دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی از نبود قانون جامع برای برگزاری تجمعات صنفی کارگران انتقاد کرد؛

باید میدان اعتراضات برای برپایی تجمعات قانونی ایجاد شود

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی گفت: با توجه به عدم رسیدگی به مشکلات کارگران چاره ای جز بیان آن از طریق برپایی تجمعات صنفی و راه پیمایی برای این قشر باقی نمی ماند.

کریم صادق زاده تبریزی در مراسم رونمایی از پوستر سومین همایش تجلیل از نخبگان،کارگران و ورزشکاران، پیشکسوتان و کارآفرینان نمونه و برتر استان خواهان توجه به اعتراضات کارگری شد و با انتقاد از اینکه هنوز قانون جامعی در کشور برای برگزاری تجمعات صنفی کارگری و بازنشستگان وجود ندارد افزود: همه راه ها برای کارگران و بازنشستگان بسته شده و اکنون آنان جز ببان مشکلات از طریق سخنرانی ها در تجمعات راه چاره دیگری ندارند.
وی با مقایسه وضعیت تشکل های کارگری در برخی کشورهای همسایه با ایران ادامه داد: متاسفانه در این زمینه و جایگاه ارزشمندی که این تشکل ها در تصمیم گیری های قشر کارگری و حتی کشوری دارند، بسیار عقب مانده ایم که برای نمونه در بین نمایندگان مجلس دو دوره اخیر حتی یک نماینده واقعی از قشر کارگر در مجلس نداریم به همین خاطر شاهدیم همواره منافع کارگران و بازنشستگان به خطر افتاده و کسی از آن دفاع نمی کند.
صادق زاده، خواسته کارگران برای اصلاح دستمزد سال ۱۴۰۳ را موجه خواند و اضافه کرد: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دو سال اخیر نتوانسته برای بهبود شرایط رفاهی کاری انجام بدهد و همان بهتر که استعفا بدهد و یا مجلس با استفاده از ابزار قانونی که دارد وی را استیضاح کند اما دیدیم در چند روز گذشته حتی نمایندگان مجلس برای طرح سوال از وی در زمینه دستمزد اقدام جدی به عمل نیاوردند.
وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته کارگر، یکی از برنامه های این هفته را برپایی راهپیمایی یا تجمع خیابانی در روز جهانی کارگر عنوان کرد و یادآور شد: درخواست مجوز برگزاری برپایی این راه پیمایی به مراجع ذیصلاح از سوی تمام تشکلات کارگری ارائه شده و تاکید کرده ایم اگر حداقل به کارگران اجازه داده نشود مسائل خود را بیان کنند وضعیت جامعه کارگری شکل مناسبی نخواهد داشت که اینجاست ضرورت میدانی تحت عنوان میدان اعتراضات بیشتر احساس می شود.
صادق زاده با اشاره به اهداف برگزاری سومین همایش تجلیل از کارگران و‌ کارآفرینان نمونه استان تاکید کرد: تزریق نشاط و شادابی در جامعه کارگری و کارآفرینی یکی از اهداف این همایش است زیرا باید با تجلیل از کارگران، کارآفربنان و حامیان این قشر، انگیزه لازم برای فعالیت بیشتر را فراهم نماییم.
وی، برگزاری این همایش را یکی از برنامه های هفته کارگر عنوان کرد و افزود: در این همایش از ۶۰ چهره نخبه کارگری و کارآفرینی و تعاونگران در حوزه های مختلف همچنین پیشکسوتان و کارآفرینان نمونه و برتر استان و حامیان این قشر در سطح آذربایجان شرقی تجلیل خواهد شد که در سطح کشوری یکی از برنامه های شاخص هفته کارگر نیز مطرح است که توسط خانه کارگر آذربایجان شرقی و مشارکت بخش خصوصی و اتحادیه های صنفی برگزار می شود.

صادق زاده، وضعیت جامعه کارگری آذربایجان شرقی را در مقایسه با سال های گذشته و استان های دیگر به لحاظ تنش های صنفی مناسب عنوان کرد و گفت: سال گذشته در سطح کارخانجات استان به جز یک یا دو مورد، تنش کارگری نداشتیم.
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسائل بیمه کارگران که در سال های قبل یکی از موضوعات اساسی بود مورد توجه جدی است بیان کرد: اکنون خود کارفرمایان برای جلوگیری از تبعات بعدی و مسئولیت های آن، خود برای بیمه کارگران پیشقدم می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.