مباحث جذاب نشست شماره ۱۶۷ پارلمان شهری تبریز زیر ذره بین "عصرآزادی"

ناحیه محوری راهبرد مدیریت تبریز ۱۴۰۳

 عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکصد و شصت و هفتمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز روز یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲ به ریاست روح الله دهقان نژاد به عنوان نائب رئیس در غیاب شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان و مدیران شهری و البته بدون حضور شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید و عمدتاً مشکلات اجرای لندفیل دفن زباله های شهری مورد بررسی قرار گرفت.
در نشست این هفته، محمدحسن اسوتچی که سابقه نطق های آتشین در ادوار گذشته شورا را دارد در خصوص مسائل کارگری و پرسنلی مجموعه شهرداری به سخنرانی پرداخت و از بی توجهی دستگاه های نظارتی درباره وقوع برخی از مسائل انتقاد کرد و شعارگویی برخی مدیران را تهوع آور خواند.
نکته جالب توجه نشست علنی این هفته شورا، عدم حضور شهردار تبریز بود که مورد انتقاد چند تن از اعضا گردید، به اعتقاد آنها، در دستور جلسه ای که مربوط به مسائل مدیریت پسماند بود می بایست یعقوب هوشیار یا معاون عمرانی وی درباره توضیحات تکمیلی و کلان آن حاضر می شد زیرا حضور مظفر سلیمانی – معاون اداری و مالی او – که هیچگونه صحبتی نکرد کارساز نشد!
نکته جذاب دیگر، غیبت شهرام دبیری – رئیس شورا – بود که مدیریت جلسه توسط روح الله دهقان نژاد نائب رئیس جوان شورا انجام گرفت و او با تسلط بر جلسه، دقیقاً در ساعت ۱۱ که تایم قانونی جلسه به اتمام می رسد “ختم جلسه” را اعلام کرد و نشان داد که برای یک بار هم که شده، می توان جلسه را در زمان مقرر به پایان رساند…

قضیه لندفیل ها از زبان خانم مدیرعامل

در ابتدای نشست این هفته که قرار بود گزارش پروژه لندفیل های مرکز دفن مهندسی، بهداشتی پسماند و توسعه تصفیه خانه شیرابه حاصل از پسماندهای شهری از سوی شهردار ارائه شود به علت غیبت او، توضیحات لازم از سوی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند انجام گرفت.
حبیبه هراتی در این خصوص گفت: پروژه لندفیل های شهر تبریز از جمله بزرگترین لندفیل های کشور هستند که در دست احداث بوده و تمام نکات لازم در خصوص ممانعت از خروج شیرابه پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه لندفیل پسماندهای شهری تبریز در ۵ سلول طراحی شده است افزود: سلول شماره یک در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده و از سال ۹۷ پذیرش زباله صورت نمی گیرد و به مرکز دفن قدیمی هدایت شده و سلول شماره دو با ظرفیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب برای ۴ سال آینده جوابگوی شهر تبریز خواهد بود.
هراتی با اشاره به اینکه سلول‌ شماره ۲ آماده بهره برداری است و ۵ بهمن به بهره برداری می رسد ادامه داد: در کنترل شیرابه‌ ها، چند لایه شامل خاک رس، ژئومنبرند، تکستال و لایه زه‌ کش بعد از لوله گذاری و کار شده و انتقال شیرابه به صورت عرضی به انتهای سلول شماره ۲ هدایت شده و از آنجا به حوضچه‌ های تبخیر هدایت می گردد.

نظرات روسای کمیسیون های کاربردی شورا

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه برای ارائه گزارش بیشتر حضور معاون عمرانی شهردار ضروری بود تا درصد پیشرفت پروژه، درصد تحقق بودجه و نیاز آتی آن مشخص شود گفت: در موضوع پسماند، دفن مهندسی و بهداشتی و کنترل شیرابه آن یکی از چالش های اکثریت شهرهاست لذا در حال حاضر در زباله‌ گاه قدیمی دفن داریم و شیرابه به حوضچه‌ های تبخیر هدایت می شوند.
احد صادقی با ذکر این نکته که شهرداری چند سال است که ورود جدی در این حوزه داشته و در کنار دفن، موضوع اساسی کنترل شیرابه زباله را مدنظر قرار داده است افزود: سوال این است که شیرابه لندفیل شماره ۲ به کجا هدایت می شود حوضچه قدیمی؟ یا محل جدید؟ و موضوع بعدی، تصفیه شیرابه است که نیاز است توصیح بیشتری برای روند احداث تصفیه خانه و غیره ارائه شود و اینکه سیستم نگهداری تصفیه خانه به چه شکل خواهد بود؟
سیدکاظم زعفرانچیلر دیگر عضو شورای شهر نیز با اشاره به اینکه شهرداری در خصوص ترمیم پروژه های نیمه کاره ادوار گذشته قدم های بزرگی برداشته است گفت: اما با این حال، شیرابه باکس های زباله در سطح خیابان های شهر جاری می شود زیرا بسیاری از باکس‌های شهری چرخ ندارند و حمل و نقل آنها با مشکل روبرو می گردد.
وی با ذکر این نکته که در بسیاری از معابر مرفه شهر، باکس های زباله به صورت زیرزمینی تعبیه شده است افزود: باید مطالعه‌ های تخصصی برای زیرزمینی شدن باکس‌های پیرامون معابر گردشگری از جمله مقبره‌ الشعرا و یا سایر مسیرها نیز در دستور کار قرار گیرد.

