۴۵ صوبه ملی و ۵۲ مصوبه استانی؛ نتیجه جلسات شورای گفتگو در سال گذشته

شهرام صادق زاده/ عصرآزادی:نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی در سال جدید به ریاست محمدرضا پورمحمدی در محل عمارت تاریخی استانداری برگزار گردید که در آن مشکلات برخی از واحدهای تولیدی مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، رئیس کل دادگستری استان، رئیس اتاق بازرگانی تبریز، مدیران کل ادارات دولتی، تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس یازدهم و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی حضور داشتند.
در این جلسه همچنین، به پاس فعالیت‌های خیریه بخش خصوصی استان در بحران کرونا، فعالان این عرصه از جمله یونس ژائله و سایرین توسط امام جمعه تبریز مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ابتدای جلسه، رئیس اتاق بازرگانی تبریز در گزارشی از عملکرد و مصوبات شورای گفتگو در سال گذشته سخن گفت که منجر به عملیاتی شدن ۴۵ مصوبه ملی و ۵۲ مصوبه استانی شده است.
یونس ژائله با اشاره به اهمیت انتقال سپرده‌های بانک های خصوصی استان ادامه داد: ضرورت دارد تا ۵۰ درصد منابع بانک‌های خصوصی در داخل استان هزینه شود.
وی از همیاری مردم در روزهای سخت بحران کرونا قدردانی کرد و افزود: مردم عزیز ما نشان دادند که همواره در کنار دولت هستند.

▪️جهش تولید به شرط الزامات، دست یافتنی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شعار جهش تولید در ادامه نامگذاری مقام معظم رهبری در دهه ۹۰ در خصوص اهمیت مسائل اقتصادی است گفت: شدت گرفتن تحریم ها و بحران کرونا بیش از بیش بنیه تقویت اقتصاد داخلی را اثبات کرد.
سیدمحمدعلی آل هاشم، اتاق های بازرگانی را مشاور سه قوه کشور دانست و افزود: بسترهای لازم برای تحقق و شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی مورد نیاز است که انتظار تلاش برای جهش توقیف را دارد.
وی کاهش درآمدهای نفتی و محدود شدن منابع مالی دولت را موجب کاهش واردات کالاها توسط دولت قلمداد کرد و ادامه داد: این امر باعث شده تا دولت ناگزیر به کاهش واردات کالاهای غیرضروری کند زیرا خروج بسیاری از برندهای خارجی به خاطر تنگ شدن حلقه تحریم ها از جمله فواید این بحران بود و جهش تولید به شرط رعایت الزامات مربوطه، دست یافتنی است.
امام جمعه تبریز در پایان تاکید کرد: حمایت از لایه های پایینی صنعت و خدمات، حمایت از صنایع خرد داخلی در مناقصات، تمرکز بر داخلی‌سازی لوازم مصرفی و قطعات، حرکت به طرف روش‌های نوین تولید، تدوین و برقراری مدل‌های مشارکتی میان خریداران و فروشندگان، تکمیل ارزش زنجیره داخلی، مهندسی مجرای کالاهای خارجی، تغییر نوع ارز کارفرمایان و صندوق‌های ارز و غیره از جمله پیشنهاداتی است که می تواند موثر واقع گردد.

▪️نهاده ها توسط تجار استانی وارد کشور شوند!

همچنین در ادامه این جلسه مشکلات اقتصادی دوران پساکرونا مورد بررسی حاضرین قرار گرفت که اختصاص به تجزیه و تحلیل مشکلات واحدهای تولیدی آرد و صنایع غذایی آذربایجان شرقی بود.
در پایان این بخش پیشنهاد شد که آرد مصرفی لازم با قیمت مناسب از سایر استان‌ها برای مصارف آذربایجان شرقی خریداری شود.
گرانی مواد اولیه تا ۷۰ درصد و بسته بودن گمرکات به دلیل کرونا و کاهش صادرات مواد غذایی، اعتراض دبیر انجمن صنایع غذایی را باعث شد.
جعفری گفت: سیستم بانکی استان با درک صحیح از مشکلات موجود، این صنایع را یاری نمایند و اجازه دهند نهاده ها توسط تجار استانی وارد شوند تا ذخایر استراتژیک هم لحاظ گردد.

▪️تضاد در سیاست ها مشکل اصلی استانهاست

استاندار آذربایجان شرقی نیز خطاب به متفکرآزاد، داوودی و میرتاج الدینی – نمایندگان مجلس حاضر در جلسه – تاکید کرد: دوگانگی و تضاد در سیاست ها مشکل اصلی استانهاست، لذا این سوال مطرح می شود که چرا باید وارد کردن نهاده ها و یا شکر در انحصار چند نفر خاص باشد!؟ تاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم نیز با تایید این مطلب گفت: این سخن کاملاً درست است، ما نیز تعجب می کنیم که چرا باید تعدادی خاص با ارز دولتی به واردات پرداخته و رانت ایجاد شود.
او افزود: معتقدم نمایندگان مجلس باید با شکستن انحصارها به جهش تولید و حمایت از بخش خصوصی بپردازند زیرا اگر بانک‌ها به بنگاه داری اقدام کنند به طور حتم بخش خصوصی نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

▪️وضعیت موجود نوعی مالیات ستانی است

ژایله در پایان جلسه با اشاره به اینکه افزایش بی رویه اخذ مالیات از واحدهای تولیدی باید متوقف شود تاکید کرد: واحدهای تولیدی سه ماه تعطیل بودند و این امر، نوعی مالیات ستانی است و اگر اینگونه پیش رود واحدهای تولیدی عطایش را به لقایش خواهند بخشید!

شایان ذکر است طبق تصمیمات به عمل آمده در این جلسه، مقرر گردید نشست های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی آخرین شنبه هر ماه در تبریز برگزار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.