در نخستین جلسه کمیسیون دانش‌ بنیان و بهبود فضای کسب‌ و کار اتاق تبریز در سال جدید تاکید شد؛

بهبود فضای کسب‌ و کار به راحتی مُیسر نمی شود

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: نخستین جلسه کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌ و کار اتاق بازرگانی تبریز با محوریت تدوین برنامه کمیسیون برای سال ۱۴۰۳، بررسی قوانین مُخل کسب‌ و کار، بررسی پیش‌ نویس سند نقشه‌ راه دانش‌ بنیان‌ شدن اقتصاد و تشکیل کمیته بهبود فضای کسب‌ و کار برگزار شد.
رئیس این کمیسیون با اشاره به برگزاری چندین جلسه تخصصی در این کمیسیون، بر ضرورت تدوین برنامه کمیسیون برای سال ۱۴۰۳ به‌ منظور بررسی دقیق‌تر موضوعات در جلسات سال جاری تأکید کرد و گفت: هدف این کمیسیون در ابتدا، شناسایی قوانین مُخل کسب‌ و کار و سپس ارائه استراتژی و راهکارهای حذف این موارد است.
نوید امجد با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه این کمیسیون، بهبود فضای کسب‌ و کار است افزود: بهبود فضای کسب‌ و کار، در جامعه امروزی کار بسیار سنگینی بوده و به‌ راحتی میسّر نمی‌شود.
وی اضافه کرد: زمانی که صحبت از بهبود فضای کسب‌ و کار می‌شود ما با دو رویکرد کمی و کیفی سروکار داریم، اگر قرار بر بهبود رویکرد کمی که بیشتر موردپسند بخش دولتی است، باشد، می‌توان از طرق مختلف، آمار را رو به بهبود نشان داده و بهتر جلوه داد، اما آنچه مورد تأکید بخش خصوصی است، ارتقای کیفی است چرا که کسب‌ و کارها نیازمند اقدامات کاربردی و عملی هستند.
امجد تاکید کرد: وضعیت آذربایجان‌شرقی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان اصلاً رضایت‌ بخش نیست و در حال حاضر با چالش‌های متعددی از جمله در رابطه با تشتت آرا و دیدگاه‌ ها، عدم پذیرش و قبول دیگری، رقابت ناسالم و غیره مواجه هستیم، در این شرایط تدوین برنامه و سند ضروری است و هر حرکتی کوچکی در راستای جلوگیری از تشتت آرا و دیدگاه، می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

◾️صنایع پایین‌ دستی در جدال بین مرگ و زندگی

رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان اینکه تولید واحدهای فولادی استان سال‌ به‌ سال در حال کاهش است گفت: به‌ دلیل محدودیت انرژی در استان، واحدهای ما با ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌ کنند.
امید ظفر با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ تراز تجاری کشور منفی بود افزود: دولت باید شرایطی را فراهم آورد که بتوانیم از خام‌ فروشی کاسته و به‌ سمت صادرات صنایع پایین‌ دستی، با ارزش‌ افزوده بالا حرکت کنیم.
وی تأکید کرد: وضع صنعت فولاد در کل کشور مساعد نبوده و صنایع پایین‌ دستی در جدال بین مرگ و زندگی هستند، در این شرایط صدور بخشنامه‌های جدید و خلق‌ الساعه و وضع قوانین مخل کسب‌ و کار، لطمه زیادی به این صنعت می‌زند.
رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز، اخذ چندباره عوارض از مواد خام و نیمه‌خام را یکی از مشکلات این صنعت عنوان کرد و خواستار تعیین نهاد متولی مشخصی برای این امر شد و تاکید کرد: تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد از دیگر مشکلات بزرگ است که نه‌ تنها دغدغه صنایع معدنی و فلزی، بلکه مشکل تمام فعالان اقتصادی است.
◾️لزوم شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار

نائب‌ رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌ و کار اتاق تبریز نیز گفت: بر اساس ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌ و کار، اتاق‌ها باید به‌ منظور اطلاع سیاست‌ گذاران از وضعیت محیط کسب‌وکار در کشور، شاخص‌های ملی محیط کسب‌ و کار در ایران را تدوین و به‌ طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت اقتصادی سنجش و اعلام کنند.
سخاوت خیرخواه ادامه داد: بر این اساس وظیفه ما در این کمیسیون، شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار در محیط کسب‌ و کار و سپس ارائه پیشنهادات به سیاست‌گذاران است، چنانچه قبلاً نیز این رویه انجام‌ شده و می‌توانیم در سال‌ جاری با تعریف شاخص‌های جدید از قبیل بهره‌گیری از قابلیت هوش مصنوعی و فناوری‌های بالاتر، فضای موجود را بهبود بخشیم.
وی، بحث کمبود و محدودیت انرژی، بی‌انگیزگی و بی‌ علاقگی نیروی انسانی برای کار و فعالیت در بخش تولیدی و وجود قوانین مخل کسب‌وکار را از مهم‎ترین سرفصل‌های مطرح در حوزه کار عنوان کرد و پیشنهاد داد: موارد طرح‌ شده در اولویت کاری کمیسیون قرار بگیرند زیرا ایجاد فضایی برای ورود نیروها و افکار جدید به بدنه تولید و فضای کار ضرورت دارد.

◾️تصمیم‌ گیری مباحث پشت درهای بسته

رئیس انجمن فولاد آذربایجان هم گفت: بهترین برنامه برای کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌ و کار اتاق تبریز، می‌تواند تهیه جدولی در رابطه با دسته‌ بندی محصولات، تخمین میزان هزینه تولید، سرمایه مورد نیاز، بازارهای صادراتی و کشورهای مقصد و غیره باشد.
نوید نواده اباذر در رابطه با محوریت لیست مواد خام و نیمه‌خام و عوارض و کسورات افزود: در انجمن اقدام به طرح ۱۰ بند از مشکلات اساسی کرده و به استاندار آذربایجان‌ شرقی ارسال کردیم سپس از طریق استانداری، این نامه به مسئولین کشوری مربوطه ارجاع داده شد اما تاکنون هیچ پاسخی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی از ارسال این نامه به اتاق بازرگانی تبریز و اتاق ایران و پیگیری مشکلات از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد و اضافه کرد: مهم‌ترین دلیل مشکلات موجود در کشور، تصمیم‌ گیری پشت درهای بسته است و مشورت با بخش خصوصی، قبل از تدوین قوانین و بخشنامه‌ها فراموش شده است.
نواده اباذر در پایان جلسه کمیسیون دانش بنیان اتاق تبریز با بیان اینکه میزان صادرات فولاد طی سال‌های اخیر به‌ شدت کاهش یافته است تاکید کرد: اگر شرایط به‌ همین منوال پیش برود، چیزی از صنعت فولاد آذربایجان شرقی باقی نمی‌ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.