سهم هزینه های دولتی در شهرداری استانبول ۷۵ درصد و در شهر تبریز ۱/۵ درصد است

۷۵ درصد ترافیک تبریز در محدوده ۳ درصدی تبریز
ضرورت ارتقا تاب آوری سازمانهای شهرداری کلانشهر تبریز

عصرآزادی آنلاین

در نشست کمیته‌ی مدیریت شهری خانه توسعه آذربایجان مهندس اردشیر جوادی از کارشناسان راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: دولت در عمران و آبادانی کلانشهر های ایران خود را کنار کشیده است و آبادانی شهرها به خدا سپرده شده است.

وی گفت: در ترکیه سهم دولت برای هزینه های توسعه و سازندگی شهرهای بزرگی چون استانبول، ازمیر و آنکارا ۷۵ درصد است در حالی که در کلانشهرهای ایران سهم دولت کمتر از ۳ درصد است و متأسفانه در برخی از کلانشهرها از جمله تبریز در برخی سال ها سهم دولت در تأمین هزینه های سازندگی این کلانشهر حتی به ۱/۵ درصد هم نمی‌رسد.

این کارشناس رسمی دادگستری افزود: معضل ترافیک و راه‌بندان در برخی از محدوده های مرکزی شهر تبریز، نگران کننده است و نتایج تحقیقات و بررسی های میدانی نشان می‌دهد که ۷۵ درصد ترافیک تبریز در محدوده ۳ درصد این شهر بزرگ رخ می‌دهد.

وی گفت: آلودگی هوای شهر تبریز نیز معضل بزرگی است و یکی از راه های کاستن از آلودگی، علاوه بر کنترل مازوت سوزی، توسعه درخت کاری و جنگل کاری در داخل و خارج این شهر بزرگ است.

وی گفت: در توسعه فضاهای سبز و درختکاری با اینکه تبریز در منطقه کوهستانی قرار گرفته ولی متأسفانه از کمبود درختکاری و فضای سبز به ویژه در محدوده مرکزی شهر رنج می‌برد.

دکتر مجید بهشتی روی، کارشناس رسمی دادگستری و استاد شهرسازی دانشگاه های تبریز نیز با اشاره به اینکه برای فائق آمدن به معضلات بی‌شمار شهری به اندازه تبریز باید از همه امکانات ملی و محلی سود جست چرا که در ایام روز نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت ۴ میلیونی آذربایجان شرقی در مرکز استان به سر می‌برند. بنابراین باید زیرساخت های تبریز هر روز نسبت به روز گذشته توسعه یابد و این امر مهم علاوه بر جذب اعتبارات ملی، کارکنان و کارشناسان متخصص و کاربلد را می‌طلبد و متأسفانه شهرداری کلانشهر تبریز با وجود بیش از ۱۵ هزار کارمند رسمی و غیررسمی از کمبود کارشناسان متخصص و کاردان در بدنه خود رنج می‌برد.

مجید بهشتی روی افزود: بخشی از معضل ترافیک تبریز نیز قابل حل است به شرطی که دستگاه های مربوطه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی، شهرداری تبریز و مردم در طرح های ترافیکی برای بهبود وضعیت موجود با هم مشارکت و همکاری کنند.

دكتر مسعود برزگر جلالي از مديران پرسابقه شهرداري تبريز نیز در اين جلسه با بيان اينكه شهرداري فضاي مناسبي براي خدمت رساني و ايجاد رفاه براي شهروندان است و در صورت هدايت صحيح امور از سوي شوراي شهر، شهرداري مي تواند، ايفاي نقش نمايد.

مدیر مسئول ساقی آذربایجان در ارتباط با تاب آوري شهري، بر لزوم ارتقاي تاب آوري سازمانهاي خدماتي تاكيد و عنوان کرد، شهرداري تبريز از حيث امكانات و تجهيزات امداد و نجات در شرايط نامناسبي قرار دارد. براي مثال در زمينه خودرو نجات تنها ٢ دستگاه خودرو نجات در سطح شهر تبريز و استان آذربايجان شرقي براي مقابله با سوانح وجود دارد. كه بسيار ناچيز مي باشد و نشان از ضعف تاب آوري تجهيزاتي سازمان هاي خدماتي استان و شهر تبريز مي باشد.

در این نشست خانم دکتر هانیه یوسفی شهیر که اخیرا کتاب تاب آوری کاربری های ویژه کلانشهر تبریز را در برابر مخاطره زمین لرزه با همکاری دکتر محمدرضا پورمحمدی استاد مدیریت شهری دانشگاه تبریز به رشته تحریر درآورده است در سخنانی به بررسی بخش های مهم این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب ضمن بررسی وضعیت کنونی کاربری‌های ویژه کلانشهر تبریز، بدنبال تبیین فرآیندی علمی و  سیستمی جهت بهبود و افزایش توانمندی و تاب‌آوری این کاربری ها (شامل کاربری‌های امدادرسان، اتاق بحران، بیمارستان‌ها، مخازن آب و سوخت، شبکه‌های ارتباطی و…) در مواجهه با مخاطره زلزله است و این امر مهم در کلانشهر تبریز که شهری زلزله خیز در طول تاریخ بوده، باید مدنظر مدیران شهری و استانی قرار گیرد تا بدین وسیله توجه مدیران شهری را به سمت نگرش سیستمی هدایت نماید که ضمن وقوف به ضرورت و اهمیت تاب‌آوری این کاربری‌ها، اقدامات لازم را در زمان مناسب قبل از وقوع زلزله را معمول دارند.

گزارش روابط عمومی خانه توسعه آذربایجان حاکی است علاقه مندان، پژوهشگران و دانشجویان جهت تهیه کتاب حاضر، می‌توانند از قسمت انتشارات سایت مرکز پژوهش های شورای کلانشهر تبریز به آدرس:
/http://rctbz.tabriz.ir اقدام نموده یا با شماره همراه 09148866074 تماس حاصل نموده و کتاب مذکور را تهیه نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.