اهم مباحث جذاب نشست علنی شماره ۱۹۱ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

تاکسی های فعال تبریز نوسازی می شوند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکصد و نود و یکمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به عنوان سومین جلسه علنی این نهاد مدنی در سال جدید روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز و البته با غیبت رسول برگی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.
عمده مباحث مربوط به افزایش تسهیلات کم بهره برای حدود دو هزار تاکسی فرسوده در راستای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز بود که اعضای شورا با تغییر آن از ۱۷۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون تومان موافقت کرده و به اجرای آن رای مثبت دادند.
از قرار معلوم، هنگام تعیین وام ۱۷۰ میلیون تومانی قیمت یک دستگاه خودروی سمند سورن ۳۶۰ میلیون تومان بود ولی در حال حاضر این خودرو ۴۸۰ میلیون تومان شده است و برای همین منظور، کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز مبلغ تسهیلات نوسازی تاکسی ها را به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش داده است.
از نکات جالب توجه این جلسه می توان به مبحثی اشاره کرد که گویا تبریز با نوسازی تاکسی ها با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومانی رتبه نخست کشور را کسب کرده که این اقدام به ‌کاهش ترافیک و آلودگی هوا منجر خواهد شد به شرطی که سایر ناوگان حمل و نقل عمومی هم تجهیز گردند…

◾️بحث اول

در ابتدای نشست این هفته، شهردار و اعضای شورای شهر تبریز از کارگردان تبریزی – قربانعلی طاهرفر – به جهت دریافت سیمرغ بلورین چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم “آپاراتچی” تجلیل به عمل آوردند.
در این جلسه روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز خواستار توجه هر چه بیشتر به تبلیغات اکران فیلم آپاراتچی در فضاسازی های شهری شد.
قربانعلی طاهرفر فیلمساز جوان تبریزی نیز گفت: دعوت از هنرمندان در جلسه شورای شهر دستاورد بزرگی است و اهمیت به هنر در صحن شورا را به عنوان نقطه ای مثبت می توان ارزیابی کرد.
او که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران فیلم‌ اولی را برای فیلم” آپاراتچی” دریافت کرده بود به عنوان چهره سال هنر انقلاب آذربایجان شرقی نیز معرفی شده است.
فیلم آپاراتچی با نگارش حسین تراب‌ نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب آپاراتچی نوشته روح الله رشیدی است که رویدادهای آن در اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز اتفاق می افتد.

◾️بحث دوم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز بیشترین تحقق بودجه در تاریخ شهرداری در سال گذشته را عملکرد مطلوبی برای شهرداری و شورا دانست و گفت: بر همین اساس نیازمند تشریح و ‌واکاوی برنامه و بودجه شهرداری هستیم.
علیرضا نوای باغبان در سخنرانی میان دستور خود به لزوم‌ تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری تاکید کرد و افزود: شورا و شهرداری نیازمند طراحی برنامه ۵ ساله است تا با فقدان برنامه ریزی روبرو نشویم.
وی با تاکید بر ارائه هر چه سریع تر برنامه ۵ ساله توسط شهرداری تبریز اضافه کرد: چشم انداز ۱۲ ساله برنامه شهرداری تبریز موجود است و باید با برنامه ۵ ساله تطبیق داده شود.
نوای باغبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت افزایش اتوبوس های شهری در تبریز تاکید کرد: تقریبا ۴۰۰ اتوبوس در تبریز فعالیت می‌کند در حالی که نیازمند ۱۲۰۰ دستگاه هستیم و همین فاصله، خرید ۲۰۰ اتوبوس دیگر را ضروری می‌سازد.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: تنها کارخانه اتوبوس سازی تبریر ۸۰ دستگاه اتوبوس آماده دارد و بر اساس قرارداد منعقد شده توسط شهرداری مقرر شده از هر شرکتی که مقدور بود اتوبوس خریداری شود.
نوای باغبان خاطرنشان کرد: بیش از یکهزار میلیارد تومان سهم بانک شهر متعلق به شهرداری تبریر است لذا با توجه به اینکه بانک مرکزی سهام بانک شهر را ۲۵ برابر می‌کند این تغییرات فرصتی برای مدیریت شهری است و نیازمند جلسه با مدیران این بانک هستیم زیرا هزینه‌های جاری شهرداری می تواند از محل درآمد سهام این بانک تامین شود و باید این سرمایه گذاری را مدیریت کنیم.

