- Advertisement -

گزارش “عصرآزادی” از حوادث رانندگی ادامه دار آزادراه تبریز – سهند با وجود لاین دوچرخه؛ دوچرخه سواری با مانع یا بدون مانع!؟

image_print

📌عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

ظاهراً حواشی آزادراه تازه افتتاح شده تبریز – سهند تمام شدنی نبوده و تا زمان اتمام فصل سرما، هر از چند گاه خبر تصادف شدید خودروها به گوش می رسد که قابل تامل است.

برخی ها نوع ساخت آزادراه را سبب اصلی وقوع حوادث قلمداد می کنند و قشر دیگری از کارشناسان و آگاهان امر، لاین دوچرخه موجود در حاشیه مسیر را مزید بر علت می دانند، اما هرچه باشد حفظ جان و مال شهروندان باید در اولویت کاری مسئولان مربوطه قرار گیرد.

ابتکار دوچرخه سواری در مسیر ابتدایی آزادراه این روزها به مسئله ای جدید تبدیل شده است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد زیرا “با مانع” یا “بدون مانع” بودن لاین دوچرخه در رفع مشکل برخورد خودروها تاثیرگذار است.

▪️تداوم سوانح جبران ناپذیر با سرعت زیاد خودروها و نواقص آزادراه

کلنگ ساخت آزادراه تبریز – سهند در سال ۸۹ به زمین زده شد تا ساکنان شهر جدید سهند که بخش عمده‌ای از آنان را سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز تشکیل می‌دهند بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تبریز دسترسی داشته باشند.

این طرح مهم در طی سال‌های گذشته به‌ طور مکرر به تأخیر افتاد و حال، افتتاح آن در یک ماه اخیر با وقوع چند تصادف زنجیره ای همراه شد که موجب به چالش کشیده شدن این پروژه گردید.

آزادراه تبریز ـ سهند که اخیراً با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید به عقیده کارشناسان، ایمنی لازم را برای تردد خودروها ندارد و باید بیش از این به اصول ایمنی و تجهیزات جاده ای آن توجه شود.

وقوع حوادث رانندگی و برخورد خودروها در روز افتتاح، چند روز پس از افتتاح و هفته گذشته نشان داد ایمنی مسیر به ویژه در فصل سرما و یخبندان اصلاً مناسب نبوده و نیازمند توجه افزون تر است.

در واقع علیرغم برف روبی سطح آزادراه، آب ناشی از ذوب برف داخل لاین دوچرخه و هدایت آن به سوی جاده اصلی موجب لغزندگی آزادراه شده و سرعت زیاد خودروها نیز سوانح بعضاً جبران ناپذیر را رقم می زند!

▪️امنیت جان رکابزنان با جداسازی لاین از حریم آزادراه تبریز – سهند

در اجرای این پروژه یک لاین ویژه دوچرخه در نظر گرفته شده تا علاقه مندان به دوچرخه سواری بتوانند در حاشیه مسیر آزادراه با به انجام این ورزش مفرح بپردازند اما ظاهراً فکری به عواقب آن نشده است!

در این طرح سعی شده برای نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه‌ سواری و ایجاد بستر مناسب برای توسعه فرهنگ دوچرخه‌ سواری، امنیت جان رکابزنان با جداسازی لاین از حریم آزادراه مدنظر قرار گیرد.

این در حالی است که موضوع توسعه مسیر دوچرخه‌ سواری به داخل شهر ختم نشده و با رویکرد دیگر مبنی بر ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری طولانی در طول آزادراه تبریز – سهند، موجب تعجب برخی ورزشکاران و مردم گردیده است که باید در مورد آن آسیب شناسی لازم به عمل آید.

▪️جدول های لاین دوچرخه مانعی برای انجام برف روبی و محلول پاشی!

تصادف چند خودرو در روزهای اخیر نشان داد که این بار محل وقوع حادثه جزو حریم شهر جدید سهند بوده و با تابلوهای نصب شده، مشخص گردیده است.

