ضرورت حمایت همگانی از مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان ماده ۱۶ آذربایجان شرقی به روایت "عصرآزادی"

آذربایجان لغزش نمی پذیرد

 عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در بازدید از مرکز تَرک اعتیاد اجباری معتادین متجاهر تبریز موسوم به ماده ۱۶ در جریان نحوه درمان، نگهداری و کاهش آسیب های معتادان استان قرار گرفتند.
محلی خاص برای فراموش کردن آنچه که برخی از شهروندان از طریق دوستان ناباب و محیط آلوده پیرامونی دچار لغزش شده و به بلای خانمانسوز گرفتار گشته اند، آنهایی که از کرده خود پشیمان هستند، اما برخی دیگر برای چندمین بار در این مکان نگهداری می شوند و آرزو دارند که آخرین بارشان باشد.
به همراه رئیس هیئت مدیره مرکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب معتادان ماده ۱۶ آذربایجان شرقی بازدیدی از کارگاه ها و سالن های آموزشی این مجموعه داشتیم که همانا نشان می دهد اینگونه افراد که از آنها به عنوان بیمار یاد می کنیم پس از طی مراحل درمان، می توانند در کارگاه های این مرکز به تداوم اشتغال مبادرت ورزند و یا در خارج از آن مبادرت به اشتغال نمایند به شرطی که شرایط اجتماعی و اقتصادی خانوارها به گونه ای نباشد که بیمار ما دوباره سر از مرکز ماده ۱۶ در آورد و انشالله که آن روز، هرگز نرسد…
پرونده اول
رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه نجات سبز آذربایجان از ساماندهی حدود ۴ هزار معتاد متجاهر تبریز از طریق پذیرش آنان در مرکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب معتادان ماده ۱۶ آذربایجان شرقی خبر داد.
“محمدعلی نصرتی” در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون سه هزار و ۹۵۸ معتاد متجاهر برای سیر مراحل درمان در مرکز ماده ۱۶ تبریز پذیرش شده اند که ۴۷ درصد آنها با شکایت خانواده‌ها و ۵۳ درصد نیز با دستگیری پلیس به این مرکز انتقال پیدا کرده اند.
وی افزود: ۳۱ درصد از معتادان پذیرش شده در مرکز ماده ۱۶ تبریز در سال جاری به مصرف شیشه، ۳۳ درصد به مرفین، ۲۷ درصد به شیشه و مرفین و ۹ درصد نیز به حشیش و یا گل اعتیاد داشته اند.
رئیس هیات مدیره موسسه خیریه نجات سبز آذربایجان که مسئولیت مرکز ماده ۱۶ تبریز را نیز داراست با اشاره به اینکه ۳۸ درصد از معتادانِ در حال درمان این مرکز، شاغل و ۵۲ درصد بیکار هستند و ۱۰ درصدِ دیگر نیز به تحصیل اشتغال داشته اند اضافه کرد: ۲۷ درصد از پذیرش شدگان در مرکز ماده ۱۶ تبریز متاهل و ۶۴ درصد مجرد بوده و مابقی نیز منجر به متارکه و طلاق شده است.
نصرتی ۷۷ درصد از معتادانِ متجاهرِ تحت درمان مرکز ماده ۱۶ تبریز را با تحصیلاتِ زیر دیپلم، ۶ درصد دیپلم و ۲ درصد لیسانس و بالاتر عنوان کرد و یادآور شد: این موارد نشان می دهد که جامعه باید به مصونیت قابل توجهی دست یابد زیرا ورود تخصصی به مسائل و مصائب جوانان می تواند گِره گشای گرفتار شدن نسل آینده به بلای خانمان سوز گردد.
وی تاکید کرد: در ۸ ماه گذشته بر اساس نتایج پیمایش تلفنی از دو هزار و ۶۷۰ خانواده بعد از مراحل تَرک، مشخص شد که ۲۹ درصد از معتادانِ گیرنده خدمات درمانی در مراکز ترک اعتیاد اختیاری موسوم به ماده ۱۵ و مراکز ترک اعتیاد اجباری معتادین متجاهر موسوم به ماده ۱۶ آذربایجان شرقی، در حالت پاکی ماندگار هستند که دستاورد ارزشمندی به حساب می‌ آید.
نصرتی با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰ نفر از این مددجویان در کارگاه های مرکز ماده ۱۶ آذربایجان شرقی مشغول به کار هستند اظهار کرد: علاوه بر آن ماهانه به طور میانگین حدود ۲۵ نفر جهت اشتغال به اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی معرفی می گردند زیرا اگر اشتغال به کار نداشته باشند خانواده ها حاضر به پذیرش آنها نیستند.
وی با اشاره به وضعیت سنی و سابقه بیماران مرکز ماده ۱۶ استان در سال ۱۴۰۲ هم خاطرنشان کرد: حدود ۲۸ درصد آنها مابین سنین ۱۸ الی ۲۵ سال، ۴۴ درصد مابین ۲۵ الی ۴۰ سال و ۲۷ درصد مابین ۴۰ الی ۶۰ سال قرار دارند کمااینکه حدود ۱۷ درصدشان برای اولین بار، ۶۲ درصد از یک تا ۵ بار سابقه و ۲۱ درصد نیز بیش از ۵ بار سابقه دستگیری در این ماده را دارا هستند.
رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه نجات سبز آذربایجان در بخش دیگری از اظهارات خود به ضرورت حمایت جامعه از بیماران ماده ۱۶ پرداخت و بیان کرد: همراهی خانواده ها، حمایت انجمن های مربوطه و سازمان فنی و حرفه ای استان در امر افزایش خودباوری و اعتماد به نفس این عزیزان بسیار موثر هستند کمااینکه جا دارد نمایندگان مجلس به جای دخالت در عزل و نصب ها و موارد حاشیه ای، به فکر برنامه ریزی اصولی در خصوص تسهیل شرایط اشتغال جوانان و ساماندهی اساسی مراکز بازپروری باشند.