اهمیت ناحیه محوری از زبان کارشناس شورا

در بخش دیگری از تایم نشست علنی این هفته، گزارش عملکرد شهرداران نواحی مناطق دهگانه و اثرات مدیرت شهری مبتنی بر ناحیه محوری توسط بابایی اقدم – رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز – ارائه گردید.
فریدون بابایی اقدم گفت: بررسی لایحه شهرداری تبریز مبتنی بر تجویز اصلاح هندسی و جابجایی خیابان ۴۵ متری انقلاب و طرح اتصال آن از طریق ایده لو به پاسداران و اتصالات میانی آن بررسی شده است لذا از تعداد ۳۶ ناحیه شهرداری و حریم مصوب شورای شهر تاکنون ۲۲ شهرداری ناحیه و ۴ شهرداری حریم در سطح مناطق شهرداری ایجاد شده است.
وی افزود: در مناطق شهرداری در خصوص نمودار و چارت سازمانی، شرح وظایف، اختیارات شهرداری های حریم و نواحی حقوق و مزایای پرسنلی شهرداران نواحی و حریم وحدت رویه وجود ندارد و شهرداران منصوبی اغلب در مناطق با حفظ سمت قبلی به این پست منصوب شده و ضمن انجام وظایف اداری و سازمانی پست قبلی به طور ضمنی به عنوان شهردار ناحیه نیز انجام وظیفه می کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای ششم اضافه کرد: طبق نتایج بررسی عملکرد مناطق، شهرداران مناطق عموماً در ارتباط با این طرح توجیه نشده و اطلاعات و آگاهی کافی در ارتباط با اهداف جزئیات و مراحل اجرای طرح ندارند که این امر باید مدنظر قرار گیرد.

نظر معاون شهردار درباره ناحیه محوری ۱۴۰۳

در این لحظه، معاون هماهنگی امور مناطق شهردار تبریز با اشاره به اینکه شهرداری منطقه دو، ۱۱ نفر در ناحیه دو و ۱۸ نفر در ناحیه دو نفر را مستقر کرده است گفت: برخی از ساختمان های شهرداری، استاندارد یک ناحیه نیست و بحث ساختمان در بودجه امسال و سال آینده نیز مشخص شده است.
سیاوش فتح اللهی افزود: در منطقه چهار نیز ۴ ناحیه وجود دارد ولی مشکل ساختمان وجود دارد و ضروری است تا در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود و یا اینکه ملک اجاره ای گرفته شود اما در منطقه ۵ مشکل ناحیه وجود ندارد و در منطقه ۶ نیز دو شهردار ناحیه وجود دارد و بقیه دو ناحیه، مشکل نیروی انسانی وجود دارد، در منطقه ۷ نیز هر چهار ناحیه راه اندازی شده است.
وی با ذکر این نکته که در منطقه ۸ دو ناحیه وجود دارد که هر دو ناحیه در ملک شهرداری مستقر بوده و با فعالیت مناسب، نیازمند حمایت هستند خاطرنشان کرد: در منطقه ۱۰ نیز سه ناحیه وجود دارد که ۵۰ نفر نیرو داشته و هر سه ساختمان نیز متعلق به ملک شهرداری می باشد.
به گفته فتح اللهی، در نواحی تبریز استارت ناحیه محوری کلید خورده و پیشرفت فیزیکی متفاوت دارند و این مورد به دلیل عدم آشنایی معاونت هاست که مقرر شده است شیوه نامه ای ببن معاونان شهرداری اجرا شود تا از سال آینده، ناحیه محوری به اولویت اصلی شهرداری تبریز در امور شهری تبدیل گردد.

بخشی از نطق عضو همیشه خبرساز شورا

نطق میان دستور نشست شورای ششم شهر تبریز نیز به محمدحسن اسوتچی عضو ادوار شورا اختصاص داشت که طبق معمول، خبرساز بوده و با صدای گیرا و بلند به سخنرانی پرداخت و از عدم حضور شهردار در جلسه علنی و رسمی شورا گلایه کرد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری باید به وضعیت سرویس های بهداشتی سطح شهر رسیدگی کند افزود: در روزهای اخیر به یکی از سرویس های بهداشتی رفتم که متصدی آن در داخل سالن دستشویی نشسته بود، در حالی که در مقابل ساختمان امکان نشستن وجود داشت و البته نه آب گرم داشت و آن مسئول بیچاره هم با یک اِلِمنت، خود را گرم می کرد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به تزویر و اظهارات شعارگونه برخی از افراد مسئول واکنش نشان داد و افزود: بسیار تاسف آور است که همیشه در مورد شهید مهدی باکری سخن می گوییم و در کنگره سرداران شهید، رشادت و مسئولیت پذیری ایشان را اظهار می کنیم اما یک قطره از پیام های آقا مهدی را در سطح شهر اجرا نمی کنیم.
اسوتچی با ذکر این نکته که هر سازمان، مشتریان داخلی و بیرونی خاص خود را دارد اضافه کرد: پرسنل جزو مشتریان داخلی آن مجموعه است اما پرسنل ما به طُرق مختلف و گاهی به صورت عمدی به جان همدیگر می افتند، انگار کارکنان داخلی شهرداری اعم از قراردادی، رسمی، کارمعین و غیره با همدیگر جنگ داخلی دارند و در مورد میزان دریافتی و تشویقی و امثال آن درگیر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.