اهم مباحث جذاب نشست علنی پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

امید عمارت ساعت برای نَفَس راحت

 عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
یکصد و هشتاد و نُهمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به عنوان نخستین جلسه علنی این نهاد مدنی روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان و مدیران شهری و البته در غیاب شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید و عمدتاً مباحث مربوط به حد و حدود قانونی داخل بدنه شورا مورد بررسی قرار گرفت.
از نکات جالب توجه نشست این هفته شورا می توان به طرحی اشاره کرد که روح الله دهقان نژاد به صحن شورا آورده بود تا با تشکیل هیات نظارت بر رفتار اعضای شورا، قانونمندی و پاسخگویی همانند مجلس در بدنه پارلمان شهری نیز نهادینه شود که با مخالفت خاص برخی از اعضا، این طرح ناکام ماند و رای نیاورد.
از موارد قابل توجه دیگر می توان به تصمیم گیری اعضا در خصوص برگزاری جلسات کمیسیون های تخصصی شورای کلانشهر تبریز در ساختمان جدید شورا واقع در نزدیکی مجتمع لاله پارک اشاره کرد که گویا سالن های جلسات آنجا آماده برگزاری جلسات متعدد بوده و بالاخره پس از مدتها انتظار مقرر گردید از هفته آینده جلسات کمیسیون ها در محل ساختمان جدید شورا برگزار گردد، اما اینکه چه زمان قرار است دفاتر اعضا و جلسات علنی شورا از عمارت تاریخی ساعت به محل جدید منتقل شود هنوز چیزی به گوش نمی رسد…
مبحث اول
دستور جلسه اول نشست این هفته به بررسی نامه رئیس هیئت تطبیق مصوبات و فرماندار شهرستان تبریز در خصوص بند یک مصوبات با موضوع لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز و سازمانها و شرکتهای وابسته اختصاص داشت.
در این راستا اعلام شد که استفاده از خدمات مشاوره‌ای با رعایت مقررات سازمانی، تفکیک بودجه شورای شهر  و شهرداری تبریز، توثیق وثیقه از اموال شهرداری در قبال کارکنان مخالف قوانین آمره و حذف عنوان تخفیفات عوارض و استفاده از کاهش مبنای محاسبه از جمله موارد اعلام شده از سوی فرمانداری تبریز بود که مورد اصلاح قرار گرفته و به تصویب شورای شهر رسید.
مبحث دوم
دستور جلسه دوم، درباره بررسی طرح اعضای شورا در خصوص الزام شهرداری تبریز به ارائه ساز و کارهای عملیاتی تعلق مساکن تولیدی در شهرک جوانان به ساکنان مناطق پر خطر حاشیه شمالی تبریز بود که اعضای شورا به بیان دیدگاه های خود پرداخته و در انتها، طرح اعضا و نظرات کمیسیون‌های بودجه و عمران به تصویب شورا رسید.
علیرضا نوای باغبان گفت: این موضوع در کمیسیون بودجه مطرح شده و مقرر گردید به شهرداری ارجاع شود لذا الزام شهرداری به تولید و اختصاص واحدهای مسکونی به شهروندان ساکن بافت پرخطر در کمیسیون تصویب و مقرر شد شهرداری لایحه‌ای ارائه کند.
روح الله رشیدی هم گفت: این طرح سال گذشته داده شده است ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال گذشته به این موضوع اختصاص داده شد که با توجه به تاخیرات پیش آمده، شهرداری این مبلغ را تعدیل کرده و به ۲۰۰ میلیارد تومان رساند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز عزم خود را برای احداث این واحدهای مسکونی و تخلیه ضلع جنوبی اتوبان پاسداران مشهور به اراضی پرخطر جزم کرده است افزود: در این طرح خواسته ایم شهرداری ساز و کاری ارائه کند که تحویل این واحدهای مسکونی جدید به ساکنان ۴۸ هکتاری بافت پرخطر شمال تبریز را تضمین نماید.
رشیدی با اشاره به اینکه پیش بینی می کنیم که پروژه در سال ۱۴۰۳ رشد فیزیکی خوبی داشته باشد اضافه کرد: قیمت گذاری، نحوه واگذاری، شیوه نامه دریافت هزینه های تولید و غیره در این طرح مطرح شده است.

