اهمیت کارکرد بیمه های تجاری در رشد اقتصادی آذربایجان شرقی از زاویه "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی در تکاپوی تعامل بیمه با تجارت

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی یک استان صنعتی است که خصوصی‌ ترین بخش صنعتی کشور هم به شمار می رود به طوری که بخش قابل توجهی از صنایع این استان توسط بخش خصوصی واقعی اداره می‌شود و نیاز دارد تا مشکلات بیمه ای بخش صنعت و تجارت این منطقه مرتفع گردد.
فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی می گویند بازار به‌ سمت مشتری‌ مداری در حال حرکت است و هر کسی که خدمات بهتر به قیمت مناسب‌تر ارائه دهد، موفق‌تر خواهد بود لذا تفویض اختیارات بیشتر به مدیران استانی بیمه ها به‌ منظور تسهیل و تسریع ارائه خدمات به بیمه‌شدگان این استان بسیار ضروری است.
صنعت بیمه در آذربایجان شرقی جایگاه ویژه‌ای دارد و همواره حامی بخش خصوصی و صنعت بوده و علیرغم اینکه نگاه اغلب فعالان اقتصادی آذربایجانی به بیمه‌ها همانند یک شریک کاری بوده است اما، آنها از شرکت های بیمه می خواهند با واحدهای تولیدی این استان، به‌ عنوان شریک تجاری رفتار کرده و اعتبار ویژه‌ای برای صاحبان صنایع در نظر بگیرند…

◾️بیمه اول

آذربایجان شرقی از قدیم الایام به عنوان نبضی مهم اقتصادی ایران و در شاهراه تجارت جهانی در مبادلات تجاری قرار داشته و با وجود ظرفیت‌های بالای تجاری، صنعتی و معدنی همواره در این عرصه حرفی برای گفتن داشته است.
تجار و صادرکنندگان آذربایجانی توانمندی زیادی دارد که در هر شرایطی با دور زدن تحریم‌ها راهی برای برون رفت از مشکلات یافته اند ولی در این میان برخی از مشکلات در این بخش از جمله بیمه های تجاری، تولیدکنندگان این استان را سردرگم کرده و به جای تمرکز بر روی توسعه صادرات، به دنبال رفع موانع داخلی و مشکلات کلیشه ای هستند.
رئیس خانه صمت آذربایجان‌ شرقی با ابراز ناخرسندی از نبود راهنمایی‌های دقیق، به‌ هنگام صدور بیمه‌ها معتقد است نبود اطلاعات کافی در این زمینه بسیاری از کارفرمایان را با مشکل مواجه ساخته است.
مهدی امینی به ماده ۶۶ قانون بیمه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی کارفرمایان در این زمینه طولانی بودن مراحل رسیدگی به خسارات و حوادث ناشی از کار برای کارگران است که کارفرما موظف می‌شود پس از طی مدت طولانی و بر اساس آخرین نرخ، هزینه را پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه فعلاً فرانشیز در حوزه درمان معنی ندارد خواستار لغو اخذ فرانشیز توسط بیمه‌ها شد و اضافه کرد: بسیاری از صنعتگران قدیمی آذربایجان با برخی از بیمه ها همکاری می‌کنند اما با این حال، مشکل در اینجاست که هزینه درمانی برخی بیمه ها ۳۰ درصد نسبت به سایر بیمه‌ها بیشتر است و همکاری‌‌ واحدهای تولیدی با صنعت بیمه را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