سوال کارشناسان اینجاست با کدام معیار و استانداردهای بین المللی و کشوری در آزادراهی که سرعت تردد در آن ۱۱۵ کیلومتر از سوی مسئولان ذیربط ترافیک مصوب گردیده، خط دوچرخه سواری در ۵ کیلومتر پایانی از طرف تبریز و نیز ۵ کیلومتر آغازین آزادراه از سوی شهر جدید سهند طراحی و با بلوک های بتنی، همچنین نصب تابلو ایجاد گردیده است؟!

آنها معتقدند جداسازی لاین دوچرخه و ۳ باند آزادراه به صورت رفت و برگشت با موانع موقت مورد اشاره، مانع انجام وظیفه ماشین آلات برف روبی و محلول پاشی شده و باقیمانده نزولات آسمانی در روزهای آفتابی ذوب شده و  به دلیل برودت هوا که گاهاً به منفی ۲۰ درجه نیز می رسد موجب یخ زدگی مجدد آزادراه و نهایتأ موجب سوانح رانندگی می گردد!

▪️کاهش لغزندگی و تصادفات با ایجاد کانیوو حاشیه ای و هدایت آبهای سطحی!

عضو هیئت مدیره شرکت عمران سهند با اشاره به اینکه نگهداری از لاین دوچرخه جزو تعهدات ماست به “عصرآزادی” گفت: جداول جداکننده مسیر نیز برای ایمنی دوچرخه سواران در مسیر ویژه ایجاد شده است لذا باید توجه داشت موانع ترافیکی در مسیرهای استاندارد نوع یک حتماً باید موجود باشند.

فرهاد سعیدی ادامه داد: وقتی برف می بارد باید عمل نمک باشی انجام شده و کارگران نیز برای تمیز نمودن لاین دوچرخه اقدامات لازم را به عمل آورند اما حقیقت این است که در آینده نزدیک که فاز ۵ شهر جدید سهند در اطراف کیلومتر ۵ آزادراه تشکیل خواهد شد لاین دوچرخه موجود به طور حجم مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در حقیقت، با افزایش رشد خودروها و تردد آنها در مسیر آزادراه، باید حفظ جان و ایمنی دوچرخه سواران به صورت کامل تامین گردد و ایجاد موانع ترافیکی اصلی‌ترین اقدام برای صیانت از این عزیزان می باشد لذا با حذف جدول های جداکننده لاین دوچرخه مخالف هستیم و در آینده، نتایج مثبت این پروژه ملموس خواهد گردید!

سعیدی اضافه کرد: اگر قرار بود مشکل موجود تصادف خودروها بر اثر لغزندگی جاده مرتفع شود باید در حاشیه آزادراه به ایجاد کانیوو اقدام می شد تا آبهای حاصل از ذوب برف سطح لاین دوچرخه از طریق آن هدایت شده و از وقوع حوادث جلوگیری به عمل آید.

▪️تصادف به دلیل عدم رعایت فاصله طولی و لغزندگی به دلیل برودت هوا

فرماندار اسکو نیز در پیگیری حادثه برخورد هفته گذشته خودروها در آزادراه تبریز – سهند گفت: نظریه عوامل پلیس راه تبریز – آذرشهر حاکی از آن است که علت حادثه، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت فاصله طولی و لغزندگی سطحی جاده به دلیل برودت هوا بوده است.

بابک رضی منش افزود: ما از اولین ساعات گزارش حادثه تصادف، پیگیر موضوع بوده و با هدایت نیروهای امدادرسان هلال احمر شهرستان اسکو، اقدامات اولیه امدادرسانی در اسرع وقت صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در این حادثه خوشبختانه تلفات جانی وجود نداشت و تنها 2 نفر به دلیل جراحات جزئی به بیمارستان اسکو برای درمان انتقال داده شدند که حال آنها نیز مساعد گزارش شده است.

لازم به ذکر است به دلیل کوهستانی بودن مسیر آزادراه، هرگونه لغزندگی در جاده طبیعی بوده و دلیل آن نیز آب شدن برف های مسیر در طول روز و یخ بستن آن در طول شب به دلیل برودت زیاد هوا می باشد که ضروری است رانندگان عزیز با احتیاط بیشتر در طول مسیر رانندگی نمایند.

0

- Advertisement -

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

fa_IRPersian
fa_IRPersian