قصه پرتکرار آلودگی هوا!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

بحث آلودگی هوا در تابستان چند سالی است که به واسطه خشکسالی و وقوع بادهای فصلی و ایجاد ریزگردها به معضلی لاینحل درکشور تبدیل شده است. موضوع آلودگی هوا در پاییز و زمستان کافی نبود بهار و تابستان هم به آن اضافه شد.

آلودگی هوا یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت بوده و بیشترین بار بیماریهای منتسب به عوامل خطرزای محیطی را به خوداختصاص داده است. آلودگی هوا پس از استعمال دخانیات، دومین عامل اصلی مرگ های ناشی از بیماریهای غیر واگیر محسوبمیشود و با افزایش خطر ابتلاء به بیماریهای حاد و مزمن و مرگ در ارتباط است.

هوای سالم و پاک ضروری ترین نیاز هر انسانی برای زیستن است. از این روست که کیفیت هوائی که تنفس می کنیم از اهمیت ویژه ایبرخوردار میگردد.

اثرات آلودگی هوا بر سلامت بشر نه تنها به صورت کاهش کیفیت زندگی، بلکه هم چنین به صورت افزایش هزینه های سلامت بر جامعهتأثیر میگذارد. آلودگی هوا از یک سو باعث افزایش مرگ و میر می شود و از سوی دیگر باعث افزایش انواع بیماری می گردد. بر اساسگزارش بانک جهانی بیماری های ناشی از آلودگی هوا سالانه مبالغ هنگفتی به اقتصاد ایران خسارت وارد میکند.

با توجه به رشد روز افزون ترافیک شهری و ایجاد انواع آلودگی ها، بشر در معرض خطر قرار گرفته و اثرات آن در سلامت جسمانی،روانی و ضررهای اقتصادی مشهود است.

آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه به علت صنعتی شدن در حال پیشرفت است و به علت منابع آلوده کننده زیادی این آلودگی ها درایران از سال ۱۳۹۰ رو به افزایش بوده و در شهرهای بزرگ مانند تهران-مشهد-اصفهان-تبریز- اهواز -اراک-کرج ایران را به عنوانسومین کشور همراه با آلودگی هوا در سطح دنیا معرفی نموده است که از نظر اقتصادی زیان های بسیار بالائی برای کشور حاصلشده است.

آلودگی هوا موجب ایجاد ضایعات در آب، خاک و هوا میشود و برای زندگی خطرزا می باشد. آلودگی هوا روی حیوانات و گیاهان آثارمخربی ایجاد میکند. تولیدمثل حیوانات را تحت تأثیر قرار می دهد. ریزگردها، باران اسیدی، وارونگی درجه حرارت، تغییرات آب و هوایجهان به علت گازهای گل خانه ای از مهمترین عوامل ایجاد کننده هوای آلوده هستند. کشور ایران طی سالیان اخیر رفته‌رفته به سمتکشورهای آلاینده جهان پیش رفته است و با میانگین غلظت سالانه ۳/۳۰ میکروگرم بر مترمکعب، در رتبه بیست و چهارم این طبقه بندیقرار دارد.

در واقع مهمترین پیش نیاز برای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا تخصیص بودجه و اعتبارات متناسب است. با توجه به اینکه تعدادمنابع آلاینده و وسعت درگیری با آلودگی هوا بالا است، معمولاً راهکارهای کاهش آلودگی هوا نیز پر هزینه و زمان‌بر هستند و اجرایراهکارهای کاهش آلودگی هوا نیازمند تزریق بودجه مناسب و صرف زمان مطلوب است. بحث آموزش در جلوگیری از ایجاد آلودگی هواهم مبحث مهمی است که نیازمند همکاری همه ارکان دولت و مردم می باشد.

علاوه بر آن قوانین پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد آلودگی هوا ضروری به نظر می آید این بدان معنی است که دولت پس از تامیناعتبار لازم و قوانین محدود کننده آلودگی هوا بایستی زمینه اجرای آن را ایجاد نماید. امری که تا به حال زیاد جدی گرفته نشده است واگر هم اقداماتی انجام شده ناکافی بوده است.

بنابراین برای جلوگیری و مهار آلودگی هوا که مستقیما با جان مردم و محیط زیست و جانوری کار دارد، بایستی ‌اقدامات جدی و عملی انجام پذیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.