روانشناس مرکز مشاوره امروز، در گفتگو با عصر آزادی عنوان نمود: مشاوره پیش از ازدواج رویکردی پیشگیرانه و آموزشی جهت خودشناسی و دیگرشناسی

عصر آزادی آنلاین/ حامد پورمند

اگر زوجین قبل از ازدواج به مشاور مراجعه کنند این امر به زندگی بهتر و دوام آن کمک خواهد کرد. مشاوره قبل از ازدواج به عنوان مهم ترین نکته ای است که به افراد کمک می کند، واقع بینانه به ازدواج نگاه کنند و از هرگونه احساسات غیرعقلانی و باورهای غلط بپرهیزند. اقدام به مشاوره قبل از ازدواج روند مطلوبی در شناخت فرد مقابل و شناخت خود فرد به هنگام قرار گرفتن در چالش های دونفره را ایجاد کرده و شناختی نسبی از شرایط روحی، فکری، اجتماعی هر دو نفر به آنها داده و درصد خطا در تصمیم گیری را کاهش می دهد.

گلناز گلشن خلیلی، روان درمانگر اختلالات روانی و دانشجوی دکتری روانشناسی، روانشناس مرکز مشاوره امروز، عضو سازمان نظام روانشناسی و ‌مشاوره ایران، روانشناس آسایشگاه سالمندان، برگزار کننده دوره های آموزشی مهارت های زندگی، تشخیص و درمان اختلالات جنسی و زوج درمانگر، که دارای تجارب ارزنده ای در این زمینه می باشد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مسائل، ارائه مشکلات و بیان دیدگاه در حوزه کاری خود پرداخته که ماحصل این گفتگو به خوانندگان فهیم روزنامه تقدیم می گردد:

مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به آینده زندگی زوجین می کند؟

انسان یک موجود انتخابگر هست، اگر دقت شود می بینیم که در زندگی روزمره با انتخاب های متعددی روبرو هستیم که بعضی از این انتخاب ها مهم و بعضی غیر مهم هستند، انتخاب های مهم ما تبعاتی را به دنبال دارد که اگر این انتخاب ها صحیح و درست انجام شود مطمئنا تبعات مثبت آن بیشتر از تبعات منفی خواهد بود، انتخاب همسر یکی از انتخاب های مهم ما در زندگی می باشد یعنی ما کسی را انتخاب می کنیم که شریک عمر و زندگیمان باشد پس پیامدهای این انتخاب نه تنها خود ما بلکه نسل بعد از ما را هم درگیر می کند. انتخاب همسر یک انتخاب عاطفی و هیجانی است و بیش از حد هیجانی و عاطفی برخورد کردن باعث  میشود یک انتخاب غیر منطقی داشته باشیم که نتیجه اش متاسفانه شکست و پشیمانی است. مشاوره پیش از ازدواج یک رویکرد پیشگیرانه و آموزشی است اینگونه نیست که بگوییم شما با هم ازدواج بکنید یا نه. بلکه هدفش آگاه کردن زوجین به نقاط ضعف و قوتشان می باشد همچنین تناسب ها و سنخیت ها و ویژگیهای شخصیتی در این مشاوره بررسی می شود تا درصد خطا در تصمیم گیری کاهش پیدا کند وبه این علت میگوییم مشاوره پیش از ازدواج یک رویکرد آموزشی است که فرد را به خود شناسی و دیگرشناسی می رساند در این جلسات  زندگی در زیر یک سقف را برای زوجین ترسیم می کنیم تا آگاه باشن که در آینده با چه چالش ها و بحران هایی مواجه خواهند شد. روند مشاوره پیش از ازدواج هم بدین صورت است که چندین جلسه مشترک و فردی انجام شده و در صورت نیاز از تست های روانشناسی هم کمک گرفته می شود.

