گزارش “عصرآزادی” از خطرات احتمالی آزادراه تبریز – سهند با بهره برداری موقت از آن؛ مبادا که آزادراه جدید، کسائی دیگری شود!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

? عکس از: رضا عادلی

آزادراه تبریز – سهند ۲۰ کیلومتر طول دارد که به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در ۶ لاین رفت و برگشت اجرا شده و چند روز پیش توسط وزیر راه و شهرسازی به صورت موقت افتتاح گردید.

به گفته معاون وزیر راه، حدود ۴۰ درصد اعتبار پروژه، آورده سهم دولت است که با بهره برداری از آن زمان سفر به شهر جدید سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می یابد اما ظاهراً ایمنی تردد خودروها فراموش شده است.

حال طرح ۱۳ ساله ساخت آزادراه تبریز – سهند به عنوان عامل تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر و بار بین تبریز و شهر جدید سهند به نقطه پایان خود رسید و افتتاح شد تا موقتاً زیر بار ترافیک رفته و موجب تسهیل در رفت و آمد ساکنان شهر سهند به تبریز گردد اما نباید از عواقب و خطرات احتمالی ناقص بودن پروژه غافل شد چرا که می تواند موجب وقوع حوادث جبران ناپذیر شده و خسارت مالی و جانی بزرگی را برای شهروندان پدید آورد!

این آزادراه فرصت‌های بسیار زیادی برای شهروندان سهند، تبریز و شهرهای اطراف به‌وجود می‌آورد، ولی باید مشکلات احتمالی این مسیر گشایی، سریعاً مرتفع گردد زیرا قبل از افتتاح رسمی آن توسط وزیر راه، شاهد وقوع تصادف خودروها بودیم که صدمات جانی و مالی را به همراه داشت!

▪️جالب است که قبل از افتتاح رسمی آزادراه، چند مورد تصادف رُخ داد!

تسهیل در ترافیک عبوری محور موجود تبریز – آذرشهر، کاهش هزینه و مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی، کاهش مسافت و دسترسی سریع به کلانشهر تبریز، افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از زمان و کاهش اتلاف وقت شهروندان، کاهش استهلاک خودروها و ارتقای ایمنی سفر، رونق بخشیدن به سرمایه‌ گذاری ملی و گردشگری در شهر جدید سهند، افزایش جذابیت سکونت در این شهر و رونق اقتصادی آن از جمله مزایای این آزادراه می باشد.

اما واقعیت این است آزادراه تبریز – سهند که چند روز پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی زیر بار ترافیک رفت از زیرساخت های استاندارد برای افتتاح برخوردار نیست چرا که قبل از افتتاح رسمی این آزادراه، چند مورد تصادف رُخ داد که تعجب آور است.

لغزندگی مسیر در زمستان و عدم تسلط رانندگان به شرایط جاده موجب بروز حوادث در این فصل سال در آزادراه تبریز – سهند خواهد شد که باید تمهیدات لازم سریعاً انجام گردد تا تبدیل به اتوبان “کسائی” دیگری نشود!

سرمایه گذار پروژه نیز در پاسخ سوال خبرنگاران اظهار کرده است که انجام مابقی اقدامات تکمیلی پروژه در آینده توسط ارگان های متولی صورت گیرد، اما معلوم نیست این امر چه وقت عملیاتی خواهد شد و تا آن زمان چه تهدیداتی از لحاظ سوانح جاده ای گریبانگیر ساکنان شهر جدید سهند خواهد گردید!

▪️کاهش مصرف سوخت یا جان شهروندان؛ مسئله این است!

در این که بسیاری از تصادف‌ها در کشور ما در آزادراه‌ها رخ می‌دهد شکّی نیست، لذا در قانون ایمنی راه‌ها اول از همه راه‌های مختلف تعریف شده‌اند به طوری که برابر ماده یک این قانون، “آزاد‌راه” به راهی اطلاق می‌شود که حداقل دارای ۲ خط اتومبیل‌ رو و یک شانه حداقل به عرض ۳ متر برای هر طرف رفت و برگشت بوده و ۲ طرف آن به نحوی محصور و در تمام طول آزادراه از هم کاملاً مجزا باشد و ارتباط آنها با هم فقط به وسیله راه‌های فرعی که از زیر یا بالای آزادراه عبور کند تأمین شود و هیچ راه دیگری آن را قطع نکند.

