برگزاری کارگاه مهارت های زندگی اجتماعی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی – علیرضا نیاکان:
کارگاه مهارت های زندگی اجتماعی روز پنجشنبه مورخ ۱۹ ام آبان ماه برگزار شد.
?((آموزش یک مهارت با یک کتاب))_به همراه کاردستی کنترل ترس و اضطراب
?((با معرفی((کتاب دایره ی کوچک اضطراب_((نشر صابرین))
?((با معرفی((کتاب دایره ی کوچک نگرانی))_((نشر صابرین))
?((با معرفی((کتاب دیگر نگران نیستم))_((نشر نردبان))
?((با معرفی((کتاب چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت زده هستم؟_((نشر پیدایش))
?((با معرفی((کتاب کار احساسات کودک من _((نشر مهرسا))
?((با معرفی((کتاب دختران و نگرانی _((نشر گام ))
?((با معرفی((کتاب نگرانی شبیه ابر است_((نشر مهرسا))
?((با معرفی((کتاب توپک اضطراب_((نشر نردبان))
?((با معرفی((کتاب رهایی از استرس_((نشر صابرین))
?((با معرفی((کتاب از نگرانیت بگو !_((نشر نردبان))
?((با معرفی((کتاب نینجا دیگر نگران نیست _((نشر نردبان))
?((با معرفی((کتاب نینجا دیگر اضطراب ندارد_((نشر نردبان))
?((با معرفی((کتاب کلید های برخورد با ترس نوجوانان_((نشرصابرین))
?((با معرفی((کتاب کلیدهای اضطراب_((نشر صابرین))
?((با معرفی((کتاب راهنمای دختران و پسران/استرس_((نشر پیدایش))

*توسط روانشناس کودک و نوجوان سرکار خانم فرناز عباسیان*

*با موضوع: ((با استرس و *اضطرابم چه کنم؟))* ویژه ی کودک و نوجوان*
*با محوریت: وقتی نگران میشوم چه کار کنم؟*

**با حضور روانشناسان کودک و نوجوان: سرکار خانم فرناز عباسیان و سرکار خانم شهرزاد آتشی

مکان برگزاری کارگاه: باغ کتاب_فروشگاه بوکتاب _فروشگاه کودک و نوجوان.

با مدیریت: سرکار خانم فرناز عباسیان*.

هدف از تشکیل کارگاه ها با موضوع مهارت های زندگی ارتقای سلامت روان خانواده ها و کودکان می باشد.

*شناخت علائم اضطراب در کودکان*
شناخت علائم اضطراب در کودکان Anxiety Symptoms in Children از اهمیت زیادی برخوردار است. مشکل اضطراب تمام گروه های سنی از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. براساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تقریباً 7.1 درصد کودکان 3 تا 17 ساله دچار مشکل اضطراب هستند.
اگر متوجه افزایش ترس، استرس و نگرانی در کودک خود شده اید، ممکن است که آیا آنها با یک اختلال اضطراب روبرو هستند. توانایی شناسایی علائم و نشانه ها اولین قدم اساسی در کمک به کودک شما با اضطراب است.
ترس و نگرانی بیش از حد که اغلب به خانواده، مدرسه، دوستان یا فعالیت های دیگر مربوط می شود
احساس نگرانی قبل از وقوع اتفاق
اعتماد به نفس پایین و عزت نفس
علائم جسمی مانند دل درد، سردرد، دردهای عضلانی یا تنش
خستگی و بی قراری
تحریک پذیری
تغییر در اشتها
عدم تمرکز
تحریک پذیری و ناتوانی در آرامش
مشکل خواب و کابوس
ترس از اشتباه یا خجالت کشیدن
*اضطراب عمومی*:
اختلال اضطراب عمومی در طی سالهای مدرسه، نوجوانی و سالهای بزرگسالی شیوع دارد. علاوه بر علائم عمومی ذکر شده در بالا، کودکان مبتلا به اختلال اضطراب عمومی اغلب علائم:
نگرانی های غیرقابل کنترل یا بیش از حد مربوط به فعالیت ها و برنامه های روزمره
نگرانی های غیرواقعی که بر روی یک موضوع یا موقعیت خاص متمرکز نیستند.
نگرانی در مورد آینده
مشکل در به حداقل رساندن نگرانی
نیاز مداوم به اطمینان خاطر
نگرانی غیرمعمول در مورد برآورده کردن انتظارات از خانواده، مدرسه یا دوستان.
*اظطراب جدایی*:
اضطراب جدایی اغلب در سالهای پیش دبستانی ظاهر می شود. علائمی که باید از آنها آگاهی داشت عبارتند از:
نگرانی یا پریشانی بیش از حد در هنگام دور بودن یا فکر کردن در مورد دور بودن از والدین
امتناع از رفتن به مدرسه
نگرانی شدید یا ترس از خواب در محلی بجز خانه
احساس ترس یا وحشت هنگام جدا شدن از والدین
چسبیدن به والدین
سکوت انتخابی نوعی دیگر از اضطراب است که کودکان در شرایط خاصی صحبت نمی کنند. به عنوان مثال، كودكی ممكن است آزادانه و اغلب در خانه صحبت كند اما وقتی كه در مدرسه است صحبت نكند. این شرایط معمولاً قبل از 10 سالگی وجود دارد.
فوبیای خاص.
هراس های خاص ممکن است کودکان را در طی سالهای مدرسه تحت تأثیر قرار دهد. علائمی که باید از آنها آگاهی داشت عبارتند از:
نگرانی یا ترس بیش از حد از یک موقعیت خاص، مانند دندانپزشکی، عبور از روی پل یا قرار گرفتن در آسانسور است
ترس یا نگرانی بیش از حد در مورد شیئی مانند حیوانات، حشرات یا سوزن ها.
*راه های پیشنهادی کنترل اضطراب کودکان و نوجوانان:*