◾️بیمه دوم

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در دیدار اخیر خود با رئیس بیمه مرکزی ایران بر ضرورت ورود بیمه‌های کشور به حوزه تجارت تاکید کرد و گفت: بیمه‌ها نقش مهمی در بحث امنیت سرمایه‌ گذاری دارند و سرمایه‌ گذاران می‌توانند در قالب پوشش بیمه‌ ای، با فراغ خاطر برای جامعه تولید ثروت کنند.
یونس ژائله بر ضرورت ورود عاملانه و فعالانه بیمه‌ها به حوزه واردات و صادرات تاکید کرد و افزود: زمانی که مجموعه‌ یا شخصی ریسک سرمایه‌ گذاری را به‌ خصوص در حوزه بین‌ المللی می‌پذیرد، نیازمند تضمین معتبر است چرا که سرمایه‌گذار نمی‌ تواند به‌ تنهایی تمامی ریسک‌ها را بر عهده بگیرد.
وی اضافه کرد: در تمام نقاط جهان شرکت‌های بیمه در این زمینه به‌ صورت تخصصی فعالیت داشته و مدیریت ریسک می‌کنند اما ایران جزو کشورهای با ریسک بالا در حوزه تجارت است و لذا سازمان‌های بیمه‌ای کشور ما در مقاسیه با کشورهای همتراز از نظر جمعیتی عقب‌ مانده‌اند بنابراین خلاء نبود بیمه‌ها در حوزه تجارت بین‌الملل در کشور ما کاملاً محسوس است و نیاز به حرکت جسورانه داریم.
ژائله بر لزوم تدوین برنامه مشخص در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای تاکید کرد و یادآور شد: بیمه‌ها باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و با الگوبرداری از کشورهای موفق، طرح‌های جدید ارائه دهند و یکی از وظایف سازمان‌های بیمه‌گر بزرگ نیز، توسعه تجارت بین‌ الملل است.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز، خواستار تسریع فرآیند رسیدگی به پرونده‌‌ها در سازمان‌های بیمه‌ای شد و اظهار کرد: تاخیرهای صورت گرفته از سوی بیمه‌ها با توجه به شرایط عدم ثبات نرخ ارز در کشور، منجر به وارد شدن خسارات زیادی به شرکت‌های تولیدی می‌شود در حالی که بیمه‌ها موظف هستند در کمترین زمان ممکن به تعهدات ذاتی خود عمل کنند.

◾️بیمه آخر

اغلب مردم احتمالاً فکر می کنند که کارکرد بیمه ها این است که اگر به موجب اتفاقی ضرر مالی ببینیم بیمه برای جبران آن خسارت به کمک ما می‌آید، این‌ها درست است اما همه آن نیست.
در حقیقت، نقش صنعت بیمه در اقتصاد استانهای صنعتی همچون آذربایجان شرقی بسیار فراتر از این است؛ صدها هزار نفر که در این استان و سایر مناطق مشابه کشور شاغل‌ هستند و سهم عظیم این صنعت از مالیات و تولید ناخالص ملی کشور‌ بسیار مهم بوده و می توان ایمنی و امنیت، ثبات اقتصادی و مالی و توسعه را در آن خلاصه کرد.
یک کارشناس حوزه اقتصادی در آذربایجان شرقی معتقد است فرهنگ بیمه و ضریب نفوذ بیمه در این استان در سطح قابل قبولی نبوده و نیاز است که صنعت بیمه بیش از این در جامعه و به خصوص بخش هایی همچون صنعت و کشاورزی این منطقه تبیین شود.
داود بهبودی افزود: تلاش برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در آذربایجان شرقی اقدام ارزشمندی است که در سال‌های اخیر توسط کارگزاران بیمه و سایر فعالان این حوزه صورت گرفته و نقش بیمه در توسعه استان قابل چشم پوشی نیست اما برای افزایش فرآیند ثبت بیمه های تجاری تلاش کرد.
وی در زمینه لزوم ترغیب ادارات و شرکت‌های استان برای نگه داشتن منابع بیمه‌ای در آذربایجان شرقی هم یادآور شد: اگر بتوانیم مزایای ماندن منابع و درآمد‌های بیمه‌ای در استان را به درستی تبیین کنیم بدون شک فعالان حوزه‌ های صنعت، تولید و مسئولان استان از آن استقبال می‌کنند.
بهبودی تاکید کرد: توسعه پایدار آذربایجان شرقی و توسعه منطقه‌ ای آن بدون توجه به صنعت بیمه امکان پذیر نیست و پروژه‌ های بزرگ و کوچک این استان نیاز به پیوست بیمه‌ای دارند که نباید مورد غفلت قرار گیرد.
بدین ترتیب، سرعتِ بالای دریافت خسارت از بیمه‌ها در مقایسه با انتظار برای کمک‌های دولتی یا شکایت‌های قانونی و غیره موجب می‌ شود که بیمه‌گزار بتواند در کمترین زمان ممکن خسارت خود را جبران کرده و دوباره سرپا شود و کسب‌ و کارش را به حالت عادی برگرداند که در بازسازی اقتصادی بسیار حیاتی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.