مبحث سوم

دستور جلسه سوم نشست شماره ۱۸۹ شورای ششم شهر تبریز به بررسی طرح اعضای شورا در خصوص تشکیل هیات نظارت بر رفتار اعضای شورای کلانشهر تبریز اختصاص داشت که روح الله دهقان نژاد به عنوان طراح این طرح به ارائه توضیحات پرداخت.
دهقان نژاد از طراحی این طرح از سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: موضوع اصلی، نظارت پذیری و شفافیت است که اکثر اعضای شورا بر آن تاکید دارند لذا در راستای نظارت پذیری دستگاه های متولی وجود دارند ولی خواستیم خود شورا نیز هیاتی برای این کار داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه شاکله اصلی این کار از مجلس برداشته شده است که همچنین نهادی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد افزود: این طرح در ۹ ماده و تبصره‌های آن طراحی شده و اخیراً در کمیسیون تحقیق و نظارت و حقوقی مطرح و به تصویب رسید.
به گفته دهقان نژاد، یکی از اعصای هیئت رئیسه به انتخاب اعصای هیئت رییسه، یکی از اعصای کمیسیون برنامه و بودجه به انتخاب کمیسیون، یکی از اعصای کمیسیون تحقیق و نظارت و حقوقی به انتخاب کمیسیون و دو نفر از اعصای شورا به انتخاب شورا ترکیب هیات نظارت بر رفتار اعضای شورای کلانشهر تبریز را تشکیل خواهد داد.
در این لحظه شهرام دبیری – رئیس شورای شهر تبریز – با اشاره به اینکه موضوع خودنظارتی از یک جنبه خوب است گفت: اما نمی توانیم بر خلاف قوانین موجود مصوبه ای داشته باشیم زیرا ضمانت اجرایی نخواهد داشت برای همین، پیشنهاد می کنم این موضوع در قالب یک طرح در شورای عالی استان ها مطرح گردد.
فریدون بابایی اقدم – عضو شورای شهر – نیز با اشاره به اینکه در جامعه ما شوراستیزی وجود دارد گفت: اما این دلیل نمی‌ شود در داخل شورا، همکارانمان را محکوم کنیم و اصلاً صحیح نیست لایحه‌ای در خصوص نظارت اخلاق و رفتار اعضای شورا تصویب شود که این عمل باعث دوری بین اعضای شورا خواهد شد.
حکمیه غفوری – تنها عضو زن شورای شهر – نیز با اشاره به اینکه همگی همکار و هم رده هستیم و نمی توانیم بر یکدیگر نظارت نماییم گفت: شعار ما از اول این بوده که برای آبادی شهرمان اتحاد و همبستگی داشته باشیم اما تاکنون چیزی در این مورد دیده نشده است.
وی با ذکر این نکته که در شان شورا نیست که در بین کمیسیون تحقیق و نظارت، کمیسیونی برای حضور غیاب و رفتار و اخلاق اعضا تعیین شود اضافه کرد: این کار به جز شکاف، خواص دیگری نداشته و موجب ایجاد فاصله میان همکاران عضو شورا می‌شود و این کار باعث نمی‌شود که حق الجلسه اعضای شورا پرداخت نشود.
این طرح علیرغم ویژگی هایی که روح الله دهقان نژاد به عنوان طراح و نائب رئیس شورای شهر تبریز به بیان آنها پرداخته بود مورد توجه اعضا قرار نگرفت و به تصویب شورا نرسید.
مبحث آخر
آخرین دستور جلسه نشست شماره ۱۸۹ شورای ششم شهر تبریز در مورد تصمیم گیری در خصوص برگزاری جلسات کمیسیون های تخصصی شورای کلانشهر تبریز در ساختمان جدید شورا واقع در حوالی میدان فهمیده تبریز بود که پس از اینکه روح الله دهقان نژاد توضیح داد که در ساختمان جدید شورا تمام امکانات مهیا بوده و سه سالن جلسه برای جلسات کمیسیون ها وجود دارد اعضای شورا با رای اکثریت ترجیح دادند از هفته آینده جلسات کمیسیون ها در محل ساختمان جدید شورا برگزار گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.