامات انجام شده توسط اندیشکده‌ قفقاز، آناتولی و آسیای میانه‌ دانشگاه تبریز در طول سال‌های اخیر اضافه کرد: از سال ۱۳۹۳ تا روزهای شیوع ویروس کرونا ۱۶ سمینار علمی در کشورهای ترکیه، آذربایجان، قبرس و غیره برگزار کردیم که حدود ۱۶۰ استاد دانشگاه‌ از دانشگاه‌ های استان در این سمینارها شرکت کردند همچنین در این مدت، ۱۵۰ استاد و فعالان رسانه‌ای از کشورهای همسایه به دانشگاه تبریز آمدند و با ظرفیت‌های کشور و استان آشنا شدند.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر نمایندگی‌های سیاسی و فرهنگی ما در کشورهای منطقه نسبت به جایگاه اندیشکده‌ها توجیه نیستند و بهتر است اندیشکده‌ها به فکر ایجاد رسانه‌ اختصاصی و انجام کارهای رسانه‌ای منسجم و مشترک جهت معرفی جایگاه خود در بین مسئولان و تمام مخاطبان باشند.
بر اساس این گزارش، شجاعی مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز، علی بمانی اقبالی عضو مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، شعیب بهمن رئیس موسسه‌ مطالعات جهان معاصر، علیرضا نظیف رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان، احسان موحدیان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، احمد کاظمی پژوهشگر ارشد مسائل قفقاز و اوراسیا، رئیس موسسه‌ فرهنگی آذر آران، مجتبی نظری مدرس حوزه و دانشگاه و حسن گلی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی نیز در این نشست حاضر بودند که علاوه بر تشریح اقدامات انجام شده در حوزه‌ مسایل منطقه، نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل قفقاز و سایر موضوعات منطقه بیان کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.