در آیین رونمایی از پروژه کلان سکوی تامین، تولید و توزیع "پلتفرم سِت" در تبریز مطرح شد؛

خیز دانشگاه آزاد برای تربیت دانشجوی محصول‌ محور

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: آیین اختتامیه همایش اقتصاد پلتفرمی و تولید بدون کارخانه در دانشگاه آزاد واحد تبریز با رونمایی از پروژه کلان سکوی تامین، تولید و توزیع موسوم به “پلتفرم سِت” Set به کار خود پایان داد.
در این مراسم، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد کشور ، آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی و واحد تبریز و جمعی از اساتید و متخصصان حوزه دانشگاه و صنعت استان نیز حضور داشتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در ابتدای مراسم با اشاره به اینکه دنیا به سرعت در حال تغییر است گفت: کسب و کارهای مبتنی بر پلتفرم به سرعت در حال گسترش هستند و ما نیز باید پا به پای جهان در حال رشد و تغییر در نحوه فعالیت کسب و کارها باشیم.
“آرش رنجبران”، نظام آموزش پزشکی را یکی از موفقیت های سازمان نظام پزشکی دانست و افزود: بیمارستان جوار دانشکده های پزشکی جهت فعالیت عملیاتی دانشجویان در اختیار آنان قرار گرفته است اما در حوزه رشته های غیرپزشکی اینگونه نیست!
وی با اشاره یه اینکه باید یک نوع بیمارستان صنعتی هم که همانا حضور فعالان این حوزه در بخش صنعت است فراهم گردد و اضافه کرد: هدف این پلتفرم، متصل نمودن صنایع بزرگ به تامین کنندگان بخش صنعت استان و کشور است و تضمین های دانشگاهی، جذابیت آن را دوچندان می کند.
رنجبران، فضای مناسب جهت روی دادن یک اتفاق بزرگ را در بزرگترین شبکه علمی کشور به فال نیک گرفت و تاکید کرد: این پلتفرم یک باور فرهنگی است تا با رونمایی از آن یک تحول بزرگ اتفاق افتاده و تسهیل گر بخش تامین، تولید و توزیع محصولات باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با اشاره بر اینکه باید به آموزش تعالی‌ بخش، عمیق، کاربردی و فایده‌محور بپردازیم گفت: دانشگاه آزاد به دنبال تربیت دانشجوی محصول‌ محور است.
“محمدمهدی طهرانچی” در مراسم اختتامیه همایش «اقتصاد پلتفرمی و تولید بدون کارخانه» و رونمایی از پلتفرم «سِت» که در سالن همایش‌های واحد تبریز برگزار شد افزود: آنچه در حال اتفاق افتادن است، ارتباط بین دانشگاهی از جنس «دانشگاه مردمی» و صنعتی از جنس «صنعت مردمی» است و انشالله بتوانیم در این زمینه کارهای بزرگی رقم بزنیم.
وی با اشاره به موضوع «دانشگاه، ارتقاء و سرمایه انسانی» ادامه داد: صنعتگران با توجه به فراخوان‌هایی که می‌دهند شاید با چالش‌های ناکارآمدی یا پیدا کردن نیروی انسانی مناسب برای بکارگیری در صنعت مواجه شده باشند؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که کشور ما رتبه چهارم در تربیت مهندسان را دارد اما چرا به این افتاده است؟
طهرانچی اضافه کرد: بیش از دو دهه دانشگاه‌های ما به تولید و انتشار و انتقال علم و فناوری پرداخت اما نسبت به تربیت نیروی انسانی غفلت کردند و روش‌های آن کارآمد نبود، پاسخ این سوال را از متقاضیان ورود به دانشگاه می‌توان دریافت، در کنکور سراسری رشته‌های بر محور علوم پزشکی متقاضیان فراوانی دارد، چون آینده خود را در آن رشته تضمین شده می‌بینند، جای تأسف است در کشوری که بخش بزرگ اقتصاد مبتنی بر کشاورزی، معدن و نفت است به رشته‌های مرتبط با این حوزه توجه نمی‌شود به طوری که امسال در رشته معدن دانشگاه آزاد فقط ۱۵۵ ورودی داشتیم یا در رشته صنایع غذایی ۱۴ نفر، رشته نساجی ۶۹ نفر و مهندسی ساخت و تولید ۱۶۲ متقاضی داشتیم!

وی با بیان اینکه آموزش مهندسی نیازمند رویکرد تحول‌ آفرین است اظهار کرد: آیا دانشگاه به تنهایی می‌تواند این تحول را انجام دهد؟ خیر، شاید این موضوع دغدغه امروز دانشگاه‌های دولتی که به بودجه نفت متصل هستند، نباشد اما دانشگاه آزاد که نبض آن به انتخاب مردم بستگی دارد، می‌داند که اداره کشور با رشته‌های پرمتقاضی حقوق و مدیریت و روانشناسی تأمین نمی‌شود و باید برای تحول این روند اقدام کرد لذا این نگاه تحول در قالب پنج چرخش تحول‌آفرین در سند دانشگاه آزاد دنبال می‌شود.