◾️بحث سوم

در واپسین لحظات نشست علنی این هفته شورای ششم شهر تبریز، لایحه شهرداری در رابطه با نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز در قالب ارائه تسهیلات کم بهره بررسی مورد بررسی قرار گرفت و تاکید گردید که رانندگان واقعی تاکسی ها باید مشمول دریافت تسهیلات شوند.
روح الله رشیدی – یکی از اعضای شورا – با اشاره به اینکه تسهیلات باید لزوماً به کسانی تعلق یابد که واقعاً راننده تاکسی هستند و خودروی فعال دارند گفت: در مرحله اول گفتیم شهرداری، این تسهیلات را به رانندگانی بدهد که در سه سال اخیر در گزارش سازمان تاکسیرانی وضعیت فعال داشته باشند اما اکنون این رقم را هم برداشتیم و از شهرداری می‌خواهیم این تسهیلات به رانندگان واقعی تعلق بگیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت بر تاکسیرانی تبریز نیز با اشاره به اینکه در سال های گذشته بحث نوسازی با موفقیت انجام یافته است گفت: در اعطای این تسهیلات، یکهزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی و نزدیک به ۲۰ درصد ناوگان نوسازی شده اند.
عبدالرحیم قاصدی افزود: از سال جاری تاکنون ۵۵۰ نفر در سامانه ویژه نوسازی ناوگان تاکسیرانی ثبت نام کرده اند؛ بکی از موضوعات متفاوتی که با سال گذشته تفاوت دارد این است که ارزش اسقاط خودرو نسبت به سال گذشته ۵ برابر خواهد شد.
یعقوب هوشیار – شهردار کلانشهر تبریز – نیز در این رابطه تاکید کرد که یکی از ایرادات ما با شرکت ایرانخودرو همین مورد است که وقتی رقم تسهیلات را افزایش می دهیم ایرانخودرو نیز از آن طرف قیمت را با وام های شهرداری تنظیم می کند که باید در این خصوص تدبیرات لازم اندیشیده شود.

◾️بحث آخر

لحظات پایانی نشست علنی این هفته شورای ششم شهر تبریز به سخنرانی میان دستور حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر اختصاص داشت که به بیش از ۷۰ پروژه راکد در سطح شهر اشاره کرد و گفت: این پروژه ها گاه از طرف شهرداری و گاهاً از طرف سرمایه گذار بصورت راکد و بلاتکلیف رها شده اند.
وی با اشاره به اینکه مالکیت قطعی آن مکانها محرز نبوده و وجود معارض باعث شده تا پروژه ها متوقف شوند افزود: بعضی از پروژه ها نیز به خاطر عدم وجود پروانه راکد مانده است.
زعفرانچیلر، این تعداد پروژه ها را نه محصول یکی دو سال اخیر بلکه مربوط به سال های گذشته دانست و اضافه کرد: گاهی اوقات در اینگونه پروژه ها امکان فنی اتفاق نیفتاده و متاسفانه وارد فاز رکود شده است لذا بعضاً سرمایه گذاری بدون اهلیت فنی و مالی اتفاق افتاده و سرمایه گذاران عهده دار اجرای پروژه ای شده اند که قادر به اجرای آن نبوده اند.
شایان ذکر است در این نشست معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز از اجرای ۵ آیتم عمرانی و مطالعاتی برای تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان خبر داد و آنطور که سامان احمد زاده تاکید دارد گویا طرح موضوع نواقص موجود پس از بهره برداری از فاز اول پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان در سال ۹۶ از یک سو و پیگیری مدیریت شهری طی سال های اخیر موجب آغاز اقدامات عمرانی برای تکمیل نواقص این پروژه شده و در همین راستا، تکمیل نمای میدان آذربایجان ضرورت یافته تا با حجم ۱۰ هزار مترمربع سیمانکاری شاید ورودی شمالغرب تبریز به حالت نسبتاً آبرومند درآید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.