بنا بر این قانون، وزارت راه و ترابری مکلف است در هر آزادراه حداقل و حداکثر سرعت و همچنین انواع وسایل نقلیه‌ای را که عبور آنها مجاز نیست با نصب علائم مشخص کند و نیز همه علائم مربوط به مقررات رانندگی و محل‌های توقف مجاز و سایر علائم لازم را که برای پیشگیری از خطرات احتمالی تصادف لازم است، در طول راه برای اطلاع رانندگان نصب کند که فعلاً نصب تابلوها در طول این آزادراه انجام نشده و با افتتاح موقت جهت تردد خودروها از آن، باید هرچه سریعتر نسبت به نصب علائم هشداردهنده اقدام شود.

این در حالی است که در مراسم بهره برداری موقت از آزادراه تبریز – سهند که فعلاً بدون روشنایی، تابلوها و علائم هشداردهنده، گاردریل های موردنیاز برای طول مسیر و غیره، تردد خودروها در آن انجام می گیرد عنوان گردید که با افتتاح آن، سالیانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت اما مگر جان شهروندان مهم نیست؟!

▪️در نقطه اتصال آزادراه به خیابان لاله، مشکل ترافیکی خواهیم داشت

                                             

معاون عمرانی شهردار تبریز در این خصوص گفت: با بهره برداری از این آزادراه شاهد کاهش ترافیک مسیر دیزل آباد خواهیم بود و در کنار آن به طور حتم تصادفات این مسیر نیز کاهش می‌یابد.

محمدحسین اسحقی اما به مشکلات ناشی از افتتاح این آزادراه نیز اشاره کرد و افزود: در نقطه اتصال آزادراه به خیابان لاله، مشکل ترافیکی خواهیم داشت زیرا این معبرها عمدتاً معبرهای محلی بوده و برای رفع آن باید سریعاً موضوع تملک و مسیرگشایی خیابان شهید صمدی اجرا شود.

وی با ذکر این نکته که مسیر ۴۵ متری می‌تواند در رفع ترافیک منطقه بسیار موثر باشد ادامه داد: برای تکمیل این پروژه در بودجه سال ۹۹ اعتباری درنظر گرفته نشده و به همین علت به همراهی و کمک شورا نیاز داریم و باید در اولویت برنامه‌ های شهرداری منطقه ۷ قرار گیرد.

معاون عمرانی شهردار تبریز اضافه کرد: مشکل دوم این مسیر، احتمال وقوع سیلاب است زیرا در گذشته مسیر فعلی آزادراه به عنوان مسیل بوده و خاک مسیر موجود، آب بارندگی را جذب می‌کرد، ولی در حال حاضر حجم آب حاصل از بارندگی در زمین نفوذ نکرده و به سمت پایین دست جاده یعنی ۳۵ متری لاله سرازیر خواهد شد که تامل برانگیز است!

اسحقی با تاکید بر اینکه در گذشته مطالعات لازم توسط مشاور انجام شده و احداث کانال پیش بینی شده است گفت: مشاور برای حل این مشکل یک کانال دو در دو پیش بینی کرده که به دلیل عدم جذب آب در مسیر اتوبان، به نظر می‌رسد ابعاد این کانال باید بزرگ‌تر شود.

وی با اشاره به اینکه این کانال باید در زیر مسیر خیابان شهید صمدی اجرا شده و به کانال ایلی سو متصل شود افزود: این موضوع نیز لزوم احداث خیابان شهید صمدی را بیشتر می‌کند لذا اگر تهدیدها و مخاطرات موجود را رفع کنیم قطعاً شهروندان، بیشتر از مسیرگشایی فعلی رضایت خواهند داشت.

▪️برخی ها سابقه موفقیت آمیزی ندارند اما بازهم به آنها پروژه واگذار می شود!

استاندار آذربایجان شرقی نیز در مورد پروژه آزادراه تبریز – سهند که در چند مورد خلاف وعده افتتاح آن داده شده بود گفت: این پروژه از جمله پروژه های اولویت دار و مطالبه به حق مردم استان بود که به رغم تمامی مشکلات، بالاخره مورد افتتاح قرار گرفت.

محمدرضا پورمحمدی در اظهاراتی جالب توجه خواستار هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با مدیریت استان در انتخاب پیمانکاران و قراردادهای واگذاری پروژه‌های عمرانی شد و افزود: ما سابقه کاری بسیاری از پیمانکاران را دیده ایم و می‌دانیم که سابقه چندان موفقیت آمیزی ندارند اما متاسفانه بازهم شاهد هستیم پروژه های بزرگتری نیز به آنها واگذار می‌شود که منجر به نیمه تمام ماندن پروژه‌ها خواهد شد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.