مرند یکه تاز تولید طلای تابستان

“عصرآزادی” از اهمیت برگزاری دومین جشنواره زردآلوی مرند در فصل برداشت این محصول طلایی گزارش می دهد؛

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند می گوید این منطقه در تولید زردآلو مقام نخست استانی را به خود اختصاص داده و ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در امر تولید و فرآوری آن مشغول به کار هستند!
دومین جشنواره زردآلوی شهرستان مرند با هدف معرفی توانمندی ها و قابلیت های این منطقه در تولید میوه زردآلو به عنوان پایتخت طلای تابستان آذربایجان شرقی به کار خود پایان داد.
در سالی که مقوله های مهم تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین مدنظر قرار گرفته است رویداد کشاورزی زردآلوی شهرستان مرند برای دومین سال پس از بحران کرونا برپا شد تا برداشت فراوان آن برای امسال وارد فاز عملیاتی شود.
در این راستا به جهت حل مشکلات و نیازهای کشاورزان، نشست‌هایی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد تا راهکارهای لازم برای رونق تولید و فروش محصول زردآلوی شهرستان مرند با استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهرستان و با ارتقای بهره‌وری برای حل مشکلات بهره‌برداران گام های موثری برداشته شود به ویژه اینکه شناسنامه دار کردن میوه طلای تابستان برای مرند و اجرایی نمودن مراحل فرآوری آن بسیار حائز اهمیت می باشد!
▪️آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۵۵ هزار تن زردآلو رتبه دوم کشوری را داراست

زرد آلو میوه ای تابستانی و خوشمزه است که از آن به عنوان طلای تابستان یاد می شود زیرا طبع سردی داشته و از خواص آن می توان به درمان سوءهاضمه، یبوست، گوش درد، تب، بیماری‌های پوستی، سرطان و کم‌خونی اشاره کرد!
روغن زردآلو هم برای درمان عضلات بیمار و زخم‌ها مفید بوده و متخصصان بر این باورند که این میوه برای مراقبت از پوست بسیار مؤثر است. علاوه‌ بر این، زردآلو می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد، سطح کلسترول خون را کاهش دهد، از کاهش بینایی جلوگیری کند، به کاهش وزن کمک نماید، بیماری‌های تنفسی را درمان کند، به تقویت استخوان‌ها کمک کند و تعادل الکترولیت‌ها در بدن را حفظ نماید.
آذربایجان شرقی با ۹ هزار و ۶۱۰ هکتار باغات زیر کشت زردآلو، رتبه اول کشوری در کشت این محصول باغی را دارد و با تولید ۵۵ هزار و ۶۴۵ تن محصول زردآلو بعد از استان تهران در رتبه دوم تولید این محصول در کشور قرار گرفته است.
شهرستان مرند با تولید ۱۸ هزار و ۷۷۴ تن، شهرستان جلفا با تولید ۱۵ هزار و ۶۳۷ تن و شهرستان شبستر با تولید ۷ هزار و ۶۹۳ تن به ترتیب رتبه های اول تا سوم تولید این محصول در آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده اند.
باغات زردآلو در آذربایجان شرقی شامل ارقام نصیری، عسگر آباد، شاهرودی، اردوبادی، تبرزه و غیره است که دارای پتانسیل تازه خوری و یا استفاده در صنایع تبدیلی می باشد.
عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرند بر اساس ارزیابی های صورت گرفته روبه بهبود است به طوری که در زمینه توسعه مکانیزاسیون امسال رتبه دوم آذربایجان شرقی را کسب کرد لذا این بخش در حوزه اقتصاد مرند حرف اول را می زند و طبق آمار سال ۱۳۹۵، حدود ۳۶.۵ درصد شاغلین شهرستان مرند یعنی بیش از ۴۰ هزار نفر در بخش کشاورزی فعال هستند.
▪️پیش‌ بینی‌ شده است که امسال ۳۲ هزار و ۴۰۰ تُن زردآلوی مرند تولید شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه این منطقه از نظر تولید زردآلو در سطح آذربایجان شرقی مقام نخست را به خود اختصاص داده و حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در امر تولید و فرآوری زرد آلو مشغول به کار هستند گفت: سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند ۲ هزار و ۴۲۵ هکتار است که پیش بینی می‌شود میزان تولید زردآلو در شهرستان به ۱۸ هزار و ۷۷۴ تن برسد که ۲۰ درصد از محصول تولیدی به‌ صورت تازه خوری و ۸۰ درصد تبدیل به قیسی یا برگه، چیپس زردآلو به‌ صورت سنتی در آفتاب و یا به‌ صورت صنعتی موسوم به بارگاه و در بسته‌بندی‌های محلی و معمولی وارد بازارهای محلی و منطقه‌ای عرضه شود که باید زمینه زنجیره تولید تکمیل و بسته‌بندی‌هایی با برند خاص شهرستان عرضه گردد!
علی صیادی افزود: سطح زیر کشت باغات زردآلو در شهرستان مرند ۲۷۰۰ هکتار بوده که رتبه اول را در تولید زردآلو در آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است، در این شهرستان پیش‌ بینی‌ شده است که امسال ۳۲ هزار و ۴۰۰ تُن زردآلو تولید شود و این میزان پیش‌بینی تولید در حال محقق شدن است.
وی اضافه کرد: در این شهرستان ارقام مختلف زردآلو تولید می‌شود که ۱۷ رقم زردآلو شناسایی‌ شده است که ۲۰ درصد از محصول تولیدی به‌ صورت تازه خوری و ۸۰ درصد تبدیل به قِیسی یا برگه و چیپس زردآلو می‌شود.
صیادی تاکید کرد: علاوه بر اینکه تولیدات زردآلوی شهرستان مرند در صنایع تبدیلی ایجاد شده در شهرستان فرآوری می‌شود، تولیدات شهرستان‌ها و استان‌های همجوار نیز به قیسی یا برگه تبدیل می‌شود لذا در روستای زنوزق مرند مناظر جالبی در این خصوص به وجود می‌آید که اگر بازارچه‌های سنتی ساماندهی و ایجاد شوند نقش موثری در جذب گردشگر می‌تواند داشته باشد.
نکته جالب توجه اینکه به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند از دو هزار و ۴۲۵ هکتار باغ زردآلوی این شهرستان به‌ طور متوسط در هر هکتار نزدیک به ۲ نفر و در کل، حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر به‌ طور مستقیم در سطح منطقه مشغول به کار هستند!
▪️اگر ارتباط صنعت و کشاورزی نباشد بخش کشاورزی مقرون‌ به‌ صرفه نمی‌شود!

معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جشنواره‌ها معرفی تمام داشته‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی و کشاورزی به عموم مردم است گفت: بهترین و بیشترین زردآلوهای استان در شهرستان مرند تولید می‌شود که باید فرآوری نیز بشوند لذا اخیراً بسته‌ بندی‌ هایی که در شهرستان مرند در ارتباط با زردآلو انجام می‌گیرد قابل‌توجه است و انتظار داریم سرمایه‌گذاران، کارخانه و کارگاه‌ هایی ایجاد کنند که در آنها انواع فرآوری‌ها و بسته‌بندی‌ها باشد و در این صورت که هزاران نفر مشغول به کار می‌شوند.
تراب محمدی افزود: شهرستان مرند از لحاظ فرهنگ پربار و غنی است و انسان‌های بزرگی در این منطقه بوده‌اند که از خود نامی نیک به یادگار گذاشته‌اند و انسان‌های توانمندی نیز هستند که در حال حاضر می‌توانند تأثیرگذار باشند و ما باید آن‌ها را شناسایی و به جامعه فرهنگی و هنری شهر معرفی کنیم.
فرماندار شهرستان ویژه مرند نیز گفت: بخش کشاورزی در شهرستان مرند از ارکان توسعه است اما باید کشاورزی از سنتی به صنعتی و مکانیزه تبدیل شود لذا وضعیتی را در اقلیم و آب‌هایمان است وظیفه ماست که کشاورزی را به سمت صنعتی کردن سوق دهیم.
داود عباسی افزود: در سالی که سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است ما باید ارتباط صنعت و کشاورزی را افزایش دهیم زیرا اگر این ارتباط نباشد کشاورزی مقرون‌ به‌ صرفه نمی‌شود، خام فروشی با هزینه‌هایی که کشاورز دارد مقرون‌ به‌ صرفه نیست، حرکت ما باید به‌ طرف صنایع تبدیلی باشد و در حال حاضر نیز سرمایه‌گذارانی در شهرستان مرند آماده هستند که صنایع تبدیلی را ایجاد کنند.
وی اضافه کرد: ما باید ارتباط بین دانشگاه و کشاورزی را افزایش دهیم چراکه شیر زنان و بزرگ مردانی از شهر مرند به دستاوردهای مهمی در دانش کشاورزی دست یافتند و جهاد کشاورزی شهرستان مرند نیز با شناسایی این افراد و ظرفیت‌های منطقه به سمت دانش‌بنیان کردن کشاورزی می‌رود.▪️باید نگاه علمی در کشت، تولید و صادرات محصولات کشاورزی استان حاکم باشد!

ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به ویژه صنایع غذایی در قطب‌های تولید محصولات می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره تولید منجر به تولید محصولات با فرآوری بالای تنوع غذایی شود.
واقعیت این است که برندسازی محصولات معروف و بنام کشاورزی آذربایجان شرقی مانند زردآلو، گردو، سیب، گوجه سبز، انگور و غیره می‌تواند از بزرگ‌ترین آفت صادرات و فروش – که همانا خام فروشی است – جلوگیری کند.
شناسنامه‌دار کردن و برندسازی محصولات تولیدی کشاورزی برای تسهیل و توسعه صادرات این محصولات ضروری به نظر می‌رسد و از طرف دیگر بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به جای تجارت محور، اغلب تولید محور است که اگر بخواهیم با برندسازی به بازارهای جهانی راه یابیم چاره‌ای به جز تغییر در رویکردهای فعلی نداریم!
به گفته کارشناسان، اگر بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی فراهم و در کنار آن به کیفیت خاک، بازاریابی، تضمین خرید محصول، تأمین نهاده و بسته بندی محصول توجه شود می‌توان با شناسایی محصولات مناسب هر منطقه نسبت به برندسازی اقدام کرد که البته سرمایه گذاری دولتی و خصوصی را نباید فراموش کرد!
آن طور که آگاهان امر تاکید دارند متأسفانه نگاه علمی و کارشناسی در کشت، تولید و صادرات محصولات کشاورزی استان حاکم نیست و نمی‌توان کشاورز را در این زمینه مقصر دانست زیرا او برای صادرات تولید نمی‌کند و صرفاً معیشت محور است.
کشاورز ما دغدغه‌های فراوانی در تولید و فروش محصول خود دارد از آب برای آبیاری محصول، هزینه برای کود، بذر و سموم کشاورزی تا مخارج دیگر که هر روز گران می‌شوند و تا زمانی که این مشکلات مرتفع نشوند برندسازی محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی محقق نخواهد شد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.