آنچه در دیدار اعضای هیئت مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز با خبرنگاران گذشت؛

خیرین تبریزی معماران شهر بدون گدا هستند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: تا به حال از خود پرسیده اید که چرا تبریز شهر بدون گدای ایران است؟ جواب ساده است؛ زیرا این شهر تاریخی یک موسسه خیریه خوشنام تحت عنوان “حمایت از مستمندان” دارد که مردم نهاد بوده و از سال ۱۳۵۱ خورشیدی به همت زنده یاد ستار زعفرانی، موجب حفظ آبروی اجتماعی آذربایجان شده است.
در حقیقت، هر شهروندی که در سطح شهر تبریز، متکدی یا همان گدا مشاهده کند به او کمک مالی نمی کند تا علاوه بر بدآموز شدن او، چهره شهر نیز کریه جلوه داده شود بلکه با این موسسه تماس می گیرد تا خیرین موسسه حمایت مستمندان به شناسایی، جمع آوری و تکریم مستمندان واقعی بپردازند.
از سوی دیگر، در انواع مراسم ختم و نکوداشت ها و غیره، شهروندان به جای هزینه خرید دسته گل با هزینه های گزاف، این مبلغ از طرف اهدا کننده، خرج افراد نیازمند شده و توسط یک تابلوی تسلیت یا تبریک و تشکر، این هزینه کرد به خانواده موردنظر اطلاع داده می شود… به همین سادگی.
تعدادی از اعضای هیئت مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز روز اول اسفند ۱۴۰۲ به منظور تشریح عملکرد و حمایت‌ های این نهاد مردمی از نیازمندان، با تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های گروهی آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو نمودند.

◾️سالانه ۶۰۰ مورد جهیزیه برای نوعروسان خانواده های تحت پوشش اهدا می‌ گردد

نائب رئیس هیئت مدیره موسسه حمایت از مستمندان تبریز با اشاره به نیم قرن سابقه فعالیت این موسسه خیریه، هدف آن را مبارزه با تکدی گری دانست و گفت: خیرین تبریزی در جهت برخورد منطقی با این پدیده، تامین کننده معاش نیازمندان هستند و موسسه از سال‌های دور با این محوریت فعالیت کرده است.
“محمد ابراهیم علمی غیاثی” افزود: خانواده‌هایی که درآمد پایدار ندارند از سوی کارشناسان این موسسه شناسایی شده و معیشت آنها در تمام زوایا مانند پرداخت مستمری، هزینه‌های مسکن، دارو و درمان کامل، تحصیل و غیره تامین می‌گردد.
وی با ذکر این نکته که معمولاً سالانه ۶۰۰ مورد جهیزیه برای نوعروسان خانواده های تحت پوشش اهدا می‌گردد اضافه کرد: قرار است طبق روال هر سال، روز جمعه جاری همایش ویژه‌ ای در راستای گزارش کارکرد موسه به خیرین و عموم شهروندان برگزار شود.
غیاثی با اشاره به اینکه در آستانه سال جدید و در ۵ هفته متوالی به ۴ هزار نفر از نیازمندان اقلام مصرفی عیدانه تقدیم گردیده است تاکید کرد: برای ماه مبارک رمضان نیز علاوه بر مددجویان تحت پوشش، به تعدادی از مددجویان سایر خیریه‌ها نیز افطاری و اقلام مصرفی اهدا می‌ گردد و تمام نیازهای حدود ۳۵۰ نفر در قالب ۱۸۰ خانوار از ایتام نیز از سوی موسسه خیرین موسسه تامین می‌ شود.