طهرانچی ادامه داد: وضعیت کنونی به نحوی است که وقتی مهندس وارد کارخانه می‌شود بدیهیات مهندسی را نمی‌داند، این موضوع نشان می‌دهد آموزش‌های ما متناسب نیست و حافظه‌محور است به همین دلیل جوان هم از هوش مصنوعی استفاده می‌کند بنابراین اگر آنچه تا امروز بوده را تغییر ندهیم و از آموزش حافظه‌ محور به یادگیری عمیق، کاربردی و فایده‌ محور که بسترساز اشتغال دانش‌بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی است گذار نکنیم و تحولات رقم نخورد، فردای ایران در ارتقای سرمایه انسانی ضعیف می‌شود و در کنار این موضوع، مهاجرت نیروهای دانشگاهی و دانشجویان نیز خطر دیگری است که متوجه آینده کشور است.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد تأکید کرد: لازمه این تحول طراحی، حرکت، سنت شکنی، تغییر در عادت‌ها، تغییر در منش استاد و فضای صنعتی کشور است، در کنار این چرخش تحول‌ آفرین در نظام «پژوهش و فناوری» و «فرهنگی و تربیتی» نیز مطرح است که باید فرهنگ کار را زنده کرد و پژوهش را از مقاله‌ گرای غیرهدفمند به سمت چالش‌ها و نیازهای جامعه سوق دهیم.
وی افزود: تغییری که باید در فرهنگ ایجاد شود این است که جوان بداند با همت بزرگ، کار سخت و جدی و وقف کار شدن، به نتیجه می‌رسد و هیچ‌کس بی همت به جایی نخواهد رسید و این فرهنگ باید عوض شود و کار ارزش باشد، بنابراین باید جوان را سریعتر با مفهوم کار آشنا و امید را در او تقویت کرد.
طهرانچی خاطرنشان کرد: در گذشته دانشگاه فقط به فرهنگ و علم می‌پرداخت و جامعه هم اجتماعی و اقتصادی بود، امروز فرهنگ، علم و فناوری دانشگاه در اقتصاد، اجتماع و نوآوری جامعه در هم تنیده است لذا نوآوری جزو لاینفک صنعت است و صنعت بدون نوآوری به راحتی فضا را از دست می‌دهد پس اتفاقات جدید نیروی انسانی جدید می‌طلبد.
وی اظهار کرد: پژوهش‌های با منافع اقتصادی – اجتماعی به طور خطی، به پژوهش‌های بنیادی و اکتشافی متصل نیست لذا شرکت‌های بزرگی مانند گوگل بیش از یکهزار و ۵۰۰ محقق دارد و هم‌رده هاروارد رتبه پژوهشی کسب کرده است پس، چرا شرکت‌های بزرگ مقاله می‌دهند؟ زیرا فاصله اکتشاف تا محصول کوتاه است و عمر ایده تا پدیده کوتاه شده است، شرکت‌ها نمی توانند منتظر بمانند تا ایده خلق شود، انتخاب و سرمایه‌گذاری کنند بنابراین در خلق ایده حضور یافته‌اند.
طهرانچی با بیان اینکه امروز تکنولوژی و فناوری جامعه و دانشگاه در هم تنیده است گفت: تکنولوژی می‌خواهد زندگی راحت‌تر عرضه کند، جامعه منافعش را می‌طلبد و برای خلق آن به علم سفارش می‌دهد و علم اطلاعات خلق می‌کند که برای تکنولوژی است و این چرخه در حال تکرار است لذا امروز کارخانه‌های بزرگ جایگاه خود را به کارگاه‌های پلتفرمی و دفاتر طراحی هوشمند واگذار کرده‌اند.
رئیس دانشگاه آزاد کشور با تأکید بر اینکه آموزش باید عمیق باشد گفت: باید کیفیت علم را افزایش دهیم زیرا اگر به دنبال کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی هستیم، باید دانشگاه و صنعت با هم فکر کنند، به دنبال پیوند باشند و به آموزش ترکیبی روی بیاورند.
در ادامه این همایش، رئیس انجمن قطعه سازان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سرمایه ما نه تنها نفت، بلکه دانشجویان هستند گفت: هر کدام از دانشجویان ۱۰۰ هزار بشکه نفت محسوب می شوند که باید دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس با بخش صنعت بیگانه نباشند.
یونس اکبرپور پایدار افزود: پروژه هایی که در مراکز دانشگاهی و علمی اجرا می شوند باید به اطلاع بخش صنعت رسیده و با اطلاع از نوع اجرا و جزئیات آن، خلاقیت و نوآوری دانشجویان به شغل آتی شان تبدیل شود.
شایان ذکر است در پایان آیین اختتامیه همایش اقتصاد پلتفرمی و تولید بدون کارخانه در محل دانشگاه آزاد واحد تبریز و با حضور رئیس دانشکاه آزاد کشور، از پروژه کلان سکوی تامین، تولید و توزیع موسوم به پلتفرم سِت SET رونمایی به عمل آمد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.