رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

دفاتر اسناد رسمی امین مردم هستند

محمود حسن زاده: با راه اندازی پلتفرم کاتب در آینده نزدیک ثبت اسناد رسمی با سهولت و امنیت کامل انجام خواهد شد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: ثبت سند رسمی نقش زیادی در پیشرفت اقتصادی کشورمان دارد به طوری که رهبر انقلاب نیز در برنامه ششم توسعه به حمایت قضایی از حق مالکیت و سرمایۀ بخش خصوصی و خارجی و توسعه ثبت رسمی و اسناد مالکیت تایید کرده اند.
مطابق قوانین موجود، یکی از مهم‌ ترین وظایف سردفتران اسناد رسمی، تنظیم و ثبت اسناد رسمی است که در برخی موارد نظیر اموال غیرمنقول و نیز پیش فروش آپارتمان ها نیز اجباری است زیرا جلوی فساد را می گیرد.
انگیزه انتخاب ۶ دی ماه به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی، آیه ۲۸۲ سوره بقره است که این تاریخ، دقیقاً دویست و هشتاد و دومین روز سال را شامل می گردد و بر ضرورت کتابت عقود و معاهدات تاکید دارد که همانا وَلْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ…
در حقیقت، تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی فواید بسیاری دار؛ قابل انکار و تردید در محاکم نیست، بدون نیاز به مراجع صالح دادگستری لازم الاجراست، ضریب امنیت معاملات و بالطبع آرامش روحی روانی شخص خریدار یا طرفین معامله را افزایش می دهد…

دفاتر اسناد رسمی فقط برای تنظیم سند نیست

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی معتقد است آیه ۲۸۲ سوره بقره به عنوان بزرگترین آیه قرآن مجید، گویی در قالب یک لوح فشرده مسائل حقوقی را به صورت اعجاز گونه در خود قرار داده و راهنمای بشر امروزی در جامعه مدرن است.
“محمود حسن زاده” در نشست خبری خود با جمعی از اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت سند و مکتوب کردن قراردادها که از سوی پروردگار متعال نیز بیان شده است افزود: از یک قرن پیش حدود ۸ هزار دفتر رسمی در تمام شهرهای کشور مستقر بوده و شهری بدون دفاتر رسمی وجود ندارد.
وی از تنظیم روزانه حدود ۵۰ هزار سند در سطح دفترخانه‌ های کشور خبر داد و اضافه کرد: در آذربایجان شرقی نیز سالانه به طور میانگین ۸۱۰ هزار سند تنظیم می‌شود که دو هزار و ۳۵۰ فقره سند روزانه را در بر می‌گیرد و در تبریز نیز روزانه یکهزار و ۱۵۰ فقره تنظیم سند صورت می گیرد.
حسن زاده با ذکر این نکته که دفاتر اسناد رسمی امروزه علاوه بر ثبت سند، تعدادی از برون سپاری ادارات و دستگاه های اجرایی استان که به آنها واگذار شده است را نیز انجام می‌دهند ادامه داد: صدور اجراییه، امضای الکترونیک، ثبت علائم تجاری و غیره از جمله این تعهدات است.

دفاتر اسناد رسمی دفاتر همچنان امین مردم هستند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان تاکید کرد: اعتماد حاکمیت به دفاتر اسناد رسمی طی پروسه طولانی و فراز و نشیب‌های فراوان به دست آمده است به طوری که مردم در خصوص مسائل خانوادگی و اقتصادی نیز که در حوزه دفاتر نیست از آنها مشاوره دریافت می‌ کنند که اهمیت این مجموعه در بین شهروندان را به اثبات می‌ رساند.
وی با اشاره به اینکه در مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی تعداد ۴۳۵ دفتر اسناد رسمی با حدود ۳ هزار پرسنل به فعالیت می پردازند یادآور شد: بیشترین آنها در تبریز با ۱۹۸ مورد و پس از آن در مراغه، مرند و میانه مستقر هستند.
حسن زاده، از اهمیت به روز رسانی این دفاتر در سال های اخیر همگام با سایر بخش های جامعه و مقتضیات روز سخن به میان آورد و اظهار کرد: اسناد رسمی تا دهه ۷۰ به صورت کاملاً سنتی تنظیم می‌ شد اما در سال ۹۲ ثبت اسناد در این دفاتر به صورت نوین ثبت شده و رفته رفته با تجهیز و تکمیل امکانات، اسناد با دقت کامل تنظیم می گردد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون اثر انگشت از متقاضیان اخذ می‌شود تا شناسایی فرد تشخیص داده شود بیان کرد: پلتفرم کاتب در ماههای آتی راه‌ اندازی خواهد شد تا دریافت خدمات از سوی مردم به راحتی انجام شود زیرا اگر منافع ملی تامین شود توأماً منافع صنفی نیز تامین خواهد شد.