نقش و تاثیر آزمون شخصیت در شناخت شخصیت چه می باشد؟

شخصیت به معنای شیوه تفکر و الگوهای رفتاری است که نحوه ی سازگاری افراد را با محیط تعیین می کند. در واقع وقتی از شخصیت یک نفر صحبت می کنیم، در مورد واکنش ها، رفتارها و صحبت های او نسبت به محیط و اطرافیانش حرف می زنیم. همه این رفتارها و واکنش ها مجموعه ای باثبات و پایدار هستند که از روی آنها تا حدی می توان رفتارهای بعدی فرد را پیش بینی کرد. شخصیت هر فرد پیچیده و منحصر به فرد می باشد. در ارزیابی شخصیت ، روش بررسی جامع ،مشاهده مستقیم رفتار است ولی به دلیل اینکه نمی توان در عمل مجموعه رفتاریک شخص را مشاهده کرد ناگزیریم روش های مخصوصی مانند آزمونها را بکار بندیم ، یکی از اهداف استفاده از آزمون های شخصیت این است که روانشناسان می توانند به کمک این آزمون ها، ارتباط شخصیت افراد با روابط اجتماعی، انتخاب رشته تحصیلی و شغل، تصمیم گیری برای ازدواج و سایر تصمیمات مهم روزمره را مشخص نمایند.همچنین به وسیله سنجش شخصیت می توانند به وجود مشکلات یادگیری، اختلالات شخصیت و سایر اختلالات روانشناختی پی ببرند. به طور کلی هدف از انجام آزمون های سنجش شخصیت ایجاد پیش زمینه مناسب برای شناخت شخصیت افراد و یافتن راهکارهای مشاوره و درمان مناسب برای آن ها می باشد. مهمترین نکته قابل توجه در مورد آزمون های شخصیت اینست که تفسیر آزمون های شخصیت باید توسط افراد متخصص و در کنار مصاحبه های بالینی انجام گیرد.

علائمی که نشان می دهد یک فرد به کمک روان درمانگر نیاز دارد چیست؟

متاسفانه به دلیل این که سطح شناخت عمومی نسبت به این که یک روان درمانگر چه صلاحیت علمی باید داشته باشد پایین است برخی افراد با گذراندن یک یا دو دوره چند ماهه شروع به مشاوره و روان درمانی می کنند و با گسترش  فضای مجازی این موارد را زیادتر می بینیم که باعث می شود در واقع سلامت روان جامعه با خطرات جدی روبرو شود. با توجه به تخصص و مدرک، روان درمانی و مشاوره می تواند توسط روانپزشک، روانشناس ومشاور برای افراد، زوج ها، گروه ها و یا خانواده انجام شود. روانپزشک دارای مدرک پزشکی بوده و بر خلاف سایر روان درمانگران و روانشناس ها می تواند داروهای مورد نیاز برای بیمار را تجویز نماید. روانشناسان دارای مدرک دانشگاهی روانشناسی هستند (باید فوق لیسانس یا دکتری باشند) و در مقوله هایی مانند روان درمانی، تست روانشناسی و درمان های بدون دارو دوره و آموزش دیده اند. همچنین در پروتکل های تحقیقاتی نیز حضور دارند و در خصوص مواردی خاص مانند زوج درمانی و مشاوره های تحصیلی می توانند افراد را راهنمایی کنند.مشاور دارای مدرک دانشگاهی در رشته مشاوره است .کار مشاور، استفاده از فنون علم روانشناسی برای کمک به افراد در انتخابها و تصمیم گیری های آنها در مراحل مختلف زندگی از جمله تحصیل مشاورۀ شغلی و مشاورۀ خانواده است. وظیفۀ وی، حل مشکلات و چالش های پیچیدۀ روانی مراجع مانند اختلال اضطراب و افسردگی ویا… نیست بلکه بیشتر به پیشگیری و بهبود زندگی افراد سالم کمک میکند و به آنها در راستای نیازهایشان مشاوره می دهد. روان درمانی زمانی استفاده می شود که افراد به دلیل برخی مشکلات هیجانی یا ذهنی به دنبال درمان هستند. اختلالات روانی معمولا با رنج و پریشانی شخصی ویا ناراحتی قابل ملاحظه یا کم توانی در فعالیت های اجتماعی، شغلی و یا سایر فعالیت های مهم زندگی فرد همراه هستند. اگر خلاصه کنیم در مواردی مثل احساس درماندگی و غم و اندوه طولانی‌مدت ، نگرانی مفرط، انتظار وقایع ناگوار، ناتوانی در حل مشکلات شخصی ،عدم تمرکز بر وظایف کاری یا انجام سایر کارهای روزمره ، نوشیدن زیاد الکل، سوءمصرف مواد مخدر یا پرخاشگری، به صورتی که به فرد یا اطرافیان‌ آسیب برساند.

