در مراسم گرامیداشت شب حاج حسین نخجوانی در اتاق بازرگانی تبریز عنوان شد؛

برادران نخجوانی میراث معنوی تبریزی ها

نیازمند ارزشگذاری بیشتر برای چهره های شاخص آذربایجان هستیم

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: مراسم یادبود زنده یاد “حسین نخجوانی” محقق، مترجم و نویسنده تبریزی تحت عنوان «شب نخجوانی» به مناسبت پنجاهمین سالگرد ارتحال آن مرحوم با حضور خاندان نخجوانی ها، فعالان حوزه هنر و فرهنگ و دوستداران تاریخ معاصر آذربایجان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مدیر مسئول مجله غروب با بیان اینکه الگوهای یک جامعه بسیار حائز اهمیت هستند و نباید کم‌اهمیت شمرده شوند گفت: باید چندین سال قبل برای فردی همچون حاج حسین نخجوانی که الگوی خاصی برای جامعه است مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شد اما متأسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده بود.
“علی حامد ایمان” با انتقاد از شرایط برگزاری بزرگداشت‌ها و یادبودها برای افراد فاخر در تبریز افزود: تاکنون فقط مجموعه‌های دولتی مشروعیت برگزاری اینگونه مراسم را داشتند اما خوشبختانه اکنون نهادهای غیردولتی نیز قادر به انجام این کار هستند و ما نیز با برگزاری مراسمی تحت عنوان «غروب آخشاملاری» سعی در گرامیداشت افراد شاخص استان در حوزه‌های مختلف هستیم.

◾️برادران نخجوانی بخشی از میراث معنوی تبریز هستند

یک محقق و پژوهشگر آذربایجانی گفت: برادران نخجوانی،‌ میراث فرهنگی شهر ما هستند، به‌ طوری که وقتی از تبریز سخن به میان می‌آید باید از نخجوانی‌ها نیز یاد شود چرا که این شخصیت‌ها به‌ دلیل دانش‌ پژوه و تاریخ‌ پژوه بودن، بخشی از میراث معنوی تبریز محسوب می‌ شوند.
“حسن علیزاده پروین” با تاکید بر اهمیت حضور فعالان اقتصادی در عرصه هنر و فرهنگ افزود: برادران نخجوانی در عین حال که به کار تجارت می‌ پرداختند، عرصه فرهنگ و تاریخ را نیز از یاد نبرده بودند و طی سفرهای خود با جمع‌آوری اسناد تاریخی، نقش عمده‌ای در حراست از تاریخ این مرز و بوم داشتند.

◾️نیازمند ارزش‌گذاری بیشتر برای چهره‌های شاخص آذربایجانیم

نوه مرحوم نخجوانی ضمن قدردانی از اداره کل کتابخانه‌ های عمومی آذربایجان شرقی در برگزاری مراسم «روایت خاطرات» گفت: ما نیازمند ارزش‌گذاری بیشتر برای گرامیداشت چهره‌های شاخص استان هستیم.
“سیروس نخجوانی” ضمن انتقاد از نامناسب بودن شرایط مقبره حاج حسین و حاج محمد نخجوانی در مجموعه طوبائیه افزود: نسل جدید بایستی از گذشتگان و فعالیت‌ های فرهنگی آنها مطلع باشند اما متاسفانه نسل جدید از مفاخر گذشته خود اطلاعی ندارند و این وظیفه ماست که آنها را معرفی کرده و اِلِمان‌هایی از آنها در شهر نصب کنیم.

◾️حاج حسین نخجوانی شاه‌ نشین کتابخانه ملی تبریز بود

یک نویسنده و فعال فرهنگی دیگر نیز از آقایان صدقیانی، مرتضی خویی، برق لامع و مفاخر دیگر تبریز یاد کرد و با تاکید بر اثربخشی نخجوانی‌ها در جامعه، این دو برادر را از استثنائات روزگار خواند و گفت: برادران نخجوانی اولاً بر حضور در تبریز تاکید داشتند و دوماً در دوره حیات خود، بسیار مطالبه‌ گر بودند.
“سعید جلالی” ضمن بررسی شخصیت‌ برادران نخجوانی افزود: این دو، رویکردهای متفاوتی از هم داشتند زیرا حاج محمد اکثراً عضو اتاق تجارت، هلال احمر و عضو انجمن بنیانگذاران شورای کتابخانه ملی بود، در حالی که حاج حسین فعال در حوزه آفرینندگی بود.
وی با بیان اینکه افراد عضو در کتابخانه ملی تبریز دارای یکی از ویژگی‌هایی مانند حمایت مالی، اهدای کتاب یا فعالیت در نشریه بودند اضافه کرد: حاج حسین نخجوانی تنها فردی بود هر سه ویژگی را یکجا دارا بود، به عبارتی او را می‌توان «شاه‌ نشین کتابخانه ملی تبریز» دانست.
“فرخ نخجوانی” یکی از نوادگان حاج حسین نخجوانی با مرور خاطرات پدربزرگش گفت: در تاریخ شهر تبریز تعداد افرادی که فعالیت‌های عام‌المنفعه داشته و نام نیکی از خود برجای گذاشته‌اند، کم نیست و باید اذعان کرد، افرادی نظیر نخجوانی‌ها فقط تاجر نبودند، بلکه به‌ معنای واقعی به شهر خود خدمت کرده‌اند.

◾️نخجوانی‌ ها تجار فرهنگی و فرهنگیان بازار تبریز بودند

یک نویسنده و پژوهشگر تبریزی نیز ضمن اشاره به سبقه فرهنگی بازار تبریز و مفاهیم اصیل بازاری گفت: بین بازاریان احترام بین کسبه و حفظ آبرو از مهم‌ترین شاخصه‌ها است و افرادی چون نخجوانی‌ها و برق لامع‌ها را می‌توان آنها را تجار فرهنگی یا فرهنگیان بازاری دانست.
“محمود رنجبر فخری” یکی از ویژگی‌های حاج حسین نخجوانی را اهل قلم بودن عنوان کرد و افزود: وی از ۲۷ سالگی شروع به جمع‌ آوری آثار مهمی کرده است و مصداق بارز مثل ز گهواره تا گور دانش بجوی محسوب می‌شود.
گفتنی است در ادامه این مراسم نوادگان و دوستداران برادران نخجوانی، خاطرات خود را از این دو برادر روایت کردند و در پایان، از شماره جدید مجله غروب که به زندگی، فعالیت ها و افتخارات زنده یاد حاج حسین نخجوانی اختصاص داشت رونمایی شده و امضای نوادگان آن مرحوم به رسم یادگاری بر روی آن نقش بست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.