گزارش “عصرآزادی” از وضعیت خوشمزه ترین سوغات تبریز در ایام منتهی به پایان سال؛ قرابیه، پادشاه شیرینی های ایران!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی یکی از قطب های مهم صنعت شیرینی و شکلات در ایران محسوب می شود که شیرینی های تولید شده توسط قنادان تبریزی برای تمام شیرینی دوستان داخل و خارج کشور طعمی آشناست.

انواع مختلف قرابیه با طعم های گردویی، پسته ای و نارگیلی از جمله شیرینی های مشهور دیار آذربایجان است که مورد پسند تمام ذائقه های مردم می باشد.

صنعت شیرینی موجب اشتغال‌زایی برای بیش از ۲۶ هزار نفر در سطح کلانشهر تبریز شده است که البته ۳ برابر این رقم نیز شامل شغل های غیر مستقیم محسوب می گردد.

در برخی مواقع، افزایش قیمت در صنف قنادان به دلیل افزایش مواد اولیه به وجود می‌آید که در این میان باید گفت ارائه مواد اولیه و حمایت از آن به صورت دولتی وجود ندارد.

▪️قرابیه گران است اما پای ثابت مجالس جشن و عروسی و جلسات رسمی است

در واقع “قرابیه” Qurabiya نوعی شیرینی سنتی اما گران است که در تبریز پخته شده و پای ثابت مجالس جشن و عروسی، مهمانی‌ها و جلسات رسمی می گردد.

شیرینی قرابیه از بادام پوست گرفته، وانیل، شکر و سفیده تخم مرغ درست می‌شود که به دلیل داشتن بادام که سرشار از آهن گیاهی است دارای کالری بالایی است.

به گفته “غلامرضا امجدی” یکی از متخصصین پُخت قرابیه، برای درست کردن این شیرینی ابتدا بادام‌ها را به صورت پودر درآورده و همراه با شکر و سفیده تخم مرغ چرخ می‌کنند و پس از آنکه خلال بادام‌، پسته یا نارگیل بر روی آن نقش می بندد خمیر شیرینی قرابیه روی سینی مخصوص داخل فر پخت می‌شود.

او افزود: مسافران و گردشگران هنگام سفر به شهر تاریخی تبریز، شیرینی قرابیه را به‌ عنوان یکی از شیرینی‌های پرطرفدار همراه خود سوغاتی می‌برند تا از طعم خاص شیرینی ما لذت ببرند.

▪️تبریزی‌ها از دیرباز به خاصه‌خوری و اهمیت دادن به مواد غذایی خود مشهور هستند

یکی از باسابقه‌ترین متخصصان صنعت شیرینی تبریز در این باره گفت: ایرانیان مقیم کشورهای مختلف از جمله کشور استرالیا سفارش‌های مختلفی برای خرید شیرینی دارند و ما شیرینی‌ هایی که ماندگاری بالایی دارند برای آنها ارسال می‌کنیم.

یونس اکرامی افزود: تبریزی‌ها از دیرباز به خاصه‌خوری و اهمیت دادن به مواد غذایی خود مشهور هستند و همیشه سعی می‌کنند بهترین و با‌کیفیت‌ترین مواد را در محصولات خود استفاده به کار ببرند.

وی اظهار کرد: هرچند اکنون شیرینی قرابیه در برخی از شهرهای کشور تهیه می‌شود، اما هیچ‌کدام از آنها کیفیت قرابیه تبریز را ندارد!

شیرینی‌فروش باسابقه تبریز اضافه کرد: در حالت کلی شاهِ شیرینی‌های کشور در تبریز تهیه می‌شود و شیرینی قرابیه هم پادشاه سوغاتی‌های تبریز است.

▪️وجود مواد اولیه خاص و فرآوری های مختلف به شیرینی قرابیه اصالت می بخشد

یکی دیگر از پیشکسوتان باسابقه صنعت شیرینی تبریز هم، شیرینی های اصیل تبریز را که در حال حاضر هم مرسوم هستند قرابیه بادام، لوز بادام و باقلوای بادام عنوان کرد و گفت: بقیه مشتقات آنها، بعدها برای تنوع بخشیدن به این شیرینی ها ایجاد شد.

یعقوب مشاور افزود: علت اینکه این سه شیرینی بادام دارند این است که روزگاری اطراف تبریز پر از درخت بادام بود و این محصول یکی از محصولات اصلی این منطقه به شمار می رفت. وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه از این درختان خبری نیست اضافه کرد: در آن سالها عمل آوردن آجیل در تبریز جا افتاده بود و همه اقلام آجیل به جز پسته در همین منطقه تولید می شد، لذا از فرآوری این مواد به عنوان مثال، فرآوری بادام، شکر و سفیده تخم مرغ، قرابیه بادامی تهیه می شد.

مشاور تاکید کرد: همین وجود مواد اولیه خاص در منطقه آذربایجان به اضافه فرآوری های مختلف از آن به محصول اصالت می بخشد که‌ شیرینی قرابیه از تولیدات خاص شهر اولین هاست.

▪️با درایت و پشتکار پیشکسوتان، صنعت شیرینی به نام آذربایجان ثبت شده است

یک فعال حوزه شیرینی تبریز نیز گفت: بدون شک تبریز از قدیم الایام مهد شیرینی و شکلات بوده و پیشکسوتان و اساتید برجسته و بزرگی با درایت و پشتکار خود، این صنعت را به نام آذربایجان ثبت کرده اند.

عزیز پیری افزود: لذا مایه مباهات است که به هر شهر یا هر کشوری که می رویم شهر تبریز را مهد شیرینی می نامند و می شناسند بنابراین هر مسافری که گذرش به شهر تبریز بیفتد بدون شک توشه راهش شیرینی ها و محصولات خوش رنگ و خوش نام تبریز از جمله قرابیه خواهد بود.

وی اضافه کرد: اما متاسفانه عدم نظارت و مدیریت ضعیف، عدم دسترسی به مواد اولیه مرغوب و غیره مقداری در کیفیت محصولات تاثیر گذار بوده که می توان در این مورد با مدیریت قوی و نظارت دقیق مشکلات پیش رو رو را حل و فصل نمود.

▪️تنها برخی از شیرینی‌های خشک به عراق، افغانستان و پاکستان صادر می گردند

فعال حوزه شیرینی تبریز، عدم حمایت دولت را از علل اصلی صادرات ضعیف شیرینی عنوان کرد و گفت: صادرات در شکلات انجام می‌گیرد اما متاسفانه صادرات شیرینی وجود ندارد و به جز برخی از صادرات شیرینی‌های خشک به عراق، افغانستان و پاکستان، سفارش دیگری انجام نمی‌گیرد.

یوسف عبدالله زاده ادامه داد: صادرات شیرینی باید در عرض ده روز تولید و انجام گیرد که سخت‌گیری‌های انجام گرفته در حوزه‌های گمرک، بسته بندی و آزمایش، مدت زمان زیادی را می‌طلبد و هزینه بسته بندی حتی از قیمت شیرینی بالاتر می‌رود.

وی لزوم حمایت دولت در صنف شیرینی فروشان را امری ضروری دانست و افزود: شیرینی‌های تبریز به ویژه قرابیه در تمام مراسم سرو می شود و برای همین امر، حمایت دولت از این صنف را دوچندان می کند تا قضیه صادرات آن تقویت گردد.

عبدالله زاده تاکید کرد: اکثر مغازه‌های شیرینی فروشی تبریز شیک بوده و تمام کارفرمایان نیز در صدد این هستند تا ارائه خدمات آنان در شأن مردم آذربایجان و مهمانان آنان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.