یونس ژائله: بخش صنعت باید از حالت گلخانه‌ای تحت حمایت دولت خارج شود!

استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای گفتگو تاکید کرد؛ عبور از تحریم‌ها و بحران کرونا، تنها با همدلی دولت و بخش خصوصی میسر است

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: شصتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی به ریاست محمدرضا پورمحمدی استاندار و با حضور اعضای رسمی شورا در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
در این جلسه هر یک از اعضای شورا مشکلات حوزه خود را مطرح نمودند و استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به روزهای سخت تحریم و بحران کرونا گفت: مطمئنا در کنار هم می توانیم بر مشکلات موجود فائق آییم.
به غیر از نماینده مردم کلیبر در مجلس، از سایر منتخبان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی خبری نشد و معلوم گردید آنها تا پایان وقت اداری همان روز، به درخواست مسئولان اتاق بازرگانی تبریز جهت حضور در جلسه شصتم شورا جواب مثبت نداده اند!

▪️عدم کارساز بودن پرداخت یارانه دولتی برای دگرگونی چهره صنعت!

یونس ژائله با ذکر این نکته که در شرایط تحریم های ظالمانه با مشکلات زیادی در بخش تولید مواجه هستیم افزود: اما بخش خصوصی بر خود وظیفه می داند تا کمک رسان دولت باشد زیرا اتاق بازرگانی با نقش کلیدی خود در مسائل ارزی و اقتصادی می‌تواند تاثیرگذار باشد لذا اصلاحات اقتصادی نیاز است و بدون فوت وقت باید اقدامات لازم انجام گیرد.
وی پرداخت یارانه دولتی را کارساز برای دگرگونی چهره صنعت ندانست و ادامه داد: بخش صنعت باید از حالت گلخانه‌ای که تحت حمایت دولت قرار دارد خارج شود بنابراین هنر مدیریت و کارآفرینان باید شکوفا شده و اقتصاد کشور در دست آنها باشد.
ژائله راه اندازی پنجره واحد فیزیکی استان در محل اتاق بازرگانی را فرصتی برای بهبود فضای کسب و کار خواند و اضافه کرد: مطمئنا با راه اندازی این پنجره، بسیاری از بروکراسی های زائد اداری حذف و امکان فعالیت برای کسب و کارها فراهم خواهد آمد.

▪️امکان غلبه بر مشکلات موجود با همدلی دولت و بخش خصوصی

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از فعالان بخش خصوصی استان به خاطر اقدامات مومنانه که در مواجه با ویروس کرونا انجام دادند از انتقادات سازنده فعالان اقتصادی در بخش خصوصی قدردانی نمود و افزود: با همراهی و همدلی دولت و بخش خصوصی بر مشکلات موجود غلبه خواهیم نمود.
محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: خوشبختانه در ایام بحران کرونا برخی از واحدهای صنعتی خط تولید خود را به محصولات بهداشتی تغییر دادند تا محصولات ارزان‌قیمت به دست مصرف کنندگان برسد که جای تقدیر دارد.
وی اضافه کرد: با تحریم‌ها و بحران کرونا در شرایط دشواری قرار گرفته‌ایم و باید همگی به جهش تولید بیندیشیم و همدلی و همفکری نیز موجب هموار شدن مسیر موجود خواهد شد.

▪️بررسی مشکلات چک های برگشتی واحدهای تولیدی از طریق مرکز کشور

عباس کمالی – نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز – نیز با طرح مسئله نحوه بررسی مشکلات چک های برگشتی واحدهای تولیدی که کمتر از ۱۰۰ نفر کارگر و یا کمتر از یک میلیون یورو صادرات دارند از اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواست تا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، سقف ۱۰۰ نقر و یک میلیون یورو در این موضوع لغو و فضا برای حمایت از تمام واحد های صنعتی و تولیدی مهیا گردد.
موسی خلیل الهی – رئیس دادگستری آذربایجان شرقی – نیز در خصوص همین موضوع گفت: با توجه به این نکته که قانون چک در سال ۹۷ اصلاح شده و هر نوع تغییر و تحول می بایست از طریق مجاری قانونی مورد تصویب قرار گیرد پیشنهاد می شود موضوع از طریق ارگان های قانونی مجلس و شورای گفتگوی مرکز مورد بررسی قرار گیرد.

▪️ایران با تولید ۲۷ میلیون تن فولاد در رتبه هفتم جهانی

رئیس انجمن فولاد آذربایجان شرقی نیز گزارشی از وضعیت فولاد استان، کشور و جهان ارائه نمود و یادآور شد: ایران با تولید ۲۷ میلیون تن فولاد رتبه هفتم جهان را به خود اختصاص داده است. رحیمی افزود: تامین مواد اولیه، استرداد مالیات بر ارزش افزوده و معرفی برخی واحدهای فولادی به تعزیرات به دلیل عدم ارائه محصولات تولیدی در بورس، بزرگترین مسائل و مشکلات این بخش اقتصادی است.

▪️اعتراض فعالان بخش خصوصی به بخشنامه های ارزی بانک مرکزی

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز نیز مراتب اعتراض فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی به بخشنامه های ارزی بانک مرکزی را ابراز داشت.
مسعود بنابیان با اشاره به سختی های موجود در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به خاطر تحریم های ظالمانه افزود: در شرایطی که دولت نمی تواند ارز حاصل از صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی را به کشور بازگرداند، چرا از بخش خصوصی انتظار دارد که ارز حاصل از صادارت خود را به راحتی به کشور باز گردانند!؟

▪️تنظیم روابط کارگر و کارفرما در دستور کار نمایندگان مجلس

نماینده مردم کلیبر، خدآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در پایان جلسه، کار کارشناسی در خصوص حل مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه را لازمه بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواند و گفت: در کمیسیون اجتماعی مجلس تنظیم روابط کارگر و کارفرما در دستور کار نمایندگان مجلس است.
حسین حاتمی وظیفه حاکمیت را بهبود وضعیت کسب و کار در کشور خواند و افزود: با حذف بروکراسی های زائد اداری امکان صدور مجوزهای کسب و کار در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.