مَلِک محمد از ۲۵ فروردین بر روی صحنه می‌ رود؛

تئاتر شهر تبریز میزبان دوستداران افسانه های آذربایجان

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: نمایش «مَلِک محمد» برداشت اکبر شریعت از افسانه‌ های آذربایجان است که توسط زنده‌ یاد صمد بهرنگی تالیف شده و این نمایش حرکت محور توسط بابک و سهند قیصری کارگردانی شده است و از ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه می‌ رود.

افسانه ملک محمد برگرفته از کتاب افسانه‌های آذربایجان، تالیف زنده یاد صمد بهرنگی است که دارای شهرت خاصی نیز بین مردم آذربایجان می‌ باشد.
زنده یاد بهرنگی علاقه خاصی به افسانه‌های آذربایجان داشت و آن را منعکس کننده احوالات مردمان این دیار می‌دانست زیرا افسانه‌های آذربایجان اثری است مستقیم از زبان مردم کوچه و بازار که زنده‌ترین تصاویر از ریشه‌های فرهنگی آذربایجان را به تصویر می‌کشد.
ملک محمد، قهرمان این داستان، در طول قصه به جنگ سیاهی‌ها و نیروهای شر می‌رود و اکبر شریعت، نمایشنامه نویس تبریزی این اثر را نمایش‌پردازی و دراماتورژی کرده است تا در قالب یک نمایش بدون دیالوگ مناسب اجرای صحنه‌ای چارچوب بندی شود.
اکبر شریعت پیش از این، نگارش نمایشنامه‌های متعدد تورکی آذربایجانی را در کارنامه خود دارد که از برجسته ترین های آن می توان به نمایش‌های «پاشا»، «آجی و کول» و «مسیو» اشاره کرد.
نمایش ملک محمد بدون دیالوگ و در قالب نمایش‌های کانتمپروری توسط بابک و سهند قیصری کارگردانی شده است که متشکل از نور، موسیقی و حرکت طراحی شده و طراحی حرکت‌ها مرتبط با خط داستان، جغرافیای داستان و بروزترین متد کارئوگرافی انجام گرفته است.
برادران قیصری پیش از این علاوه بر حضور در نمایش‌های صحنه‌ای متعدد، کارگردانی نمایش «بر فراز پل» را بر عهده داشتند، بر فراز پل با استفاده از موسیقی، نور طبیعی آتش و حرکت به شرح داستان مجاهدت شهدای مرزبانی آذربایجان در مقابل قوای متخاصم روس می‌ پرداخت.
دراماتورژی، انتخاب بازیگران، طراحی‌های مختلف اعم از حرکت‌ها، لباس، نور و تمرینات این نمایش ۷ ماه طول کشیده و تئاتر شهر تبریز از ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ میزبان علاقه‌ مندان به قصه‌ ها و افسانه‌ های آذربایجانی خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.