۱. از اطمینان دادن به فرزندتان دست بردارید، کودک شما مضطرب است. و شما می‌دانید دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، پس می‌گویید: «به حرفم اعتماد کن. چیزی نیست که بخوای نگرانش باشی.» تمام شد رفت. مگر نه؟ همه‌ی ما آرزو می‌کنیم که کار به همین سادگی بود.

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا کودک اطمینان‌بخشی شما را نشنیده می‌گیرد؟ این مسئله به خاطر سنگینی گوش‌هایش نیست.

کودک مضطربِ شما با تمام وجود می‌خواهد که به حرف‌تان گوش بدهد، اما مغز او اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد.
در جریان اضطراب مواد شیمیایی با سرعت زیادی در بدن آزاد می‌شوند و به منظور حفظ بقای فرد وضعیت ذهنی او تغییر پیدا می‌کند. در نتیجه فعالیت قشر جلویی مغز (که بخش منطقی‌تر مغز محسوب می‌شود) کاهش پیدا می‌کند، و در عوض بخش‌هایِ بیشتر خودکارِ مغز کنترل فرد را به دست می‌گیرند. به عبارت دیگر برای کودک بسیار سخت است که در جریان تجربه‌ی اضطراب بتواند به درستی فکر کند، از منطق سر در بیاورد یا حتی از یاد نبرد که وظایف ساده‌اش را انجام بدهد.
به جای تلاش برای برطرف کردن نگرانی‌های کودک با استفاده از آوردن دلیل و منطق سعی کنید از تکنیک «مهار» استفاده کنید:
*(م) مکث*: کمی درنگ کنید و همراه فرزندتان نفس‌های عمیق بکشید. تنفس عمیق کمک می‌کند پاسخ سیستم عصبی به اضطراب، معکوس بشود.

*(ه) همدلی*: اضطراب ترس‌آور است. کودک از شما می‌خواهد که این موضوع را درک کنید.
*(ا) ارزیابی*: وقتی کودک آرام شد نوبت پیدا کردن راه‌حل‌های ممکن فرا می‌رسد.
*(ر) رهایی*: شما پدرومادری بی‌نظیر هستید که ابزار لازم برای مدیریت نگرانی را در اختیار فرزندتان قرار داده‌اید، پس از احساس گناه رها باشید.
۲ *. جنبه‌ی مثبت نگرانی را به کودک‌تان نشان بدهید*
به یاد داشته باشید تجربه‌ی اضطراب برای کودک به اندازه‌ی کافی سخت هست و لازم نیست این باور را نیز به او القا کنیم که مشکلی دارد. بسیاری از کودکان حتی ممکن است از ترس اینکه مبادا مضطرب شوند اضطراب بگیرند! به کودک‌تان یاد بدهید که در حقیقت برای نگرانی کاربردهایی وجود دارد.
زمانی که اجداد ما شکارچی بودند و از طبیعت غذا جمع می‌کردند خطرهایی در محیط زندگی‌شان وجود داشت. نگرانی به آنها کمک می‌کرد که از حمله‌ی گربه‌سانان دندان‌شمشیری که در بوته‌ها کمین می‌کردند در امان بمانند. در زندگی مدرن نیاز نداریم از دست شکارچیان گوشت‌خوار فرار کنیم، اما این نشانِ تکاملیِ محافظ را به یادگار داریم: نگرانی.
یادمان باشد برای کنترل نگرانی و اضطراب:
۱.با کودکانمان صحبت کنیم.
۲.همدلی کنیم.
۳.گفتگو کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.