جذب سردفتر جدید باید با نیازسنجی همراه باشد

حسن زاده در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از نحوه جذب سردفتران جدید پرداخت که در روزهای اخیر به یک چالش بزرگ تبدیل شده و گفت: علیرغم اینکه در دفاتر اسناد رسمی، قانون از همه مراتب ارجح‌ تر است اما ممنوع النقد نیست.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ که این قانون در مجلس به تصویب رسید پارلمان نشینان هیچگونه توجهی به نظرات کارشناسی نکردند در حالی که صلاحیت و حساسیت دفاتر رسمی ایجاب می‌کرد که به علت امنیت مالکیت مردم به بی‌ اعتمادی های آتی منجر نشود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی تاکید کرد: این امر باعث شد که امسال قضیه جذب ۹ هزار و ۵۰۰ سردفتر جدید در سطح کشور مطرح شود که ۴۸۶ نفر آنان نیز در مناطق آذربایجان شرقی مستقر خواهند شد در حالی که این تعداد جذب سردفتر با تعداد یک قرن اخیر برابری می‌کند!

باید جذب سردفتران جدید به تدریج صورت می گرفت

حسن زاده خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در جذب سردفتران جدید باید به مسائل اخلاقی، امانتداری، فن و تخصص در سند نویسی و غیره دقت شود ولو اینکه سردفتر جدید، کارشناس یک رشته دانشگاهی مرتبط با این حرفه باشد زیرا تجربه لازم را نداشته و مردم را با مشکل مواجه خواهند کرد.
وی، سردفتران جدید را همکاران این مجموعه دانست و در عین حال اذعان کرد: اما ظرفیت لازم در این صنف وجود ندارد که همانا جذب آنها باید به صورت تدریجی انجام می‌گرفت زیرا عدم تناسب در جذب نیرو، تعادل و توازن صنف را بر هم زده و شاید خسارات و آسیب‌ های اجتماعی را در پی داشته باشد.
حسن زاده، نیازسنجی را آیتم اصلی جذب سردفتران جدید قلمداد کرد که می بایست مورد توجه قرار می گرفت و افزود: به طور مثال، تا پیش از این در خسروشاه ۴ یا ۵ نفر سر دفتر فعالیت می‌کرد که در جذب جدید حدود ۵۰ نفر تقاضای فعالیت در این منطقه را دارند که به طور حتم با نیاز منطقه همخوانی نخواهد داشت.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی در واپسین لحظات کنفرانس خبری خود با جمعی از اصحاب رسانه های استان از پایان سندنویسی عادی یا همان قولنامه در بنگاه‌های املاک خبر داد و گفت: دوران شیوه سندنویسی عادی تقریباً به اتمام رسیده و با اجرایی شدن آن، حق تنظیم قولنامه از مشاورین املاک سلب و انجام آن، غیرقانونی اعلام خواهد شد تا جلوی بسیاری از مفاسد و کلاهبرداری‌ها گرفته شود.
شایان ذکر است به گفته عالی ترین مقام دفاتر اسناد رسمی آذربایجان شرقی، پس از چهار دهه جولان بنگاه های املاک در امر تنطیم اسناد عادی موسوم به قولنامه، بررسی نهایی قانون آن هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی می‌ باشد تا لانه قدیمی فساد رخت بندد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.