به نظرتان راه درمانی اختلالات روانی چه می باشد لطفا بیان نمائید؟

آمارها نشان می دهد که بسیاری از افراد جامعه با انواع مختلفی ازاختلالات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند اما ممکن است خیلی از آنها از این مورد آگاهی نداشته باشند و بنابراین قاعدتاً برای درمان آن نیز اقدامی انجام نمی‌دهند.مورد دیگه ای که وجود داره تابو بودن اختلال روانی هست و اینکه در اذهان عمومی اختلال روانی مساوی دیوانگی یا جنون معنی میشه که این امر هم یکی از دلایلی هست که اقدام به درمان رو به تعویق میندازد. هرگونه تعویق و کتمان بیماری سبب تشدید آسیب و ماندگاریش می شود و در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری گریبانگیر بیمار و خانواده اش خواهد شد چرا که اختلال روانی به گونه ای است که اگر یک فرد در یک خانواده از یک اختلال روانی رنج ببرد نه تنها خود بلکه در حد بیشتری سایر افراد خانواده را نیز درگیر این مسئله کرده و آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و ممکن است سبب بروز مشکلات بسیار زیادی برای آنها نیز گردد، پس اولین قدم پذیرش هست که ما بپذیرم اختلالات روانی و بیماری‌های اعصاب و روان هم مانند سایر بیماری های جسمی  نیاز به مراقبت و درمان دارند.  گام بعدی مراجعه به روانشناس و روانپزشک  و در میان گذاشتن مشکلات با فرد روانشناس هست که اگر این بیماری به مراحل حساس خود رسیده باشد روانشناس به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد که در این حالت ترکیب روان درمانی و دارو درمانی بهترین راه درمان خواهد بود.

لطفا تاثیر روش cbt بر اضطراب اجتماعی را توضیح بفرمائید؟

احساس های ناخوشایند و اضطراب در موقعیت های اجتماعی،رخدادی است که اغلب افراد در طول زندگی خود تجربه می کنند. نکته جالب در این خصوص این است که پژوهش های انجام شده دراین رابطه، تفاوت های معنی داری در محتوای فکری، الگوی رفتاری،پاسخ های فیزیولوژیک و هیجانات و احساس های تجربه شده، بین افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، افراد عادی و یا حتی افرادخجالتی نشان نداده اند لذا تنها عاملی که می تواند در تمایزاضطراب مرضی از اضطراب غیرمرضی در موقعیت های اجتماعی به ما کمک کند، شدت این علایم و نشانه ها و میزان تأثیر آنها بر زندگی فرد می باشد.درمان شناختی- رفتاری(cbt)، رویکردی مشارکتی بین مراجع و درمانگراست تا به طور مؤثر اضطراب مراجع را هدف قرار دهد. اجزای اصلی مورد استفاده در درمان اضطراب اجتماعی شامل: آموزش، بازسازی شناختی، مواجهه، دادن یکسری تکالیف که مراجع باید انجام دهد و در جلسه بعدی درمان با خود به همراه بیاورد. طبق تحقیقات علمی وسیعی که  در این زمینه انجام شده درمان شناختی رفتاری از رایج ترین و موفق ترین روشهای درمانی در درمان اضطراب اجتماعی هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.