پرونده آخر

در سایه تلاش دلسوزان آذربایجان در عرصه مبارزه با مواد مخدر، مرکز ماده ۱۶ تبریز به یکی از افتخارات این استان در سطح ملی تبدیل شده و نهادهای مسئول باید روز به روز برای تقویت این مجموعه اهتمام ورزند و حمایت از آن را در جهت کاهش بِزه های اجتماعی منطقه فراموش نکنند.
در حقیقت، پس از راه‌اندازی این مرکز در تبریز، آذربایجان شرقی در کنار افتخارات دیگر خود، به عنوان استان بدون معتاد متجاهر شناخته شده و راه‌ اندازی بخش زنان این مرکز نیز مُهر تاییدی بر وظیفه شناسی کارشناسان و فعالان حوزه مبارزه با مواد مخدر منطقه آذربایجان محسوب می گردد.
به باور کارشناسان، تمام موفقیت‌های مربوط به کشف مواد مخدر در حالی به دست آمده که به دلیل نبود امکانات و تجهیزات لازم، امکان نظارت بر همه رفت‌ و آمدهای ترانزیتی منطقه شمالغرب کشور وجود نداشته و لازم است نواقص موجود رفع شود.
عدم پذیرش معتادان بهبود یافته در جامعه و حتی خانواده، باعث بازگشت آنان به سوی اعتیاد می‌شود لذا نهادهای مسئول باید با اتخاذ تصمیمات مناسب علمی و فرهنگ‌سازی، زمینه پذیرش افراد پاک در بخش‌های مختلف جامعه را فراهم نمایند و راه‌ اندازی کارگاه‌های اشتغال‌زایی در مرکز ماده ۱۶ نمونه ای از آنهاست که دلسوزان این حوزه دست تنها به ساماندهی معتادان متجاهر پرداخته و هم‌ اکنون کالاهای قابل قبولی در این مرکز تولید می‌شود که چه خوب است دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تولیدی داخلی، خرید کالاهای مورد نیاز خود از این مرکز را در اولویت قرار دهند.
یکی از کارفرمایانی که تعدادی از معتادان تحت درمان را در کارگاه قالیبافی خود در داخل مجموعه ماده ۱۶ به کار گمارده است تاکید می کند که شرایط کار به نحوی است که هر کدام از آنها که تمایل به ادامه فعالیت دارند می توانند پس از پاکی نیز طبق قانون کار به اشتغال پرداخته و روزانه به رفت و آمد بپردازند.
محمدعلی نصرتی به عنوان چهره ای که سالها در حوزه مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی فعالیت داشته است در این بازدید به صحبت با معتادان حاضر در سالن مرکز ماده ۱۶ پرداخت و خطاب به آنها گفت که باید تصمیم قاطع بگیرید و از این وضعیت نا به سامان اجتماعی رها شوید زیرا ماه مبارک رمضان در پیش است و نباید جای شما در سفره افطاری کنار خانواده خالی بماند.
او تاکید کرد که بسیار تلخ و غم انگیز است که برخی ها پس از رهایی از این مکان، مجدداً دچار لغزش شده و به نقطه اول سطر باز می گردند در حالی که خانواده هایتان بسیار مظلوم واقع شده اند و دورهمی های خانوادگی گوارای وجودشان نیست.
نصرتی در حالی که این اظهارات را بر زبان می آورد رو به مردان پا به سن گذاشته کرده و با طرح این سوال که چرا باید فرزان شما در مدرسه شرمنده شوند گفت که جای شما در جامعه خالی است و امکانات تخصصی این مرکز بازپروری برای تَرک اعتیاد در خدمت شما و تصمیم قطعی شماست که یکبار مانند یک مَرد برای همیشه “نه” بگویید!
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.