◾️خیریه حمایت از مستمندان تبریز به تمام جوانب زندگی نیازمندان وارد شده است

عضو هیئت مدیره و خزانه دار موسسه حمایت از مستمندان تبریز نیز از برخورد این موسسه با دو معضل اجتماعی خبر داد و گفت: مبارزه با تکدی گری که نام تبریز را در سطح کشور پرآوازه کرده و آرامش را به جامعه تزریق کرده است و دیگری، مدیریت فرزانگان که همانا سالمندان نیازمند بالای ۶۰ سال از حمایت های این موسسه برخوردار می‌ شوند.
“محمدصادق میدقالچی” افزود: جمعاً یکهزار و ۳۰۰ نفر از افراد مسن و سالمند از لحاظ تامین ارزاق، معیشت، مسکن و دارو و درمان مورد حمایت قرار می‌ گیرند که برای اجرای آن حتی در بدنه دولت نیز امکاناتی در این حد و اندازه وجود ندارد به طوری که آنها در خانه خود مورد تکریم قرار می‌گیرند.
وی اضافه کرد: دولت در راستای اجرای برنامه پنجم قرار بود موضوع برون سپاری را انجام داده و موسسات مربوطه را در اجرای مشارکت دهد اما از لحاظ کیفی در مرتبه پایین تری قرار گرفت و نتوانست آن را تحقق بخشد در حالی که موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز به تمام جوانب زندگی نیازمندان وارد شده و بدون دریافت ریالی از دولت، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانواده را از خدمات مستمر خود بهره مند می سازد.
میدقالچی از اضافه شدن ورود نیازمندان واقعی به صورت ماهانه به چرخه خدمات دهی موسسه حمایت از نیازمندان تبریز خبر داد و یادآور شد: هر ماه به صورت نیازمندان معیشتی افزون‌تری وارد چرخه این موسسه وارد می‌ شوند که حدود ۷۰۰ پرونده از طریق سازمان بهزیستی و یکهزار و ۲۰۰ پرونده از کمیته امداد نیز به صورت همزمان وارد چرخه خدمات معیشتی موسسه خیریه حمایت از مستمندان قرار می‌گیرند که آن هم به دلیل مکفی نبودن حمایت‌های سایر موسسات خیریه حکایت دارد.

◾️خیرین بااصالت تبریزی موسسه خیریه معماران اصلی شهر بدون گدا هستند

فعال اجتماعی و دبیر همایش سالانه موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز گفت: این موسسه خیریه قبل از ثبت رسمی خود در سال ۵۱ در حجره‌های بازار تاریخی تبریز به حمایت از نیازمندان می‌ پرداخت لذا خیرین بااصالت تبریزی این موسسه، معماران اصلی شهر بدون گدا هستند که با برگزاری یک همایش ویژه‌ در راستای معرفی این موسسه برگزار خواهد شد.
“حسین رشیدی” عمده هدف این موسسه را معرفی متکدیان عنوان کرد و افزود: زیرا تبریز جهت حفظ لقب شهر زندگی در ایران به مشارکت جوانان و زنان خیر نیاز دارد و باید به شهر بدون معتادان نیز تبدیل شود لذا از شهروندان درخواست داریم به جای کمک مالی به متکدیان، آنها را جهت حمایت به ما معرفی نمایند تا برند شهر بدون گدای ایران کماکان برای تبریز حفظ گردد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون یکهزار و ۶۴۷ مورد مدیده تکدی گری به موسسه گزارش شده است یادآور شد: با رسیدگی به یکهزار و ۴۱۳ مورد از آنها مشخص گردید که یکهزار و ۱۹۷ نفرشان ساکن شهرستانها بوده و ۲۳۴ نفر نسبت به ترک محل اقدام کردند، ۲۱۴ نفر آنها برای اولین بار به تکدی گری می پرداختند، ۱۴۷ نفرشان به خانواده های خود تحویل داده شدند و ۱۷۴ نفرشان نیز به پذیرش موسسه حمایت از مستمندان درآمدند.
رشیدی با ذکر این نکته که عدم حمایت شهروندان از گداها باید به یک فرهنگ تبدیل شود تاکید کرد: کسانی که در متکدی گری برای دومین یا سومین بار دستگیر شوند به نیروی انتظامی معرفی می شوند، اگر هم برای چهارمین بار دستگیر شوند به دادسرا معرفی می‌گردند.
نائب رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر آخرین وضعیت شناسایی متکدی های وارداتی به ویژه از کشورهای فقیر همسایه شرقی نیز توضیح داد: حدود ۱۹۰ نفر از اتباع پاکستانی که از طریق یک باند مخفی با مدیریت از شهر زاهدان هدایت می‌شدند در منطقه صوفیان آذربایجان شرقی به صورت کاملاً پنهانی و سیستماتیک اقامت داشتند که هر روز اعضای آن با مدیریت منظم در سطح شهر تبریز به گدایی و درآمد میلیونی می‌ پرداختند که با توجه به ضوابط قانونی، این باند دستگیر و منحل گردید.
شایان ذکر است در این جلسه که در محل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز برگزار گردید محمد ابراهیم علمی، محمدصادق متقالچی و حسین رشیدی حضور داشتند و طی آن، اصحاب رسانه های استان از بخش های مختلف این مجموعه مردمی و اصیل بازدید کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.