مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی خبر داد؛

آمادگی تبریز برای اسکان اضطراری ۱۰ هزار نفری در برابر زلزله

مانور زلزله روزهای ۱۷ و ۱۸ دی ماه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی و عملیاتی آذربایجان شرقی برگزار می شود
عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در تشریح سناریوی مانور اسکان اضطراری ۱۰ هزار نفری شهر تبریز که با فرض زلزله ۷ ریشتری انجام خواهد شد گفت: هدف، حساس سازی جامعه و دستگاههای امدادی بوده است نه نگران کردن افکار عمومی، اما در بازه زمانی حساسی قرار داریم و تمرین های امروز رقم زننده آینده مواجهه با حوادث است.
در جلسه کارگروه امداد و نجات و آموزش آذربایجان شرقی، مانور تمام عیار اسکان اضطراری ۱۰ هزار نفری شهر تبریز که قرار است روزهای ۱۷ و ۱۸ دی ماه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی و عملیاتی استان در شهر تبریز برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حمید منجم مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گفت: این مانور بزرگترین مانور اجرا شده در تبریز خواهد بود که یک درصد از جمعیت شهر تبریز را پوشش خواهد داد،
وی با بیان اینکه از زلزله خوی تجربه‌ های موفقی داریم خاطرنشان کرد: اردوگاه اسکان اضطراری یکهزار نفری هریس را در خرداد ماه امسال در ۲۰ دقیقه برپا کردیم که استاندار آذربایجان شرقی آن را بی‌نظیر ارزیابی کرد.
رئیس کارگروه امداد و نجات و آموزش استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سناریوهای موجود و قبلی مواجهه با زلزله جوابگوی شرایط فعلی تبریز نیست اضافه کرد: با فرض زلزله بالای ۷ ریشتر تنها شهرستان‌های جلفا، ملکان، مراغه، میانه و خداآفرین می‌ توانند به تبریز کمک کنند و دستگاه‌های امدادرسان شهر تبریز از مدار خدمت رسانی ۱۰۰ درصدی خارج خواهد شد.
منجم اظهار کرد: با تاکید استاندار آذربایجان شرقی سناریوهای جدیدی با حضور استان‌ های اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان و شهرداری منطقه ۵ تهران به عنوان استان های معین همجوار مورد بررسی قرار گرفته و شهر تبریز پهنه بندی و تمام نقشه ها مخاطرات و موارد لازم در اختیار استان‌ها معین قرار گرفت.
انتظار داریم مجموعه شهرداری در اجرای مانور زلزله پیشرو باشد
فرماندار شهرستان تبریز با بیان اینکه باید بپذیریم که شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی حادثه خیز بوده و هر صد سال زلزله سنگینی رخ داده است گفت: از فرمانده ارتش برای انجام همکاری‌ های لازم در خصوص زمین اجرای مانور تشکر می‌ کنیم اما از شهرداری تبریز گلایه داریم و این گلایه را به شورای شهر انتقال خواهم کرد.
یونس فاتح افزود: در این خصوص تذکر می دهم که اداره کل بحران شهرداری تبریز در هیچ یک از جلسات این مانور تاکنون شرکت نکرده است در حالی که انتظار ما این است که مجنوعه شهرداری در این موضوع پیشرو باشد.
دی با بیان اینکه در زمان جنگ تعبیری بود مبنی بر اینکه هر قدر در زمان آموزش عرق بریزیم در زمان جنگ خون کمتری ریخته می‌شود اضافه کرد: از همه دستگاه‌ های امدادرسان و اجرایی در خصوص اجرای موفق این مانور درخواست دارم تا با  تلاش و همکاری تنگاتنگ، رویداد موفقی در تبریز ثبت گردد.
در پیگیری کاستی های موجود با فرمانداری تبریز همراه هستیم
مدیرکل مدیریت بحران استانداری با تایید و تصدیق گلایه های فرماندار شهرستان تبریز در خصوص برخی دستگاه‌ های اجرایی گفت: مسئولیت شهر تبریز مطمئناً با فرماندار تبریز است و ما در خصوص پیگیری کاستی های موجود با فرمانداری تبریز همراه خواهیم بود.
مرتضی مینویی با بیان اینکه به دنبال کار کلیشه‌ ای نبوده و کارها را با نگرش بلند مدت پیش می‌بریم افزود: در بحث دستورالعمل رویین تن سازی ایران کارخانجات بیش از صد کارگر را احصا کرده ایم.
وی اضافه کرد: در آینده نزدیک با همکاری مرکز اورژانس و جمعیت هلال احمر، پرسنل آنها را آموزش خواهیم داد تا در مواقع بحرانی بازوهای توانمند شهرک‌ های صنعتی در مدیریت بحران باشند.
مدیرکل مدیریت بحران با تاکید بر اهمیت تهیه و تدوین اطلس مخاطرات برای همه شهرستان‌ها یادآور شد: شهر مراغه به صورت پایلوت جهت تهیه و تدوین اطلس مخابرات با رویکرد تولید اپلیکیشن آنلاین و آفلاین با همکاری دانشگاه مراغه انتخاب شده است.
مینویی، هدف از اجرای مانور را مشخص کردن نقاط ضعف و جبران آنها عنوان کرده و افزود: از همکاری و همراهی دستگاههای امدادرسان در طول تصدی مدیریت بحران تشکر می کنم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.